تاریخ انتشار: ۱۴:۳۴ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷

اختصاص ۴ هزار میلیارد تومان به چند طرح و پروژه برای حل مساله بافت فرسوده مشهد

رییس جمهور با بیان اینکه مساله دیگر مساله بافت فرسوده این استان به خصوص مشهد است افزود: در این زمینه دولت گام مهمی برداشته. ما به همه اعلام کردیم اگر زمین مناسبی در شهر دارند و مربوط به دولت است، دولت این زمین را برای ساخت و ساز و احیای بافت فرسوده و بازآفرینی شهر‌ها قرار می‌دهد.

رویداد۲۴-رییس جمهور با بیان اینکه مساله دیگر مساله بافت فرسوده این استان به خصوص مشهد است افزود: در این زمینه دولت گام مهمی برداشته. ما به همه اعلام کردیم اگر زمین مناسبی در شهر دارند و مربوط به دولت است، دولت این زمین را برای ساخت و ساز و احیای بافت فرسوده و بازآفرینی شهر‌ها قرار می‌دهد.حجت‌السلام حسن روحانی رییس‌جمهور در پایان افتتاح چند طرح در مشهد در ابتدای نشست خبری با حضور خبرنگاران گفت: اولین قدم ما بحث صرفه‌جویی یا استفاده بهینه از آب یا بهره‌وری است؛ مهم‌ترین بخش برای صرفه‌جویی کشاورزی است. خوشحالم که شاهد توسعه گلخانه در این استان هستیم. استان ۳۴۰ هکتار کشت گلخانه‌ای دارد و تلاش این است که ۵۰۰ هکتار اضافه شود. در سامانه نوین آبیاری قدم‌های خوبی برداشته شده است. طراحی برای ۲۸ هزار هکتار دیگر وجود دارد. این قدم‌های بزرگی است که برداشته می‌شود. هم محصولات کشاورزی بیشتر می‌شود، هم زمین زیر کشت بیشتر نمی‌شود، هم صرفه‌جویی انجام می‌شود. هم بازچرخانی آب هم هست.

روحانی با بیان اینکه طرح‌های دیگر برای خراسان وجود دارد، گفت: در کنار کوه‌های هزار مسجد امکاناتی برای انتقال آب هست؛ اینکه از دریا هم آب را شیرین کنیم، جایی که مسیر آب طولانی است باید محاسبه شود؛ در مناطق نزدیک آب شیرین‌کن یکی از راه‌حل‌هاست. یکی از طرح‌های مهم برای خراسان رضوی مساله آب است. تامین آب، ادامه توسعه صنعت و مساله گردشگری مسائل کلیدی این استان هستند. اینجا میزبان ۳۰ میلیون زائر است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه مساله دیگر مساله بافت فرسوده این استان به خصوص مشهد است، افزود: امیدوارم با تلاش استاندار و فرمانداران و شهرداران به ویژه شهرداری مشهد بتوانیم در بافت فرسوده و مساله حاشیه‌نشینی تحولی ایجاد کنیم. در این زمینه دولت گام مهمی برداشته است. ما به همه اعلام کردیم اگر زمین مناسبی در شهر دارند و مربوط به دولت است، دولت این زمین را برای ساخت و ساز و احیای بافت فرسوده و بازآفرینی شهر‌ها قرار می‌دهد. مساله بعدی وام ارزان قیمت به کسانی است که در این ساخت و ساز‌ها همراه می‌شوند. در مشهد اینکار با سرعت بیشتری باید انجام شود و دولت کمک می‌کند. در این زمینه خوشحالم که شاهد ۴۰۰۰ میلیارد تومان طرح و پروژه بودیم. امیدواریم طرح‌هایی که در این سفر مد نظر قرار دادیم که ۱۷۹۹ میلیارد تومان بوده در سال‌های آینده در دولت دوازدهم اجرایی شود.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره ظرفیت‌های زیاد صادرات به آسیای میانه و اقدامات دولت گفت: در این استان که هم مرز با آسیای میانه و افغانستان است و یکی از مسیر‌های صادراتی نه تنها خراسان رضوی بلکه استان‌های همجوار آن است بحث روابط با همسایگان اهمیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: روابط ما با آسیای میانه خوب است؛ در سفر اخیر در عشق آباد توافقات خوبی داشتیم. برای مساله گاز و ترانزیت برق و روابط تجاری و تسهیلاتی که باید انجام شود، یکی از افتتاح‌ها مربوط به پل سرخس بود، که رفت و آمد را تسهیل می‌کند. راه آهن نما به هرات وصل می‌شود و قدم مهمی برای صادرات به افغانستان است. به سرخس هم مسیر هوایی و ریلی و جاده‌ای وجود دارد؛ یکی از خواست‌های استاندار و نمایندگان ایحاد منطقه آزاد در سرخس است. الان البته منطقه ویژه است اگر آزاد شود، تحولی در صادرات ایجاد می‌شود. این را باید در تهران دنبال کنیم.

روحانی با اشاره به لایحه‌ای که دولت در این‌باره به مجلس داده است، گفت: دولت آماده تلاش برای ارتباط بیشتر استان خراسان با ترکمنستان است و سیاست ما هم تعامل نزدیک‌تر با کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز است. اخیرا دنبال طرح تجارت آزاد با اوراسیا هستیم که مراحل نهایی را طی می‌کند. این تحولی در تجارت با اوراسیا است. سال ‌۹۶ پیشرفت خوبی داشتیم، امیدوارم امسال هم شاهد افزایش صادرات باشیم.

روحانی در نشست خبری در مشهد در پایان سفر خود به خراسان رضوی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی براینکه حاشیه شهر مشهد بودجه کافی ندارد اما یک میلیون جمعیت دارد و چه اقداماتی برای آن انجام شده است، گفت: حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ یکی از مشکلاتی است که دولت دغدغه آن را دارد. اما مشهد در این زمینه شرایط ویژه‌ای دارد و نیازمند اقدامات ویژه‌ای هم هست. در مشهد در زمینه بافت فرسوده با طرح جدید دولت ، استانداری، دولت و شهرداری باید در کنار یکدیگر فعال باشند. درواقع حاشیه نشینی هم همان شرایط بافت فرسوده را دارد.

وی افزود: دولت یازدهم در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده است. گزارش‌های نوبخت حاکی از کمک‌های خوبی است که به حاشیه‌نشینی شده است. بیش از ۱۰۰۰ میلیارد در دولت یازدهم برای بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی هزینه شده است. حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده مشهد از دغدغه‌های مهم دولت است.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سئوال که دولت چه کمک‌هایی برای حمایت از بخش خصوصی و صادرات انجام داده است، گفت: ما دیروز از دو مرکز که در این زمینه فعال بودند بازدید کردیم که گله ای از دپو شدن کالا نداشتند. انجام دو کار برای حمایت از بخش خصوصی واجب است. اول اینکه مردم را تشویق به خرید کالای داخلی کنیم و دوم اینکه نگذاریم کالای مصرفی به طور قاچاق وارد کشور شود که در طرح جدید ارزی قاچاقچیان به مشکل خورده اند.

وی افزود: مسئله بعد مسئله صادرات است. باید برای تولید گران بازار صادرات ایجاد کنیم و صادرات را تشویق کنیم. ما با قاچاق مبارزه می‌کنیم تا به رونق برسیم. امسال هم بودجه ای برای تشویق صادرات درنظر گرفتیم.

روحانی در پاسخ به این سئوال که برای پرداخت بدهی ۳۰۰۰ میلیاردی شهرداری مشهد و تنطیف فضای شهری آن چه اقداماتی انجام دادا است گفت: نسبت به نکته اول که پرداخت بدهی های شهرداری است باید بگویم که شهردار مشهد دیروز حرف های متفاوتی زده است و اتفاقا از بودجه ای که در اختیار او قرار داده شده است، راضی بود  و در طرح افتتاح مترو که دولت ۵۰۰ میلیارد برای آن در نظر گرفته بود هم ابراز خشنودی کردند. بهتر است این سئوال را از شهردار مشهد بپرسید.

وی خاطرنشان کرد: اما اینکه فضای شهر باید تنطیف شود نمی‌دانم دقیقا منظور چیست. مشهد با شهرهای دیگر فرقی ندارد . برخی می‌گویند مشهد شهر امام رضا است، که این گفته صورت صحیح و دقیقی ندارد. درواقع همه ایران متعلق به امام رضا است و همه به امام رضا (ع) افتخار می‌کنند. اگر چیزی حلال است برای همه مردم حلال است، اگر چیزی هم حرام است برای همه به همین شکل است. ما یک قانون اساسی داریم که همه باید به آن عمل کنند.

ادامه دارد...

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان