تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

برخورد توهین آمیز با بیماران از مشکلات بین پزشکان و بیماران است

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: برخورد نامطلوب و توهین آمیز با بیماران، اهمیت ندادن به بیماران و مسائل اقتصادی از جمله مشکلاتی است که امروزه بین پزشکان و بیماران وجود دارد، بنابراین در مواردی مشاهده می‌کنیم که بیمار رنجیده خاطر شده است و شکایت دارد.

رویداد۲۴-رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: برخورد نامطلوب و توهین آمیز با بیماران، اهمیت ندادن به بیماران و مسائل اقتصادی از جمله مشکلاتی است که امروزه بین پزشکان و بیماران وجود دارد، بنابراین در مواردی مشاهده می‌کنیم که بیمار رنجیده خاطر شده است و شکایت دارد.ایرج فاضل (رئیس سازمان نظام پزشکی) در پنجمین همایش سراسری انتظامی سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: شرایطی به وجود آمده است که دیگر رابطه مراد و مریدی بین پزشکان و بیماران دیده نمی‌شود؛ پزشک علاوه بر مسائل پزشکی باید از نظر قانونی هم مراقب باشد،امروزه باید فردی به مسائل بین پزشکان و بیماران رسیدگی کند.

او افزود:امروزه سرعت و دقت در رسیدگی به پرونده‌های قانونی اهمیت به سزایی دارد البته دقت مقدم بر سرعت است.شکی نیست که پزشکی یکی از قدیمی‌ترین امور بشری بوده که سال ها و قرن ها وضع ثابتی داشته است، در گذشته به پزشک حکیم می‌گفتند زیرا پزشکان در گذشته در مسائل اجتماعی بیماران هم دخالت می‌کردند.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: برخورد نامطلوب و توهین آمیز با بیماران، اهمیت ندادن به بیماران و مسائل اقتصادی از جمله مشکلاتی است که امروزه بین پزشکان و بیماران وجود دارد، بنابراین در مواردی مشاهده می‌کنیم که بیمار رنجیده خاطر شده است و شکایت دارد.

فاضل گفت: صیانت از پزشکی جزو وظایف اصلی سازمان نظام پزشکی محسوب می‌شوند.دادسراها باید به مسائلی که بین پزشکان و بیماران وجود دارد، رسیدگی کنند. پزشکان باید به بیماران احترام بگذارند؛ به طوری که همانند یک رئیس جمهور با آنها برخورد کنند. پزشکان نباید بیماران را مجبور به استفاده از تست‌های گران‌قیمت کنند؛ اگر پزشکان به بیماران احترام لازم را بگذارند بیماران هم هر روز به فکر آنها هستند.

او در ادامه گفت: قضاوت به عهده سازمان نظام پزشکی است؛ به نظر من دوکار سخت در جامعه وجود دارد که یکی پزشکی و دیگر قضاوت است.سازمان نظام پزشکی از طریق هیئت‌های سازمان انتظامی در مسائل قانونی بین پزشکان و بیماران دخالت می‌کند البته حقوق بیماران مقدم بر حقوق پزشکی است.

وی با اشاره به وجود پزشک نماها در جامعه گفت: متاسفانه مشاهده می‌کنیم که افرادی غیرپزشک قصد دارند که با دغل بازی در کار پزشکان دخالت کنند، این افراد از جهل مردم و اسلام سوء استفاده می‌کنند، بنابراین باید هرچه سریع‌تر جامعه از وجود پزشک نماها پاک شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی در رابطه با حبس پزشکان گفت: حبس پزشکان در گذشته مشکلی بود که با آن مواجه بودیم که خوشبختانه این مشکل امروزه با رأی دیوان عالی کشور و ریاست قوه قضاییه برطرف شده است، حبس پزشکان در قدرت و در حیطه اختیارات مجلس است.

او در خصوص وثیقه پزشکان بیان داشت: در گذشته اگر برای پزشکان مشکلی به وجود می‌آمد باید وثیقه می‌گذاشتند ولی امروزه بیمه نامه مسئولیت کافی است.

رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: امروزه شکایت‌های بسیاری در جامعه وجود دارد؛ یکی از این شکایت‌ها رسیدگی طولانی مدت به پرونده‌های قانونی است.رسیدگی طولانی مدت به پرونده‌های قانونی موجب می‌شود که برای حل و فصل این پرونده‌ها افراد به مراکز مختلف متوسل شوند؛ در رسیدگی به پرونده‌های قانونی سرعت و دقت اهمیت به سزایی دارد البته دقت مقدم بر سرعت است.

فاضل تاکید کرد که ریاست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس کمک‌های فراوانی به جامعه پزشکی کرده است،رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از مسائل جامعه پزشکی آگاهی عمیق دارد، این فرد همچنین از توانایی و حسن نیت بالا هم برخوردار است.

فاضل درباره تشکیلات موازی در پزشکی قانونی گفت:‌ متأسفانه امروزه تشکیلات موازی در پزشکی قانونی ایجاد شده که به نظر من زائد است،وظیفه اصلی پزشکی قانونی این است که بررسی کند آیا فرد به مرگ طبیعی فوت کرده است یا خیر.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه بسیاری از پزشکان شکایت دارند که پرونده‌هایشان پس از اینکه در دادگاه‌های انتظامی سازمان نظام پزشکی بررسی می‌شود باید در دادگاه‌های سازمان نظام پزشکی هم مورد بررسی قرار گیرد، گفت:حتی ما در مواردی مشاهده می‌کنیم که بر خلاف قانون پرونده‌ها به شکل همزمان در دو دادگاه پزشکی قانونی و دادگاه سازمان نظام پزشکی رسیدگی می‌شوند.

وی تاکید کرد که قضاوت در مورد نحوه کار پزشکان طبق قانون از وظایف سازمان نظام پزشکی است و به علت اینکه قانون نظام پزشکی نسبت به قانون پزشکی قانونی مؤخر است؛ بنابراین این قانون نخست باید در دادگاه‌های انتظامی سازمان نظام پزشکی بررسی شود.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان