تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
تعطیلات رویایی اعتماد ملی در زمان حصر دبیرکل؛

چگونه حزب کروبی در زمان انزوا موثرترین حزب شورای شهر تهران شد؟

همه اطمینان دارند که حلقه اعتماد ملی در شورای شهر، دو گزینه را برای شهرداری تهران در نظر داشتند. مکارم و افشانی. و حالا در برد-برد ترین بازی تاریخ تحزب، دعواها و اختلاف نظرهای کارگزاران و اتحاد و ندا و سایر احزاب اصلاح‌طلب، اعضای اعتمادملی از همه خیالشان آسوده‌تر است.

رویداد۲۴ پاییز امسال دقیق می‌شود یک دهه از روزگاری که حزب اعتماد ملی اعلام تاسیس کرد و اعضای شورای مرکزی آن مشخص شدند. اما حوادث خرداد 88 و حصر دبیرکل، باعث شد تا فعالیت‌های این حزب به محاق برود، به حدی که برای برگزاری کنگره، مثل شرکت‌های دولتی در روزنامه آگهی کنند و کنگره‌ای که ده سال است مدام به تعویق افتاده است را در یک جلسه یک ساعت و نیمه در کانون توحید، خلاصه کنند.

پیروزی در انزوا

به همین سادگی حزب قدرتمند و سرشناس اعتماد ملی، از کار حزبی کنار رفته است اما عجیب اینجاست که همان دوستی‌ها و حلقه‌های قدیمی، حالا موثرتر از هر حزب سیاسی پرکنش عمل می‌کند. حالا همه اطمینان دارند که حلقه اعتماد ملی در شورای شهر، دو گزینه را برای شهرداری تهران در نظر داشتند. مکارم و افشانی. و حالا در برد-برد ترین بازی تاریخ تحزب، دعواها و اختلاف نظرهای کارگزاران و اتحاد و ندا و سایر احزاب اصلاح‌طلب، اعضای اعتمادملی از همه خیالشان آسوده‌تر است. نه نگران شکست خوردن افشانی هستند نه املاک نجومی مکارم را تکذیب می‌کنند. ساکت نشسته‌اند تا فردا پیروزی یکی از دو گزینه مورد نظر خود را جشن بگیرند.

از پذیرش استعفای منتجب‌نیا تا فعالیت 8 گروه نفره

دیماه سال 96 مهدی کروبی در نامه به الیاس حضرتی از او خواست در کنار هشت نفر دیگر، به فعالیت‌های اعتمادملی سامان دهند. در این نامه استعفای منتجب‌نیا پذیرفته شده بود و کار به این افراد سپرده شده بود: سیدرضا نوروز‌زاده مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و نماینده 5 دوره مجلس، محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران، ابولفضل شکوری نماینده سابق زنجان، اسماعیل گرامی‌مقدم، نماینده بجنورد در مجلس هفتم، اسماعیل دوستی استاندار پیشین کهکیلویه بویراحمد، اعظم سقطی استاد دانشگاه، حجت السلام بیگدلی و محمدقادر رئوفی.

در خبری که چند سایت دیگر نزدیک به رسول منتجب‌نیا منتشر کردند، از جمله سایت رسمی حزب اعتماد ملی، اسامی سه نفر به هشت نفر فوق اضافه شده است، محمدرئوف قاسمی رئیس حزب اعتماد ملی در هرمزگان، مهدی‌ رسولی‌پناه و حمیدرضا‌ کارگر‌‌ بیده. این اسامی ظاهرا به خاطر بعضی اختلافات رسول منتجب‌نیا و نزدیکان او با قسمتی دیگر از اعضای حزب اضافه شده است تا جایگاه قائم مقام همیشگی حزب حفظ شود.

فعال در حصر دبیرکل

محمدعلی افشانی گزینه اصلی شهرداری تهران و معاون وزیر کشور، محمدرضا خباز نماینده سابق کاشمر و استاندار سابق سمنان، مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان، ابراهیم امینی عضو شورای شهر تهران، رضا انصاری نماینده فعلی داراب و محمد قمی نماینده فعلی پاکدشت، سیدکامل تقوی ‌نژاد رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور، اقبال محمدی نماینده مجلس هشتم، مهرانگیز مروتی نماینده مجلس ششم و هفتم، جواد اطاعت استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس، رحمت‌الله خسروی دبیر کل سابق انجمن اسلامی مهندسین، محمدصادق جوادی حصار روزنامه‌نگار، سیدمحمد حائری نماینده سابق ایلام، فاطمه رحمتی، ﻣﺸﺎﻭﺭ ﺍﻣﻮﺭ ﺑﯿﻦﺍﻟﻤﻠﻞ ﻣﻌﺎﻭﻧﺖ ﺍﻣﻮﺭ ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺭﯾﺎﺳﺖ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ، محمدرضا نوری شاهرودی سفیر ایران در عمان، سعدالله نصیری دبیر کل کمیته ملی یونسکو در ایران، ولی‌الله رعیت نماینده دوره‌های ششم و هفتم مجلس و رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی، سیدرحیم ابوالحسنی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، فریدون رییس میراث فرهنگی اصفهان، احمد جمالی معاون استاندار قم، یوسف بسنجیده معاون استاندار گلستان، محمدباقر ذاکری نماینده سابق قوچان، یغمور قلی‌زاده نماینده سابق مینودشت، مجید نصیرپور حاضر مدیرکل کمیسیون ها، صحن و مشاورین مجلس، غلامرضا عبدالوند نماینده سابق ازنا، از مشهورترین اعضای شورای مرکزی اعتماد ملی هستند. همین ترکیب قوی شاید نشانه‌ای از توانمندی اعضای اعتمادملی باشد که حتی در زمان حصر دبیرکل، همچنان در عرصه سیاست فعال و موثر باشند.

البته به این جمع می توان مهدی مازنی نماینده تهران در مجلس و حجت نظری عضو شورای شهر تهران را هم اضافه کرد که فرصت حضور در شورای مرکزی را نداشتند و البته بعضی اعضا که فعالیت خود را به دلایلی کاهش داده‌اند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان