تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
رمضان‌زاده:

طرح ساماندهی مرزنشینان کوله‌بر عوارض امنیتی دارد

استاندار پیشین کردستان درباره وضعیت شهرهای مرزی بانه،‌کردستان ، آذربایجان غربی و بخشی از کردستان گفت: مسئله در این مناطق فقط معیشت و وضع اقتصادی نیست اگر ما یک تصمیم‌گیری درست برای این مناطق نداشته باشیم امنیت ملی در خطر خواهد افتاد.
رویداد۲۴- عبدالله رمضان‌زاده، درباره وضعیت اعتراض‌ها در شهرستان بانه و دیگر شهرهای مرزی گفت: مساله ساماندهی وضعیت کوله‌بری در شهرهای مرزی مثل کردستان و آذربایجان غربی و بخشی از کرمانشاه حرف درستی است و باید پیگیری شود، هیچ کس راضی به کوله‌بری نیست.

وی تاکید کرد: تمامی این مباحث درست است، اما بدون نظر کارشناسی بدون اینکه با تجار محلی، کسبه نخبگان و حتی کوله‌بران مشورت شود طرحی به نام ساماندهی وضعیت کوله‌بری توسط وزارت کشور به دولت ارائه و تصویب شد که هیچ کسی از آن راضی نیست.

هیچ راه‌حلی پیش پای مردم نگذاشته‌اند

سخنگوی دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: مساله مردم کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و مناطقی که مشکل دارند باید حل شود؛ سنتاً مبادلات مرزی همین گونه انجام می‌شود خواه می‌خواهد اسمش را قاچاق بگذارند یا نام دیگری بر روی آن بگذارند. در حال حاضر هیچ راه‌حلی پیش پای مردم نگذاشتند که بدانند می‌خواهند چه کار کنند یا قصد انجام دادن چه کاری را دارند؟

وی گفت: در حال حاضر وضعیت کوله‌بری تعطیل شده،‌ مردم برای معیشت چه کاری باید انجام دهند؟ این سوال جدی است که هیچ کس برای آن پاسخی ندارد.

وی با اشاره به سفر هیئتی از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت به مناطق مرزی،‌ گفت: خوشبختانه پس از تلاش‌هایی که شد وزارت صنعت، معدن و تجارت هیأتی به سرپرستی آقای خسرو تاج به کردستان فرستاد که در آنجا با نخبگان محلی کارشناسان و مسئولان دیداری داشتند و طرحی هم آ‌ماده کردند اما نمی‌دانم چرا این طرح را دولت به سرعت بررسی نمی‌کند و نظر نهایی را اعلام نمی‌کنند.

نمی‌دانم چرا تصمیم‌گیرندگان به مسائل امنیتی توجه ندارند

رمضان‌زاده ادامه داد: مواردی به توافق نسبی بین تجار محلی و هم کولبران رسیده و طرحی هم که آماده شده زمینه سوءاستفاده را از میان برمی‌دارد.

استاندار سابق کردستان خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر این است که در این مناطق فقط بحث کوله‌بری مطرح نیست بلکه بحث تردد ملی هم حائز اهمیت است یعنی رفت و آمد به شهرهای مرزی خود یک بحث امنیت‌زا و جدی است من نمی‌دانم چرا کسانی که این تصمیمات را می‌گیرند به مسائل امنیتی توجه نمی‌کنند.

رمضان‌زاده ادامه داد: تعدادی از مردم منطقه به عنوان کارگر به عراق می‌روند و کار می‌کنند آنان اول هفته می‌روند و آخر هفته هم باز می‌گردند؛ با این وضع عوارض خروج کل درآمدی که این کارگران به دست می‌آورند را باید به این بخش اختصاص دهند که معتقدم دولت باید یک استثنا برای این ترددها در نظر بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال که حضور افراد دولتی و دولتمردان در این منطقه چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد، گفت: هفته پیش هیأتی که راهی این منطقه شد نتایج خوبی به دست آورد. آن طور که من از نتایج مطلع هستم نخبگانی که در این جلسات شرکت دارند به جمع‌بندی مثبتی رسیده‌اند که باید هر چه سریعتر این نظرات کارشناسی را در هیأت دولت مطرح کنند و سپس پیگیری شود.

رمضان‌زاده تاکید کرد: مساله فقط سر یکی دو شهر کوچک نیست بلکه امنیت ملی ما محسوب می‌شود مسئولان باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند مردم این طرف مرز با آن طرف مرز رفت و آمد خانوادگی دارند. نمی‌شود رفت و آمد را قطع کرد من هشدار می‌دهم همین امر می‌تواند زمینه‌ساز بروز مشکلات دیگر باشد باید توجه کنیم در این موضوع فقط مسائل اقتصادی مطرح نیست.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان