تاریخ انتشار: ۲۳:۴۹ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷

کشورهای اسلامی خواستار تشکیل کمیته بررسی جنایات صهیونیست ها شدند

دبیری کل سازمان همکاری اسلامی در این بیانیه خواستار تشکیل کمیته کارشناسان بین المللی مستقل برای رسیدگی به جنایانت و کشتار نظامیان اسرائیل شده است.

رویداد۲۴-دبیری کل سازمان همکاری اسلامی در این بیانیه خواستار تشکیل کمیته کارشناسان بین المللی مستقل برای رسیدگی به جنایانت و کشتار نظامیان اسرائیل شده است. نشست سران کشورهای همکاری اسلامی با صدور بیانیه نهایی 30 ماده ای پایان یافت و سران کشورهای اسلامی در این بیانیه خواستار تشکیل کمیته بررسی جنایات صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی شدند.

در این بیانیه از ارگان های اصلی سازمان ملل شامل شورای امنیت، دبیری کل، مجمع عمومی، شورای حقوق بشر، کمیسیاری عالی حقوق بشر و دیده بانان ویژه خواسته شده است تا به صورت فوری برای تشکیل یک کمیته بررسی رسیدگی به جنایات صهیونیست ها در سرزمین های اسلامی تلاش کنند.

دبیری کل سازمان همکاری اسلامی در این بیانیه خواستار تشکیل کمیته کارشناسان بین المللی مستقل برای رسیدگی به جنایانت و کشتار نظامیان اسرائیل و تعیین مسئولیت کیفری مقامات رژیم صهیونیستی و ارایه آن ها به نهادهای مربوطه بین المللی شده است.

سران کشورهای اصلی همچنین در این بیانیه به اهمیت همکاری در یک چارچوب مشخص با اتحادیه عرب، اروپا و آفریقا و سایر نهادهای بین المللی و منطقه ای تاکید کردند.

سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی در این بیانیه از جامعه جهانی خواستار حفاظت بین المللی از مردم فلسطین از طریق اعزام نیروهای بین المللی صلح به سرزمین های اشغالی فلسطین شدند.

کشورهای اسلامی شرکت کننده در نشست استانبول، رژیم صهیونیستی را به علت ارتکاب جرایم غیرانسانی، وحشیانه و غیرقانونی در قبال مردم فلسطین و حمله غیرمشروع به سرزمین فلسطین و جنایت در نوار غزه محکوم کردند.

در این بیانیه، رژیم صهیونیستی اسرائیل به عنوان 'اشغالگر' و مقصر اصلی جان باختن بیش از 60 نفر و زخمی شدن بیش از 2700 نفر از غیرنظامیان فلسطینی در جریان اعتراضات رو نکبت معرفی و تصریح شده است: این اقدامات وحشیانه توسط نیروهای اشغالگر اسرائیل و با حمایت آمریکا که در شورای امنیت مانع حسابرسی از این کشور می شود، انجام گرفته است.

بر اساس این بیانیه، این جرایم در پشت انتقال غیرقانونی سفارتخانه آمریکا به قدس انجام گرفته و به دولت اسرائیل شجاعت اقدام علیه مردم بی گناه را بخشیده است.

در بیانیه سران کشورهای اسلامی در استانبول، با تاکید بر حفظ موقعیت تاریخی، معنوی و قانونی شهر قدس در چارچوب اصلی سرزمین فلسطین، از نهادهای بین المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته شده است تا زمینه مواخذه رژیم اسرائیل در قبال جرایم این کشور علیه مردم فلسطین فراهم شود.
در این بیانیه همچنین از این نهادها خواسته شده است که برای پایان این اقدامات ظالمانه به طور قانونی و اخلاقی اقدام کنند.

سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی بار دیگر شناسایی غیرقانونی قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیل توسط رئیس جمهوری آمریکا را بی اعتبار خوانده و آن را حمله به حقوق تاریخی، ملی، طبیعی و قانونی مردم فلسطین دانستند.

در بیانیه نهایی نشست استانبول همچنین آمده است: گشایش سفارتخانه آمریکا در قدس اشغالی موقعیت این شهر به عنوان پایتخت ابدی فلسطین را تغییر نداده بلکه موجب تحکیم موضع ما در قبال غیرقانونی بودن الحاق آن توسط اشغالگران صهیونیستی شده است.

سران کشورهای اسلامی شرکت کننده در نشست استانبول همچنین انتقال سفارتخانه گواتمالا به قدس را در پیروی از اقدام آمریکا، محکوم و اعلام کردند که برای جلوگیری از این نوع اقدامات، تدابیر اقتصادی و سیاسی و سایر موارد مشابه اتخاذ خواهد شد.

در بیانیه نشست استانبول با تاکید بر لزوم حمایت از اقدامات سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی از سوی کشورهای عضو آمده است: در این زمینه تشکیل صندوق توسعه 'وقف' رضایت بخش است و سازمان همکاری اسلامی در چارچوب قطعنامه 194 مجمع عمومی سازمان ملل متحد به حق بازگشت پناهنجویان فلسطینی تاکید می کند.

سران کشورهای اسلامی شرکت کننده در این نشست همچنین در این بیانیه اعلام کردند که در زمینه برقراری عدالت و صلح در منطقه، در گام نخست باید جنایات و پاکسازی قومی علیه فلسطینی ها که 70 سال پیش در روز نکبت انجام شد، به رسمیت شناخته شود.

نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به منظور حمایت از فلسطین و بررسی تحولات در سرزمین های اشغالی در سالن کنگره مرکزی شهر استانبول برگزار شد.

دکتر حسن روحانی رییس جمهوری و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز وارد استانبول شده اند، در این نشست حضور یافته و به سخنرانی پرداختند.

در پی افتتاح سفارت آمریکا در قدس که سبب بروز اعتراضات شدید در فلسطین از جمله درگیری در نواز غزه و موجب شهادت 62 نفر و مجروح شدن بیش از سه هزار فلسطینی شد، ترکیه همراه با بسیاری از کشورهای اسلامی اقداماتی را برای محکومیت این اقدام و اعلام همبستگی با مردم فلسطین آغاز کرد.

بر همین اساس نشست فوق العاده سران سازمان همکاری اسلامی برای بررسی آخرین تحولات در فلسطین، محکومیت جنایات صهیونیست ها در نوار غزه و انتقال سفارت آمریکا به قدس با حضور مقامات بیش از 40 کشور در استانبول برگزار شد.

در این نشست 13 کشور در سطح رئیس جمهوری، 2 کشور در سطح معاون رئیس جمهوری، سه کشور در سطح معاون نخست وزیر، 12 کشور در سطح وزیر امور خارجه و همچنین دیپلمات هایی از 11 کشور شرکت کردند.

سران کشورهای ایران، افغانستان، اردن، سودان، گینه، گینه بیسائو، قطر، کویت، موریتانی، بخش ترک نشین قبرس در این نشست حضور یافتند.

دیروز نشست کارشناسان ارشد این اجلاس در هتل هیلتون استانبول برگزار شد و نمایندگان کشورهای اسلامی پیش نویس بیانیه نشست را برای جلسه سران ارائه کردند.

ترکیه به عنوان رئیس دوره ای سازمان همکاری اسلامی سران و وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی را به منظور بررسی وضعیت سرزمین های اشغالی فلسطین برای نشست فوق العاده این سازمان در استانبول دعوت کرده است.

در پی افتتاح سفارت آمریکا در قدس سبب بروز اعتراضات شدید در منطقه و درگیری در غزه شد و در پی شهادت 62 نفر و مجروح شدن بیش از سه هزار فلسطینی، ترکیه همراه با برخی کشورهای اسلامی اقداماتی را برای محکومیت این اقدام و اعلام همبستگی با مردم فلسطین آغاز کرد.

چهار روز پیش در اقدامی تحریک آمیز طی مراسمی با حضور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، جان سالیوان معاون وزیر خارجه، استیون منوچین وزیر خزانه داری و جرارد کوشنر مشاور رئیس جمهوری و چهار سناتور جمهوری خواه آمریکایی، سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی انتقال یافت.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیام تصویری به این مراسم که در سایه مخالفت جهانی برگزار شد، اعلام کرد که موقعیت کنونی قدس، مسجد الاقصی و اماکن مقدس حفظ خواهد شد.

همچنین چهار روز پیش همزمان با هفتادمین سالگرد روز نکبت، دهها هزار فلسطینی در تظاهرات 'میلیونی بازگشت' علیه انتقال سفارت آمریکا به قدس شرکت کردند که با یورش نظامیان رژیم صهیونیستی 62 نفر از آنها به شهادت رسیدند و بیش از سه هزار نفر از آنها نیز زخمی شدند.

پارسال نیز در پی اعلام تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به قدس، نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در استانبول برگزار شده و قدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطین اعلام و از همه کشورها خواسته شد که قدس شرقی را به عنوان پایتخت دولت فلسطین به رسمیت بشناسند.
خاورم/

برچسب ها: استانبول ، اسرائیل
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان