تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷

عدالت و امانت‌داری را به صندوق باز می گردانیم/ بی اعتمادی فرهنگیان بزرگترین معضل صندوق ذخیره است

نمایندگان منتخب فرهنگیان در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان برگزاری انتخابات اخیر برای انتخاب دو عضو هیات امنا و یک بازرس از میان فرهنگیان را که به ابتکار وزیر آموزش و پرورش انجام شد، اولین قدم برای بازگشت اعتماد و شفافیت و نظم مالی به این نهاد دانستند.

رویداد۲۴-نمایندگان منتخب فرهنگیان در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان برگزاری انتخابات اخیر برای انتخاب دو عضو هیات امنا و یک بازرس از میان فرهنگیان را که به ابتکار وزیر آموزش و پرورش انجام شد، اولین قدم برای بازگشت اعتماد و شفافیت و نظم مالی به این نهاد دانستند. حضور وزیر آموزش و پرورش در ستاد راهبری انتخابات هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان و رونمایی از سامانه الکترونیکی این انتخابات در بهمن‌ ماه سال گذشته را می توان شروع فعالیت این وزارتخانه در جهت تحقق یکی از وعده‌های سیدمحمد بطحایی پس از تصدی منصب وزارت مبنی بر مشارکت فرهنگیان در تصمیم‌گیری و حضور فعال در مدیریت آموزش و پرورش دانست. بطحایی براساس بند 3 ماده (12)، می‌توانست با استفاده از اختیارات خود 5 تا 7 نفر را به عنوان نماینده معلمان در صندوق ذخیره معرفی کند، اما به دلیل جایگاه برجسته‌ای که برای مشارکت معلمان در تصمیم‌سازی‌ها قائل است، پیشنهاد برگزاری انتخابات و تعیین دو عضو هیأت امنا و یک بازرس از سوی فرهنگیان را ارائه کرد.

در سوم بهمن ماه سال 96، ستاد انتخابات با حضور اعضای کمیته‌های مختلف افتتاح شد و اعضای کمیته‌ها در ستاد انتخابات، برای هماهنگی‌های لازم با ستاد و استان‌ها بررای برگزاری این انتخابات مستقر شدند.

سازوکار انتخابات به این شکل بود که داوطلبان ثبت نام در انتخابات از یازدهم تا هفدهم بهمن ماه سال 96 فرصت داشتند از طریق سامانه الکترونیکی در انتخابات هیات امنای صندوق ذخیر فرهنگیان، ثبت‌نام کنند.

فرهنگیان عضو صندوق ذخیره فرهنگیان نیز از تاریخ هجدهم بهمن ماه تا بیستم بهمن ماه فرصت داشتند تا در این سامانه الکترونیکی وارد شوند و رای خود را به ثبت برسانند.

با اتمام مرحله اول انتخابات، 83 نفر از فرهنگیان عضو صندوق رفاه با رای فرهنگیان هر استان، وارد مرحله دوم انتخابات شدند و سرانجام در انتخاباتی که عصر روز دوشنبه در اردوگاه شهید باهنرتهران برگزار شد، لیلی نظرپور از استان خوزستان با 24 رای، امین‌الله سالاری از استان کرمان با 23 رای به عنوان اعضای هیات امنا و محسن مسعودی از استان فارس با 21 رای به عنوان بازرس، به عضویت هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان در آمدند. نقطه اشتراک هر سه نفر آنها تاکید بر حل مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان در سال های اخیر بود؛ مشکلاتی که در چند سال اخیر به اعتماد فرهنگیان به صندوق ذخیره خدشه وارد کرده است.

صندوق در سال‌های گذشته از نبود شفافیت لطمه‌های زیادی دیده است

لیلا نظرپور، اولین و تنها عضو زن صندوق ذخیره و نماینده فرهنگیان استان خوزستان در مرحله نخست انتخابات درباره انتخاب خود به عنوان عضو هیات امنای صندوق ذخیره گفت: فرهنگیان از ما به عنوان نماینده خود در صندوق ذخیره انتظار دارند که در همه امور شفافیت را سر لوحه کار خود قرار دهیم. صندوق ذخیره در سال‌های گذشته از نبود شفافیت لطمه‌های زیادی دیده است. خواسته بعدی آنها این است که درآمد‌های صندوق در اموری هزینه شود که سودآوری آن فقط و فقط برای فرهنگیان باشد.

وی ادامه داد: تمام 83ن فر اعضایی که به عنوان نامزد عضویت در هیات امنای صندوق ذخیره این دو روز در تهران حضور داشتند، برنامه و اهدافشان رفع مشکل صندوق و ساماندهی آن در جهت منافع فرهنگیان بود.

نظرپور درباره حضور یک زن در میان نامزدهای منتخب فرهنگیان کشور گفت: استان خوزستان پنج نماینده در این انتخابات داشت که از این بین چهار نفر آقا و یک نفر خانم بودند. من به عنوان تنها زنی که از استان خوزستان در این انتخابات شرکت کردم و در نهایت با رای فرهنگیان وارد هیات امنای صندوق ذخیره شدم، به همکاران خود گفتم که به دنبال این نیستم تا حتما یک زن وارد هیات امنای صندوق ذخیره شود و این قدرت و شهامت را دارم که به خرد جمعی احترام بگذارم تا افراد اصلح وارد هیات امنای شوند.

وی ادامه داد: البته عملکرد من در آموزش و پرورش استان خوزستان شفاف و قابل دفاع بود و به نظرم همین موضوع باعث شد که بتوانم اعتماد همکارانم را برای حضور در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان جلب کنم.

عدالت و امانت‌داری را به صندوق باز می گردانیم

امین‌الله سالاری نفر دوم انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان که از استان کرمان در این انتخابات شرکت کرده بود، بی‌نظمی مالی را بزرگترین معضل صندوق در سال‌های گذشته دانست و گفت: متاسفانه در سال های گذشته صندوق دچار آشفتگی‌های بسیاری شده بود و به همین دلیل وزیر آموزش و پرورش از اختیارات قانونی خود استفاده کردند و به فرهنگیان فرصت دادند تا دو عضو از جامعه بزرگ خود را با انتخابات و رای‌گیری سراسری برای حضور در هیات امنای صندوق ذخیره، انتخاب کنند.

وی ادامه داد: این انتخابات طی دو مرحله برگزار شد و در نهایت توانستم با اعتمادی که همکارانم به بنده داشتند، وارد هیات امنای صندوق ذخیره شوم. امیدوارم بتوانم با یاری خداوند در راستای حل مشکلات صندوق گام بردارم.

سالاری درباره راهکارهای بهبود فعالیت صندوق ذخیره گفت: در ابتدا باید جلسات منظمی برگزار شود و راهکارهای بهبود فرآیندها بررسی شود. تمام هدف ما این است که با کمک مراجع ذی‌ربط و وزیر آموزش و پرورش کاری کنیم تا حقوق فرهنگیان ضایع نشود.
وی در پاسخ به این سوال که شعار و برنامه شما برای جذب آرای فرهنگیان چه بود؟ گفت: شعار من در مرحله اول انتخابات استانی این بود که در صورت ورود به هیات امنای صندوق ذخیره، با یاری خداوند، عدالت و امانت‌داری را به صندوق ذخیره فرهنگیان بازگردانم.

بی اعتمادی فرهنگیان بزرگترین معضل صندوق ذخیره است

محسن مسعودی سومین نفری بود که توانست اعتماد فرهنگیان را به خود جلب کند و با 21 رای به عنوان بازرس هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان انتخاب شود. او درباره این انتخابات به خبرنگار پانا گفت: در ابتدا به همه همکاران فرهنگی خود بابت حضور در این انتخابات که مشق دموکراسی در بین جامعه فرهنگیان بود، تبریک می‌گویم. این اولین انتخاباتی بود که به طور سراسری بین فرهنگیان کل کشور برگزار شد و خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از آن به عمل آمد.

مسعودی بزرگترین مشکل صندوق ذخیره را بی‌اعتمادی همکاران فرهنگی در چند سال گذشته به این صندوق دانست و گفت: در مرحله اول باید تلاش کنیم که فعالیت‌های این صندوق را شفاف‌سازی کنیم تا اعتمادی که در سال‌های گذشته از بین رفته است به صندوق ذخیره فرهنگیان بازگردد.

او افزود:‌ برگزاری انتخابات صندوق ذخیره و انتخاب دو عضو و یک بازرس از جامعه فرهنگیان به ابتکار وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اولین قدم برای بازگشت اعتماد فرهنگیان به صندوق ذخیره بود. فرهنگیان علاقه داشتند که چندتن از همکارانشان در هیات امنا حضور داشته باشند و از امروز نیز من و دیگر منتخبان تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا اعتماد از دست رفته را به صندوق بازگردانیم.

 

نظرات شما
پیشخوان