تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۷

آرامستان ظهیرالدوله و ابن‌بابویه درمعرض تخریب کامل/تبدیل آرامستان‌های تاریخی به پناهگاه معتادان متجاهر

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران از اتمام طرح مطالعاتی احیای ۹ آرامستان تاریخی پایتخت به منظور جلوگیری از تخریب هرچه بیشتر آن‌ها خبر داد.

رویداد۲۴-مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران از اتمام طرح مطالعاتی احیای ۹ آرامستان تاریخی پایتخت به منظور جلوگیری از تخریب هرچه بیشتر آن‌ها خبر داد.به گزراش ایلنا، علی‌محمد سعادتی (مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران) با اشاره به وضعیت نامطلوب بسیاری از آرامستان‌های تاریخی تهران که بخشی از تاریخ کشور را در خود جای داده‌اند، گفت: تاکنون طرح مطالعاتی آرامستان‌های ابن بابویه، ظهیرالدوله، سوهانک، امام‌زاده عبدالله، کلیسا و آرامستان سورپ گئورگ، ارامنه دولاب، آرامستان و کلیسای طاطاووس، عینعلی و زینعلی و باغ طوطی به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه به دلیل موقعیت سیاسی و استقرار حکومت مرکزی در تهران، آرامستان‌های قدیمی این شهر مدفن بسیاری از شخصیت‌های بزرگ سیاسی، مذهبی و فرهنگی است، گفت: علی رغم ارزش تاریخی بسیاری از آرامستان‌ها، تعدادی از آن‌ها همچون آرامستان ظهیرالدوله و ابن بابویه در معرض تخریب کامل قرار دارند و به هشدار کارشناسان میراث فرهنگی هم تا این لحظه توجهی نشده است.

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران با اشاره به واکنش‌ها نسبت به طرح احیای امام زاده عبدالله در ماه‌های گذشته عنوان کرد: از آن جا که احیای بافت تاریخی شرایط خاص خود را دارد و کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند به از بین رفتن بنا بینجامد، شهرداری تهران با توجه به اهمیت موضوع و خارج از چارچوب مسئولیتی خود وارد عمل شد و طرح‌های مطالعاتی مربوط به ۹ آرامستان تاریخی را تکمیل کرد.

سعادتی با بیان اینکه به دلیل بی‌توجهی نهادها بسیاری از آرامستان‌های تاریخی به پناهگاه معتادان متجاهر تبدیل شده‌اند، عنوان کرد: این در حالی است که معماری مقبره‌ها، نوع سنگ‌ها و حتی نوشته‌های روی سنگ آرامستان‌های پایتخت از نظر تاریخی بسیار ارزشمند‌اند و به نوعی نمایان‌گر فرهنگ کشور در دوره‌های مختلف هستند.

وی با اشاره به جزئیات طرح‌های مطالعاتی گفت: آن چه برای ما اهمیت دارد حفظ اصالت آرامستان و تبدیل آن به فضای امن شهری است؛ در واقع در این طرح های مطالعاتی شکل مقبره ها و سنگ ها متناسب با هویت کلی آرامستان و دوره زمانی است که آرامستان بنا نهاده شده است.

مدیرکل بافت و بناهای تاریخی شهر تهران در پاسخ به این سوال که طرح‌های مطالعاتی مذکور چه زمانی اجرایی می‌شوند، عنوان کرد: از آن جاکه مسئولیت اداره این اماکن بر عهده شهرداری تهران نیست، نمی‌توان زمان مشخصی را برای اجرای طرح‌ها اعلام کرد. با این وجود شهرداری تهران با سازمان‌های مختلف از جمله ا‌وقاف و میراث فرهنگی وارد مذاکره شده است تا در صورت توافق طرفین، طرح‌های احیا در آینده نزدیک اجرایی شود.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان