تاریخ انتشار: ۱۵:۴۷ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵

رئیس جمهور آفریقای جنوبی امروز به ایران می آید

رویداد۲۴- رئیس جمهور آفریقای جنوبی امروز درحالی به تهران سفر می کند که خرید نفت از ایران و ساخت پالایشگاه ایرانی در پرتوریا پایتخت کشورش یکی از محورهای مذاکره خواهد بود.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی قرار است امروز  در راس یک هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کند.

در جریان دیدار رؤسای جمهوری ایران و آفریقای جنوبی چند سند اقتصادی و تجاری میان مقامهای دو کشور امضا می شود

سفر جاکوب زوما به تهران، نخستین سفر رئیس جمهوری این کشور به جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود، البته نلسون ماندلا رهبر مبارز و فقید این کشور پیش و پس از دوران ریاست جمهوری خود به تهران سفر کرده است.

پیش از تحریم نفتی ایران، آفریقای جنوبی یکی از مشتریان نفتی ایران بود و حتی در چند پروژه نفتی نیز با یکدیگر مشارکت کرده بودند.

به گفته مسئولان صنعت نفت پس از لغو تحریم‌های نفتی این کشور برای بار مجدد اقدام به خرید نفتی ایران از طریق واسطه هایی کرده است، اما انتظار می رود با ورود رئیس جمهور آفریقای جنوبی به تهران مذاکراتی برای صادرات نفت خام ایران به این کشور نیز صورت گیرد.

اواخر سال گذشته معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرده بود فرصت‌های همکاری در بخش انرژی و جذب سرمایه گذاری برای ساخت یک پالایشگاه مشترک در پرتوریا وجود دارد.

این پالایشگاه قرار است به‌منظور کمک به عرضه بنزین و کاهش وابستگی این کشور به شرکت‌های خارجی، نفت خام ایران را پالایش کند.

پرتوریا اعلام کرده که از فردای لغو تحریم‌ها واردات نفت از ایران را از سر خواهد گرفت، اما بدون داشتن پالایشگاه، باید به شرکت‌های نفتی خارجی اتکا کند که پالایشگاه‌های خودشان را در این کشور دارند.
منبع: فارس
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان