تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷

ارسال بیش از ۶۸۰ اخطاریه به واحدهای صنفی و ۵۰۶ نامه به نیروی انتظامی درباره استفاده از کلمات بیگانه

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سوال علی مطهری درباره استفاده از کلمات بیگانه پاسخ داد.

رویداد۲۴-سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سوال علی مطهری درباره استفاده از کلمات بیگانه پاسخ داد.سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در صحن علنی مجلس در پاسخ به سوال علی مطهری درباره عدم اجرای قانون منع استفاده از کلمات بیگانه در اماکن عمومی، گفت: استفاده از کلمات فارسی و عدم استفاده از کلمات بیگانه دغدغه ارزشمند و جدی است و این مساله برای ما ملی است. ما در سال‌های گذشته کارهای مشخصی انجام دادیم. اصلاح آیین‌نامه استفاده از کلمات، تشکیل کارگروه پاسداشت زبان فارسی و تشکیل شورای حمایت زبان فارسی، تشکیل بانک اطلاعاتی از واژگان مجاز فارسی و همچنین اصلاح آیین‌نامه و دستورالعمل متن تابلو‌های تحقیقاتی از لحاظ نوشتاری را آماده و اجرا کردیم.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل متن تابلوهای تحقیقاتی از نظر نوشتار در پایان مراحل تدوین است و به زودی ابلاغ می‌شود، گفت: سامانه‌ای را برای اصناف راه‌اندازی کردیم که هم اکنون مدت ۶ ماه است که به صورت آزمایشی فعالیت می‌کند و از ابتدای خرداد ۹۷ فعالیت رسمی آن آغاز می‌شود. در این سامانه متقاضیان صنفی ثبت نام می‌کنند و نام مورد نظر خود را درج می‌کنند و درخواست استفاده از آن را ارائه می‌کنند و اگر آن نام با قانون هماهنگ نباشد، نمی‌توانند از آن نام استفاده کنند.

وی ادامه داد: در این سامانه تابلوها و سردرهای واحدهای صنفی مشخص است و دیده می‌شود و به صورت هوشمند کنترل انجام می‌شود و دیگر نیازی نیست که نیروی انتظامی واحد به واحد بررسی کند و کنترل‌ها را انجام دهد. همچنین این سامانه اجازه می‌دهد تا همه واحدها به صورت جدی کنترل داشته باشد و مشکل استفاده از رسانه بیگانه به حداقل می‌رسد.

صالحی ادامه داد: با هماهنگی با فرهنگستان زبان و ادب فارسی زمان استعلام واژگان پیشنهادی فارسی به حداقل تقلیل یافته و در دو هفته واژه پیشنهادی بررسی می‌شود و نظر فرهنگستان اعلام خواهد شد. همچنین ارتباط خوبی با نیروی انتظامی و اتحادیه‌ها و صنوف برقرار شده تا کار برخورد با متخلفان به سرعت انجام شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد:‌ طی این مدت با انجام کارهای نظارتی بیش از ۶۸۰ اخطاریه به واحدهای صنفی و ۵۰۶ نامه به نیروی انتظامی ارسال شده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این اهتمام را دارد که از زبان و فرهنگ زبان فارسی کاملا حمایت کند.

ادامه دارد...

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان