تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷

آنچه در گردهمایی مشترک با مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور گذشت

افزایش سرعت در اجرای سند تحول، تقویت و توسعه طرح های موفق در آموزش و پرورش و افزایش درصد با سوادی در دولت تدبیر و امید از جمله موضوعاتی بود که معاونین حوزه های ستادی پیرامون آن بحث و بررسی کردند.

رویداد۲۴-افزایش سرعت در اجرای سند تحول، تقویت و توسعه طرح های موفق در آموزش و پرورش و افزایش درصد با سوادی در دولت تدبیر و امید از جمله موضوعاتی بود که معاونین حوزه های ستادی پیرامون آن بحث و بررسی کردند. روز دوشنبه معاونین و مدیران ستادی در گردهمایی مشترک با مدیران کل آموزش وپرورش سراسر کشور که با حضور وزیر در اردوگاه باهنر تهران برگزار شد؛ مسائل متعددی مورد بحث و بررسی قرار دادند و سیاست های کلان آموزش و پرورش را نیز بازخوانی کردند، چکیده بحث های مطروحه را در ادامه می خوانید؛

شاپور محمدزاده، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی:

از زحمات مدیران اسبق تقدیر و مدیران کل آموزش و پرورش را معرفی کرد.

رضوان حکیم زاده، معاون ابتدایی گفت: در جذب نیروی انسانی دوره ابتدایی، لازم است تعادل در مناطق محروم رعایت شود.

طرح راهبران_آموزش که طرحی بسیار موفق بوده باید تقویت شود و طرح کارآمد هم که به صورت آزمایشی در ۳ استان اجرا شده بسیار موفق بوده است.

حیدر تورانی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: همه چیز را نباید از طریق کتاب درسی ارائه داد، می شود از طریق برنامه های پژوهشی و فوق برنامه بسیاری از مطالب موردنیاز جامعه را ارائه داد. ما همه در آموزش و پرورش ید واحده هستیم، باید امور را با هم به پیش ببریم، اگر والدین با آموزش و پرورش هم سو نباشند کار به جایی نمی رسد.

علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه اظهار کرد: با اجرای طرح تعالی نیازی به ارسال بخشنامه به مدارس نیست. طرح ایران_مهارت، در مهر۹۶ رونمایی و هم اکنون در ۸ استان در حال انجام است و ۱۰ درصد از دانش آموزان را پوشش داده است.

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی گفت: نهضت ملی حفظ_قران با ارائه بسته آموزشی و با حفظ موضوعی و حفظ جزء سی قران در دستور کار خواهد بود. در حوزه پرورشی با کمبود ۳۰ هزار نیروی تربیتی و ۲۸ هزار نیروی مشاوره روبرو هستیم.

مهدی نویدادهم، دبیرکل شورای عالی بیان کرد: اهداف مدارس بازنگری و از ۳۰۲ هدف به ۶۷ کاهش یافته که به زودی به مدارس ابلاغ می شود. سندتحول به یک گفتمان ملی تبدیل شد و این یک فرصت است برای همراهی همه دستگاه ها در اجرای آن و ممکن است یک تهدید باشد در صورتی که نتوانیم آن را محقق و اجرایی سازیم

علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: جذب آموزش دهنده جدید و استمرار همکاری افراد دارای دیپلم دیپلم که  ۱۲۶ ساعت دوره را نگذرانده اند در نهضت سوادآموزش ممنوع است. استان های یزد ، سمنان و تهران در میزان درصد باسوادی در کشور دارای رتبه های برتر هستند.

عبدالرسول عمادی، رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش گفت: حوزه های تکثیر با حساسیتی بیش از پیش حراست شود تا سئوالات در شرایط کاملا امن تکثیر شود. طرح تحلیل نتایج امتحانات نهایی در ۵ ساله اخیر موفق بوده، بنابراین همچنان طرح مذکور ادامه می یابد.

مجید قدمی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: در دنیا به طور متوسط از هر ۶۸ فرد متولد شده یک نفر مبتلا به بیماری اوتیسم است، که خوشبختانه در ایران این آمار بسیار کمتر است ۵۵۰ مرکز آموزشی و توانبخشی در کشور داریم اما جامعه هدف ۷۵۰ مرکز است.

فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان تصریح کرد: سخت گیری در طرح های پژوهشی کیفیت طرح ها را افزایش اما کمیت طرح ها را کاهش داده است. در سال ۲۰۱۸ ایران میزبان المپیاد جهانی زیست شناسی  با حضور یک هزار میهمان خارجی است.

علیرضا کمرئی، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات گفت: کاهش مدیران و افزایش به کارگیری بانوان در مناصب مدیریتی دو سیاست اصلی آموزش و پرورش است که باید اجرایی شود.

یوسف نجفی، معاون حقوقی و امور مجلس گفت: تعامل با مجلس شورای اسلامی هم انگاره مدیریتی دارد، هم انگاره ارزشی و هم انگاره قانونی دارد. برای توسعه کشور باید با قوه مقننه همکاری کنیم و برای اجرای خلاق سازمانی نیازمند قانون هستیم.

اسفندیار چهاربند، رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات بیان کرد: مدرسه جلوه عینی و کانون اصلی نظام تعلیم وتربیت است ، لذا نقش مدیر مدرسه در تحقق مدرسه محوری بسیار مهم و کلیدی است. بهترین کاری که رئیس اداره می تواند در منطقه انجام دهد انتخاب یک مدیر خوب برای مدرسه است. طرح آزمایشی طرح سنجش شایستگی های حرفه ای مدیران از اول خرداد تا پایان تیرماه ۹۷ در سه استان تهران، البرز و شهرستان های تهران، اجرا می شود.

مهرزاد حمیدی ، معاون تربیت بدنی و سلامت اظهار کرد: نقش آفرینی دانش آموزان در فعالیت های ورزشی بر شکل گیری شخصیت آنها مؤثر است. معلم با نشاط ، دانش آموز و مدرسه با نشاطی را به وجود می آورد.

مرتضی نظری، رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی گفت: پاسخ گویی، واکنش سریع به مسایل و رفتار حرفه ای از سیاست های روابط_عمومی آموزش و پرورش دولت دوازدهم است. روابط عمومی تنها به منافع ملی می اندیشد و از دخالت دادن گرایش های سیاسی در انعکاس اخبار خودداری می کند. طی نه ماه گذشته بطور مستمر به بازسازی و بهبود عملکرد واحدهای روابط عمومی ستاد و استان ها پرداختیم و امروز مفتخریم نیروهای بسیار توانمند، چابک، متخصص و مسلط به رسانه و تبلیغات در روابط عمومی ها منصوب و مشغول کارند. از مدیران کل محترم و معاونان تقاضا داریم فضایی فراهم کنند تا روابط عمومی ها صدای مطالبات و نقدها و نظرهای مخاطبان و ذینفعان آموزش و پرورش باشند و فقط گزارشگر یکسویه نظرات سازمان خود نباشند.

صافی، رئیس کانون بازنشستگان گفت: تأکید بر استفاده از تجربیات بازنشستگان و درخواست از مدیران کل برای به کارگیری نیروهای بازنشسته فرهنگی در اتاق های فکر

رزاقی، رئیس اداره کل شاهد و ایثارگران بیان کرد: در فرآیند ثبت نام دانش آموزان در مدارس شاهد ، ثبت نام توسط والدین از طریق سامانه الکترونیکی انجام می شود و استان ها نیز در این زمینه تصمیم گیریمی کنند.

احمدی، مشاور وزیر در حقوق شهروندی گفت: با ظرفیت های موجود در دل برنامه های رسمی باید منشور حقوق شهروندی را پیاده کنیم. برای اجرای  حقوق شهروندی  هر فرد باید از خودش شروع کند تا این منشور محقق شود.

منبع: مهر
نظرات شما
پیشخوان