تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷

آخرین ماموریت اروپایی‌ها برای نجات برجام/ جانسون: این ایران است که برنده لغو برجام خواهد بود

جانسون برجام را یک "دستبند محکم" برای بازداشتن ایران از دست یابی به سلاح اتمی توصیف کرده و به ترامپ توصیه کرده: راه عاقلانه آن است که این دستبد را محکم تر کنیم نه آنکه آن را باز کنیم.

رویداد۲۴-جانسون برجام را یک "دستبند محکم" برای بازداشتن ایران از دست یابی به سلاح اتمی توصیف کرده و به ترامپ توصیه کرده: راه عاقلانه آن است که این دستبد را محکم تر کنیم نه آنکه آن را باز کنیم. پس از راهی شدن رهبران فرانسه و آلمان به واشنگتن برای نجات برجام از احتمال خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی، دیروز "بوریس جانسون" وزیر امور خارجه بریتانیا نیز به عنوان یکی از 3 عضو اروپایی گروه 1+5 راهی واشنگتن شد تا در دیدار با مقامات آمریکایی از آنها بخواهد، از برجام خارج نشوند.

با وجودی که در برنامه سفر بوریس جانسون به واشنگتن دیدار دوجانبه با ترامپ پیش‌بینی نشده، اما او قرار است با "مایک پنس" معاون ترامپ، "جان بولتون" مشاور امنیت ملی او و نیز جمعی از رهبران کنگره آمریکا درباره برجام رایزنی کند.

او همچنین قرار است در برنامه "فاکس اند فرندز" که یکی از برنامه‌های محبوب ترامپ در شبکه فاکس است حضور یابد و پیام خود به رییس جمهوری آمریکا را از طریق این برنامه به گوش او برساند. ترامپ از طرفداران این برنامه پرمخاطب است و گفته می‌شود همه روزه آن را تماشا می‌کند.

همچنین بوریس جانسون دیروز با انتشار مقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز به دولت آمریکا توصیه کرده در برجام بماند و از این توافق بین‌المللی خارج نشود چون به گفته او، این ایران خواهد بود که برنده سناریوی خروج آمریکا از برجام و برداشته شدن محدودیت ها و نظارت‌های بین المللی از برنامه هسته‌ای این کشور، خواهد بود.

بوریس جانسون با وجودی که نقایص احتمالی برجام را انکار نکرده اما در این مطلب تاکید کرده: از میان همه گزینه‌هایی که برای اطمینان از عدم دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای داریم، این توافق کمترین ایرادها را دارد."

او تاکید کرده: "از یک چیز مطمئن هستم؛ همه گزینه‌های موجود دیگر از برجام بدترند."

جانسون تاکید کرده برجام توانسته با نظارت موثر بر برنامه هسته‌ای ایران، این کشور را از رسیدن به آستانه دست‌یابی به سلاح اتمی دور نگه دارد؛ چیزی که به نوشته او منطقه و جهان را از یک "فاجعه احتمالی" نجات داده است.

جمهوری اسلامی ایران همواره اتهام تلاش برای دست یابی به سلاح اتمی را رد کرده و بر ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود تاکید داشته است.

جانسون برجام را یک "دستبند محکم" برای بازداشتن ایران از دست یابی به سلاح اتمی توصیف کرده و به ترامپ توصیه کرده: راه عاقلانه آن است که این دستبد را محکم تر کنیم نه آنکه آن را باز کنیم."

جانسون همچنین تاکید کرده بریتانیا و دیگر متحدان اروپایی آمریکا نیز همچون ترامپ نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی درباره برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران دارند، اما در شرایط کنونی باید به جای تمرکز بر لغو برجام آمریکا و اروپا باید انرژی خود را برای اصلاح و بازبینی این توافق بین‌المللی تجمیع کنند.

برچسب ها: بوریس ، جانسون ، برجام ، رویداد24
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان