تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

راهبرد اتحاد ملت در انتخاب شهردار تهران/ شهردار حداکثری یا بازی با رای سفید؟

اتحاد ملت که در دور اول انتخاب شهردار هر دو گزینه‌اش را از دست رفته دید، حال بازیگر اصلی انتخاب شهردار تهران شده است.

رویداد۲۴ شهردار پایتخت، در حالی فردا انتخاب خواهد شد که هنوز هم سخت بتوان حدس زد چه خواهد شد. چه اینکه هنوز معلوم نیست کدام حمایت‌ها بیشتر به کار دو کاندیداها خواهد خورد؛ حمایت نجفی و ارسال نامه شبانه از بیمارستان برای تایید مکارم حسینی یا حمایت اعتماد ملی از افشانی و دیدار شکوری‌راد با او؟

گروه‌های 6گانه شورا

اگر شورای شهر را در 6 گروه؛ اتحاد ملت (4 عضو: میرلوحی، نوری، اعطا و میلانی و 2 موتلف: خداکرمی و آروین)، کارگزاران (2 عضو: هاشمی و امانی و 2 موتلف: علیخانی و حبیب‌زاده)، اعتماد ملی (3 عضو: حق‌شناس، امینی و نظری)، مستقلان (5 عضو: سالاری، فراهانی، نژادبهرام، فخاری و خلیل‌آبادی) و منفردها (3 عضو: مسجد جامعی، الویری و رسولی) تقسیم کنیم، شاید بهتر بتوان به چگونگی نقش جریان‌های شورا در تعیین شهردار رسید؛ نقشی که احتمالا فردا اتحاد ملت بازیگر نقش اول آن خواهد بود.

اتحاد ملت که در دور اول انتخاب شهردار هر دو گزینه‌ اصلی‌اش (حجتی و انصاری لاری)  را از دست رفته دید و در میان هفت نفر هم نتوانست گزینه بعدی خود (حناچی) را به فینال برساند، حال بازیگر اصلی انتخاب شهردار تهران شده است.

اما راهبرد حزب اتحاد ملت با بیشترین ترکیب آرا در شورای شهر تهران در انتخاب شهردار چیست؟

حالت اول؛ احتمال ضعیف بازی اتحاد با آرای سفید!


وقتی محمود حجتی و انصاری لاری و پیروز حناچی گزینه‌های اصلی حزب اتحاد ملت نتوانستند به مرحله نهایی راه یابند، شکوری‌راد نخستین کسی بود که در توییت خود از شکست حزب متبوعش گفت و در پی آن این بحث به میان آمد که گروه 6 نفره اتحاد ملت دیگر در شورای شهر علاقه‌ای به حضور سایر گزینه‌ها ندارند و شاید آرای سفید به صندوق‌ها بریزد؛ بدین معنی که اتحاد ملت با بازی رای سفید بدنبال زدن بر زیر میز باشد تا فرایند انتخاب شهردار را به نقطه صفر برسد. کلیدواژه ای که باعث حساسیت افکار عمومی است و شاید تحقق آن تداعی کننده اتفاق تلخ شورای اول برای مردم باشد.

هرچند این گمانه‌زنی با دیدار دبیرکل حزب اتحاد ملت و افشانی کاندیدای شهرداری در نخستین ساعات روز شنبه رنگ باخته است. جلسه‌ای که جزییات آن تا این لحظه معلوم نیست.

شکوری‌راد در توییتی دیگر تاکید کرده که «دو نفری که به دور بعد رفتند و هر کدام شهردار شوند مورد حمایت ما خواهند بود. مهم اتحاد و انسجام شورا و حمایت یکپارچه از شهردار منتخب است.»

حالت دوم؛ رای اتحاد به افشانی، انتخاب شهردار حداکثری


بسیاری از فعالان سیاسی معتقدند فردا افشانی شهردار تهران خواهد شد. شاید آنها بر اساس آرای دور قبل به این نتیجه رسیده‌اند. اما باید دید آرای مرحله پیش چگونه بوده است.

طبیعی است که افشانی هر سه رای حق‌شناس، امینی و حجت نظری حلقه اعتماد ملی را در کاسه خود ببیند. اما رای سه‌نفره اعتماد ملی‌ها تنها رای افشانی در دوره قبل نبود؛ بلکه حمایت کارگزاران، مستقلین و منفردین باعث شد تا افشانی بتواند به مرحله فینال برسد.

ولی فقط با آرای حزب اتحاد می‌توان یک شهردار حداکثری همچون نجفی را برای کلان شهر تهران متصور بود. رای که قطعا می‌تواند یک پیام محکم به بدخواهان جریان اصلاحات باشد و شهردار بعدی تهران را با پشتوانه مستحکم‌تر روانه ساختمان بهشت کند.

حالت سوم؛ رای اتحاد به حسینی مکارم و انتخاب شهردار حداقلی

رقابت‌های درون جریانی و تسویه حساب‌های حزبی همواره از آسیب‌های جریان اصلاحات بوده است. از این رو منتقدان اتحاد می‌گویند این حزب به دنبال انتقام‌جویی برای تسویه حساب سیاسی است و این احتمال وجود دارد که با رای به مکارم حسینی به سمت انتخاب یک شهردار حداقلی باشد و اینگونه حذف گزینه‌های اصلی خود را تلافی کرده باشد.

البته اتحاد برای تحقق این امر راه سختی در پیش رو دارد زیرا ابتدا می‌بایست رضایت یک جریان دیگر مثل کارگزاران را بدست بیاورد که این احتمال بسیار ضعیف است زیرا حزب کارگزاران برای پایان یافتن سیطره مدیریتی نجفی بر شهرداری به دنبال انتخاب افشانی است یا آنکه به سمت جذب رای منفردها و بخشی از مستقلان برود.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان