تاریخ انتشار: ۲۱:۱۴ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷

تکذیب خبر خروج آمریکا از برجام در گفت‌وگو روسای جمهور ایالات متحده و فرانسه/ترامپ مجوز بازگشت تحریم‌های علیه ایران را صادر می‌کند

در حالیکه حدود یک ساعت به اعلام خبر تصمیم ترامپ درباره خروج آمریکا از برجام باقی مانده برخی رسانه‌ها به نقل از ماکرون اخباری را منتشر کردند که بلافاصله از سوی رئیس‌جمهوری فرانسه تکذیب شد.

رویداد۲۴-در حالیکه حدود یک ساعت به اعلام خبر تصمیم ترامپ درباره خروج آمریکا از برجام باقی مانده برخی رسانه‌ها به نقل از ماکرون اخباری را منتشر کردند که بلافاصله از سوی رئیس‌جمهوری فرانسه تکذیب شد.اخبار لحظه به لحظه درباره تصمیم ترامپ نسبت به خروج آمریکا از برجام به شرح ذیل است:

20:18/ ترامپ به ماکرون گفت که آمریکا از برجام خارج می‌شود

«دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا طی تماس تلفنی با همتای فرانسوی خود «امانوئل ماکرون»، تصمیم نهایی خود درباره برجام را اعلام کرده است.

نیویورک تایمز به نقل از یکی از افرادی که در جریان محتوای گفت و گوی تلفنی ترامپ و ماکرون قرار داشت، اعلام کرد ترامپ به ماکرون گفته که از برجام خارج می‌شود.

این خبر هنوز از سوی منابع رسمی تایید نشده و تا اعلام تصمیم نهایی ترامپ در سخرانی امروز در کاخ‌سفید، شایعات زیادی در این رابطه منتشر می‌شود.

19:45/ عراقچی: مواضع طرف‌‌های آمریکایی و اروپایی را تحت نظر داریم

در پی تشدید سیاست‌‌‌‌های دولت آمریکا علیه برجام و در آستانه اعلام تصمیم رئیس‌‌‌جمهور آن کشور درخصوص این توافق، نشست معاونان و مدیران سیاسی وزرای خارجه ایران و سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه به دعوت هلگا اشمید، دبیر سرویس روابط خارجی اتحادیه اروپا امروز در بروکسل برگزار شد.

در این نشست آخرین وضعیت برجام در سایه مواضع اخیر ایالات متحده بررسی شده و طرف‌‌‌های اروپایی یک بار دیگر بر حمایت خود از برجام و آمادگی برای ادامه برجام بدون آمریکا تاکید کردند. 

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست ضمن تکرار مواضع اصولی کشورمان و تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران برای هر گونه وضعیتی آمادگی کامل داشته و واکنش‌‌‌های مناسب را طراحی کرده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران به دقت مواضع طرف‌‌های آمریکایی و اروپایی را تحت نظر داشته و تنها بر اساس مصالح کشور و منطبق با حقوق حقه مردم ایران تصمیم مقتضی را در واکنش به اقدامات آمریکا اتخاذ خواهد کرد. 

لازم به توضیح است در ادامه مشورت‌‌‌های نزدیک جمهوری اسلامی ایران با طرف‌‌های دیگر در برجام، روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت، سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه وارد تهران شده و با عراقچی به رایزنی خواهد پرداخت.

19:20/ آخرین مشورت ترامپ با ماکرون پیش از تصمیم‌گیری درباره برجام

 «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا پیش از اعلام تصمیم نهایی خود درباره برجام، با «امانوئل ماکرون» رییس‌جمهوری فرانسه مذاکره کرد.

رییس‌جمهوری آمریکا روز گذشته-دوشنبه- اعلام کرد که امروز ساعت ۲ بعد از ظهر به وقت واشنگتن دی‌سی، از تریبون کاخ‌سفید تصمیم نهایی خود درباره توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ را اعلام می‌کند.

کاخ‌سفید پیشتر اعلام کرده بود که ترامپ ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی-۲ بعد از ظهر به وقت پاریس- با ماکرون تلفنی گفت و گو خواهد کرد.

ماکرون یکی از رهبران اروپایی بود که برای مجاب کردن ترامپ به ماندن در برجام، تلاش کرده و به آمریکا سفر کرد.

دفتر ماکرون با انتشار بیانیه‌ای،‌ از گفت و گوی تلفنی روسای جمهوری آمریکا و فرانسه خبر داده و اضافه کرد که محتوای گفت و گو‌های ترامپ و ماکرون، ثبات و امنیت خاورمیانه بوده است. در این بیانیه اشاره‌ای به برجام نشده است.

18:18 / ترامپ امروز مجوز بازگشت تحریم‌های علیه ایران را صادر می‌کند

خبرگزاری سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام دولتی آمریکا و یک منبع نزدیک به کاخ‌سفید، مدعی شد «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی امروز-سه‌شنبه- خود مجوز بازگشت تحریم‌های علیه ایران را صادر می‌کند.

این منابع اضافه کردند که این اولین قدم از روند خارج شدن آمریکا از برجام خواهد بود.

سی‌ان‌ان ادامه داد در صورت تصویب تحریم‌ها علیه ایران، این تحریم‌ها برای عملی شدن به چندین ماه زمان نیاز دارند.

ادامه دارد...

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان