تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۷
آیا حمایت مرکل از برجام ادامه می‌یابد؟

خشم عربستان از سیاست‌های منطقه‌ای آلمان/ حذف ژرمن‌ها از مناقصه‌های اقتصادی ریاض

سیاست‌های ضد ایرانی و به طور ویژه ضدبرجامی عربستان گویی تمامی ندارد؛ به نظر می رسد ریاض که اکنون خود را پیروز سرنوشت برجام می‌داند، از رویکرد کشورهای اروپایی نسبت به برجام خشمگین است.
خشم عربستان از سیاست‌های منطقه‌ای آلمان/ حذف ژرمن‌ها از مناقصه‌های اقتصادی ریاض


رویداد۲۴ عربستان برای ایران و هر کشوری که از توافق هسته‌ای حمایت کند و علیه سیاست‌های منطقه‌ای عربستان گلایه کند، شمشیر را از رو بسته است. روزنامه آلمانی اشپیگل در گزارشی خبر داده است که عربستان شرکت‌های آلمانی را از حضور در مناقصه‌های اقتصادی این کشور منع کرده، اقدامی که به دستور ولیعهد عربستان سعودی انجام شده است!

مقام‌های آلمان و در راس آن آنگلا مرکل صدراعظم این کشور همواره از پایبندی برلین به تعهدات خود به توافق هسته‌ای ایران گفته‌اند و به شدت از اقدام رییس جمهور آمریکا در خروج از این توافق انتقاد کردند و در عین حال خواستار ادامه این توافق از سوی ایران شدند. این تنها آلمان نبود که در نبرد برجام به حمایت از ایران پرداخت، بلکه دیگر کشورهای اروپایی حاضر در این توافق نیز خط خود را از واشنگتن جدا کردند و در سمت ایستادند.

عربستان که همواره از مخالفان سرسخت برجام به شمار می‌رفت اکنون نیز به نظر می‌رسد دست از تلاش برای سنگ‌اندازی در مسیر ادامه احتمالی این توافق برنداشته و تلاش می‌کند موضع کشورهای اروپایی را با خود همراه کرده و علیه ایران جبهه‌بندی ایجاد کند.

مجله آلمانی «اشپیگل» دستور «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی برای منع قرارداد دولتی با شرکت‌های المانی را نشانگر خشم ریاض از سیاست خارجی برلین در قبال خاورمیانه تفسیر کرده و در ادامه این گزارش می‌نویسد که اقدام عربستان احتمالا به اغلب شرکت‌های آلمانی از جمله «سیمنز»، «بایر» و «بویرینگ انگلهایم» و همچنین کارخانه ساخت خودرو «دایملر» ضربه وارد خواهد کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: روابط میان آلمان و عربستان سعودی متشنج شده است، عربستان سعودی سال گذشته سفیر خود در برلین را به دلیل مشورت بر سر اظهارنظر «زیگمار گابریل» وزیر خارجه وقت آلمان بر سر بحران سیاسی در لبنان، به ریاض فراخوانده بود.

عربستان سعودی شریک تجاری قابل توجهی برای آلمان محسوب می‌شود، بر اساس گزارش مرکز آمار آلمان میزان کل صادرات آلمان به عربستان در سال 2017 به ارزش 6.6 میلیارد یورو برآورد شده است.

یک مقام ارشد اقتصادی آلمان در عربستان سعودی که خواست نامش فاش نشود، روز گذشته جمعه در این‌باره به خبرگزاری رویترز گفت که ارائه خدمات سلامت آلمان به شرکت‌هایی که تمایل به حضور در مناقصه‌های عربستان سعودی را دارند افزوده شده است.

او افزود: آنها این سوال را مطرح می‌کردند که این محصولات از کجا آمده است؟ آیا در آلمان ساخته شده است؟ آیا شرکت و کارخانه دیگری هم دارید؟ و به محض انکه متوجه می‌شوند این محصولات در آلمان ساخته شده است، آنها و هرگونه درخواست برای حضور در مناقصه‌ها را رد می‌کردند.

شرکت‌های بایر، بورینگر، سیمنز از اظهارنظر درباره گزارش منتشر شده از سوی اشپیگل خودداری کردند دایملر نیز اعلام کرد که نمی‌تواند این گزارش را تایید کنند و روابط اقتصادی با با عربستان در جریان است.

حال این سوال مطرح است که آیا قدرت شرکت‌های بزرگ تجاری بیشتر یا چانه‌زنی ایرانی‌ها؟ آیا مرکل در برجام می‌ماند یا ترجیح می‌دهد کمپانی‌های بزرگ کشورش ضرر نکنند؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ایران ، آلمان ، رویداد 24 ، برجام
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان