تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷

ایران در روندهای سیاسی حل بحران سوریه بیشتر مشارکت کند/ حملات اسرائیل و غرب به سوریه پس‌زلزله‌های دوران پساداعش است

یک دیپلمات سابق کشورمان تاکید کرد: ایران باید با افزایش تحرکات دیپلماتیک خود در روندهای سیاسی حل بحران سوریه باید مشارکت جدی‌تری داشته باشند و بتواند با بازیگران بیشتری اعم از اتحادیه اروپا و کنشگران منطقه‌ای تعامل و رایزنی داشته باشد و سرنوشت خود در سوریه را به یک بازیگر گره نزد.

رویداد۲۴-یک دیپلمات سابق کشورمان تاکید کرد: ایران باید با افزایش تحرکات دیپلماتیک خود در روندهای سیاسی حل بحران سوریه باید مشارکت جدی‌تری داشته باشند و بتواند با بازیگران بیشتری اعم از اتحادیه اروپا و کنشگران منطقه‌ای تعامل و رایزنی داشته باشد و سرنوشت خود در سوریه را به یک بازیگر گره نزد.نصرت‌الله تاجیک با اشاره به بمباران پایگاه‌های نظامی در دو منطقه حلب و حماه گفت: اسرائیل نمی‌خواهد ایران از تبعات مثبت پساداعش در سوریه استفاده کند و درصدد سرگرم کردن و مشغول ساختن ایران با بحران‌سازی‌های پی در پی است.

حملات اسرائیل و غربی‌ها به سوریه پس‌زلزله‌های دوران پساداعش هستند

وی ادامه داد: ایران در هفت سال گذشته در سوریه سرمایه‌گذاری‌هایی در مبارزه با داعش و گروه‌های تروریستی داشته و در این چارچوب، از منافعی هم برخودار است اما امریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش نمی‌خواهند ایران از فرصت فراهم شده استفاده کند. در مجموع حملاتی که طی هفته‌های اخیر از سوی اسرائیل به سوریه گرفته و تجاوزی که از سوی امریکا و دو متحد غربی‌اش صورت گرفت را پس‌زلزله‌های دوران پساداعش می‌دانم.

این کارشناس مسائل خاورمیانه بمباران پایگاه‌های نظامی در حلب و حماه توسط اسرائیل یا امریکا و انگلیس را دو سناریو محتمل دانست و اظهار داشت: امریکا در شمال اردن و همچنین جنوب سوریه، پایگاه‌های نظامی برای آموزش مخالفان دولت دایر کرده است و از سوی دیگر، اسرائیلی هم ممکن است اقدام به انجام کار کرده باشند.

سناریوهای محتمل حمله به حلب و حماه از سوی امریکا و اسرائیل

تاجیک با بیان اینکه امریکا یا اسرائیل هر کدام این حملات را انجام داده باشند، هدف‌شان یکی است، تصریح کرد: با توجه به سفر مایک پمپئو، وزیر جدید امور خارجه امریکا به عربستان و سرزمین‌های اشغالی و مواضع او، احتمال دارد خود امریکایی‌ها این حملات را انجام داده باشند.

وی در تشریح سناریوهای رژیم صهیونیستی و امریکا در انجام این حمله خاطرنشان کرد: اگر اسرائیلی‌ها این حمله را انجام داده باشند، این تهاجم در ادامه حملاتی است که آنها به پایگاه نظامی تی۴ کردند و استراتژی‌شان حمله به هر محل تجمعی است که ایران و حزب‌الله در آن قرار دارند، است تا از این طریق، ایران را عصبانی و تحریک کنند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی افزود: اگر امریکا این حمله را انجام داده باشد، این تهاجم در تداوم حملاتی است که امریکا به همراه فرانسه و انگلیس به سوریه و حمله به پایگاه نظام شعایرات انجام داد، است.

امریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش فشارها را بر سیاست خارجی ایران افزایش داده‌اند

تاجیک با بیان اینکه امریکا به همراه متحدان منطقه‌ای‌اش فشارهای سیاسی – میدانی را بر سیاست خارجی ایران افزایش داده‌اند، ابراز داشت: این افزایش فشار می‌تواند در جهت فشل کردن و منفعل ساختن دستگاه دیپلماسی از یکسو و امتیازگیری بیشتر از سوی دیگر باشد. این فشارها برای این است که به همه بگویند ایران مسبب شرایط کنونی در منطقه است در حالی که ایران براساس یک علاقه‌مندی مثبت و یک سرمایه‌گذاری مشروع در چارچوب دعوت دولت قانونی سوریه با تروریسم بین‌الملل مبارزه کرده و هزینه پرداخته کرده است.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی کشورهایی که به دنبال فشار به بشار اسد هستند و گروه‌های تروریستی را حمایت مالی و لجستیکی کردند، می‌خواهند با این فشارها برنده شوند.

ایران روندهای سیاسی حل بحران سوریه را پیگیری بیشتری کند

سفیر اسبق کشورمان در اردن با بیان اینکه ایران باید طرح و برنامه‌ای برای جلوگیری از تزاید فشارها و عدم فشل‌سازی دستگاه دیپلماسی داشته باشد، عنوان کرد: این برنامه می‌تواند افزایش پیگیری روندهای سیاسی برای حل و فصل بحران سوریه باشد. ما در روند میدانی در سوریه تنها هستیم. روس‌ها در سوریه تحفظات خاص خود را دارند و منافع خویش را دنبال می‌کنند – همانطور که ایران این کار را می‌کند – و تا حدی در مقابل اسرائیل و آمریکا قرار می‌گیرند.

تاجیک یادآور شد: ایران باید با افزایش تحرکات دیپلماتیک خود در روندهای سیاسی حل بحران سوریه  مشارکت جدی‌تری داشته باشد و بتواند با بازیگران بیشتری اعم از اتحادیه اروپا و کنشگران منطقه‌ای تعامل و رایزنی داشته باشد و سرنوشت خود در سوریه را به یک بازیگر گره نزد.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان