تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
استراتژی افزایش تنش پاسخگو نیست؛

تفاوت‌ها و اشتباه‌های سیاست ترامپ در قبال کره شمالی و ایران

اعلام آمادگی کره شمالی برای خلع سلاح اتمی به مساله نخست صفحه بین‌الملل رسانه‌ها و محافل سیاسی جهان تبدیل شده است. برخی از تحلیلگران این رسانه‌ها معتقدند روند طولانی و پیچیده خلع سلاح اتمی کره شمالی آغاز نمی‌شود تا زمانی که ترامپ، که خود را باعث و بانی توافق با کره شمالی می داند، بتواند با کیم، که سلاح اتمی را بزرگترین حافظ حاکمیت کره شمالی می‌داند، به توافق برسد.
سیاست ترامپ در قبال کره شمالی و ایران/ تفاوت‌ها و اشتباه‌های استراتژیک

رویداد۲۴ سایت آمریکایی گلوبال پست درباره روند توافق با کره شمالی و خلع سلاح اتمی پیونگ یانگ و گام هایی که در این زمینه باید برداشته شود، تاکید خود را خلع سلاح کامل کره برای هر گونه مذاکره گذاشته و نوشته است: از زمانی که رهبران کره شمالی و جنوبی در دو سوی مرزهای 2 کشور دست یکدیگر را فشردند، امیده تازه ای به وجود آمد مبنی بر اینکه سال 2018 می‌تواند شاهد پایان رسمی جنگ کره باشد. اما پس از نزدیک به 70 سال حملات مرگبار و بن بست، احتمالا کره شمالی و آمریکا تا زمانی که پیونگ یانگ سلاح‌های اتمی خود را به طور کامل کنار نگذارد، روی خوش را نخواهند دید. به نتیجه رسیدن مذاکرات آمریکا و کره شمالی کاملا محتمل است چرا که آمریکا بابت تامین امنیت کره شمالی، به پیونگ یانگ اطمینان خاطر داده است.

درخواست ترامپ، خلع سلاح کره تا 6 ماه!

کیم آشکارا اعلام کرده است که تمایل دارد برنامه هسته‌ای خود را پایان دهد. اما در حقیقت، مذاکرات میان رهبران جهان زمان‌بر است و حتی ممکن است ادامه داشته باشد، خلع سلاح هسته‌ای چیزی نیست که یک‌شبه امکان‌پذیر باشد. مقام‌های کره شمالی به دنبال حرکت آرام به سمت خلع سلاح اتمی با گام‌های کوچک و متقابل هستند. در همین حال دولت ترامپ نیز خواستار نابودی کامل برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی طی 6 ماه است.

خلع سلاح هسته ای، اقدامی چند مرحله ای است، به گفته «داریل کیم بال» مدیر انجمن کنترل سلاح اتمی و محقق در زمینه خلع سلاح اتمی به مدت 25 سال معتقد است این روند باید اینگونه باشد: کره شمالی باید تولید و آزمایش در زرادخانه‌های هسته‌ای خود را به وسیله یک توافقنامه الزام‌آور متوقف کند، که بر اساس این توافق نامه برنامه سلاح اتمی کره شمالی متوقف می‌شود.

توقف سلاح اتمی، آزمایش موشک‌های قاره‌پیما، طراحی کلاهک هسته‌ای و تاسیسات تولید سلاح اتمی؟

کیم همچنین باید تولید اورانیوم غنی شده و پلوتونیوم، موادی که برای تولید سلاح اتمی از آن استفاده می‌شود را متوقف کند، پیونگ یانگ همچنین باید آزمایش موشک‌های قاره‌پیمای خود را متوقف کند. پس از آن نیز باید تاسیساتی که به تولید سلاح اتمی کمک می کنند باید به طور کامل نابود شوند و همچنین مکان‌هایی که برای تولید و طراحی کلاهک های هسته ای استفاده می شوند نیز از بین بروند.

کیم بال در این باره می گوید: در صورت آنکه اراده سیاسی و همکاری از سوی کره شمالی وجود داشته باشد برخی از این اقدامات می‌تواند به سرعت انجام شود و برخی دیگر نیز به زمان بیشتری نیازمند است.

در نهایت، روند طولانی و پیچیده خلع سلاح اتمی کره شمالی آغاز نمی‌شود تا زمانی که ترامپ، که خود را باعث و بانی توافق با کره شمالی می‌داند، بتواند با کیم، که سلاح اتمی را بزرگترین حافظ حاکمیت کره شمالی می داند، به توافق برسد.

استراتژی کره شمالی در قبال ایران پاسخگو نیست

روزنامه واشنگتن پست نیز در گزارشی با عنوان «ترامپ فکر می‌کند استراتژی‌اش در قبال کره شمالی در قبال ایران نیز نتیجه می‌دهد. به دو اشتباه ترامپ اشاره کرده و نوشته است: در 24 آوریل، «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه با یک ماموریت مهم به دفتر بیضی شکل کاخ سفید رفت: متقاعد کردن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای برهم نزدن توافق هسته‌ای ایران. به نظر می‌رسد وی شکست خورده است. مکرون پس از آن به خبرنگاران گفت که ترامپ دیده گاه پیشین خود را درباره توافق هسته‌ای ایران تکرار کرده و برجام را بدترین توافق خوانده است و اعلام کرده که به وعده خود برای برهم زدن برجام متعهد است.

مکرون یک موضوع دیگر نیز درباره ترامپ مطرح کرد و گفت: تجربه ترامپ درباره کره شمالی این است که زمانی که شما سختگیرانه رفتار کتید، طرف مقابل را به حرکت وامی‌دارید و می‌توانید به توافق و یا یک توافق بهتر برسید، این استراتژی افزایش تنش است. سیاستی که به نظر می رسد ترامپ در قبال کره شمالی و ایران بر اساس مفروضات عمل می‌کند. آنچه که به نظر می‌رسد ترامپ از قضیه کره شمالی کپی‌برداری کرده است این است که تهدید و به حداکثر رساندن فشارها مخالفان را به این وامی‌دارد که بر اساس شرایط آمریکا درباره برنامه هسته‌ای خود گفت‌وگو کنند.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان