تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
مشاور ملک سلمان مطرح کرد

ادعای تاثیر لابی ایران در فضاسازی علیه عربستان در آمریکا

رویداد24- اين لایحه از سوی 22قانون گذار آمريكايي حمايت شده است. عاملي كه آن ها را به اين سمت سوق داد، 28صفحه گزارش محرمانه آژانس امنيت ملي از سال 2002، در مورد حوادث11 سپتامبر بود که اين صفحات عربستان را محکوم می کند.

انور عشقي رئیس مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه و از نزدیکان پادشاه عربستان در الحیات نوشت: لايحه ارائه شده در كنگره در مورد 11 سپتامبر اجازه شكايت از کشورهای عامل حملات تروریستی در خاک آمریکا را به مردم ایالات متحده می دهد.

این روزنامه در ادامه آورده است: سناتور چاک شومر و سناتور جمهوريخواه جان كورنين لايحه اي تحت عنوان "عدالت در برابر حاميان تروريسم" ارائه داده اند.

اين لایحه از سوی 22قانون گذار آمريكايي حمايت شده است. عاملي كه آن ها را به اين سمت سوق داد، 28صفحه گزارش محرمانه آژانس امنيت ملي از سال 2002، در مورد حوادث11 سپتامبر بود که اين صفحات عربستان را محکوم می کند.

اين پروژه خشم عربستان را برانگيخت، به همين خاطر وزير امور خارجه عربستان تهديد كرد و گفت: "در صورت تصویب این لایحه، عربستان پول های خود از آمریکا که معادل 750ميليارد است بیرون می کشیم،تا در معرض بلوكه شدن قرار نگيرد". در صورت به اجرا در آمدن اين تهديد، ايالات متحده در معرض يك ضربه مالي قرار خواهد گرفت. 

اين لایحه در پی حکم مصادره 2 میلیارد دلاری اموال ايران طرح شد. سوال مطرح شده اين است: چرا اين لایحه قبل از سفر اوباما به عربستان در کنگره ارائه شد؟ آيا هدف از اين پروژه اين بود که رئیس جمهور آمریکا، عربستان و شوراي همكاري خليج فارس را تحت فشار قرار دهد؟ یا اينكه "لابي" ايران سناتور شومر و كورنين را به ارائه اين طرح سوق داده تا روابط بين ايالات متحده و شوراي همكاري خليج فارس بيش از پيش تیره شود؟

ما بايد اعتراف كنيم كه در تشكيل "لابي" عرب در آمريكا خوب عمل نکرده و شکست خورده ایم و در این زمینه مقصر هستيم. ايالات متحده بازار بزرگي است و برنده كسي است كه مسلط به قوانين بازي باشد. 

منبع: انتخاب
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان