تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
گزارش رویداد۲۴ از آخرین وضعیت بانه؛

آتش‌بس در جبهه غرب!/ بازاریان بانه فعلا اعتصاب را شکستند

یکی از مغازه‌داران بازار بانه می‌گوید بعد از 25 روز اعتصاب بازاریان فعلا مغازه‌های خودشان را باز کردند و منتظر هستند دولت و مسئولان مربوطه تصمیم خود درباره مرزهای این منطقه بگیرد.
آتش‌بس در جبهه غرب!/ بازاریان بانه فعلا اعتصاب را شکستند

رویداد۲۴ تا چند سال پیش اگر کلمه اعتصاب در اینترنت جستجو می‌شد، شاید به اخباری همچون اعتصاب پیش از انقلاب کارگران شرکت نفت یا اعتصاب روحانیون در دوران مشروطه برمی‌خوردیم، اخباری که هماکنون از اعتصاب به گوش می‌رسد از شمار گذشته است؛ اعتراض و اعتصاب در کازرون، در سمنان و شاهرود در اراک و در شوش و ... ! آنگونه که گویا دولت هر روز مجبور است جبهه‌ای را سامان بدهد تا مشکلی حل شود. اعتصاب بانه هم یکی از چند ده اعتصابی است که این روزها اخبار آن زیاد به گوش می‌رسد؛ با این حال خبر رسیده که بازاریان بانه بالاخره پس از 25 روز در حالی اعتصاب خود را شکستند اما مرزهای این منطقه کماکان بسته است و رفت‌وآمدها به صورت قاچاقی انجام می‌شود.

دولت مدتی قبل و به منظور ساماندهی، مرزها را بسته بود و همین امر باعث تنش و اعتصاب بازاریان این منطقه شد. بازاریان درخواست بازگشایی مرزها را کرده‌ بودند تا اعتصاب خود را تمام کنند، اما در روزهای اخیر مردم بانه مغازه‌های خود را باز کردند تا به گفته خودشان یک فرصت دیگر به دولت بدهند.

مشکلات مردم بانه در جلسه هئیت دولت مطرح شده است

محسن‌بیگلری نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با رویداد۲۴ ، با اشاره به آخرین وضعیت اعتصاب مغازه‌‌دارن بانه، گفت: مغازه‌ها باز شده است و مشکلات مردم بانه و خواسته‌هایشان نیز تاکنون در دو جلسه هئیت دولت مطرح شده است.  
 
بیگلری با بیان اینکه، هیاتی از وزارت کشور و گمرک به منطقه آمدند و با نمایندگان بازاریان جلساتی را برگزار کردند، تصریح کرد: نمایندگان دولت آمدند و از نزدیک وضعیت مردم را مشاهده کردند و چندین جلسه را با نمایندگان بازاریان بانه، سقز و مریوان برگزار کردند و وعده دادند تا مشکلات مردم منطقه را حل و فصل کنند. مسئولان که به منطقه آمده بودند جزییات جلسه را در تهران و در حضور وزرای کشور، اقتصاد و صنعت مطرح کردند و در نهایت خروجی این مذاکره را در جلسه هیات دولت عنوان کردند.

امیدواریم دولت به وعده‌هایش عمل کند

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه امیدواریم مسئولان مربوطه به وعده‌هایشان در خصوص این منطقه عمل کنند، خاطرنشان کرد: فعلا شرایط منطقه در آرامش قرار دارد و مردم نیز منتظر هستند خبرهای خوبی را از سوی دولت بشوند.  
 
بازاریان به دولت یک فرصت دوباره دادند

هادی احمدی یکی از مغازه‌داران اعتصاب کننده در بانه، در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به وضعیت بازار بانه گفت: بالاخره پس از 25روز اعتصاب، مغازه‌داران مغازه‌های خود را باز کردند و به دولت و مسولان به امید بازگشایی دوباره  مرزها یک فرصت دیگر دادند. اعلام شده بود که مرزها را باز می‌کنند اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است.
 
احمدی ادامه داد: به عنوان نماینده بازاریان در جلساتی که با حضور فرماندار، نماینده مجلس، استاندار و دولتی‌ها بود شرکت کردیم و مشکلات مردم را به گوش آن‌ها رساندیم و آن‌ها نیز وعده دادند تا مشکلات منطقه را در جلسه دولت مطرح کنند. البته باید بگویم که از سوی مسئولان هیچ وعده‌ای مبنی بر باز شدن یا نشدن مرزها به ما ندادند ولی خود مغازه‌داران سعی کردند تا یک فرصت دیگر به مسئولان بدهند.
 
گمرکی شدن مرز اصلا به صرفه بازاریان نیست/ تاجران ما خرده فروش هستند

این شهروند بانه‌ای با بیان اینکه درخواست مردم فقط باز شدن معابرمرزی است، تصریح کرد: مردم فقط می‌خواهند که مرزها باز شود تا بتوانند رفت و آمد داشته باشند. مردم می‌گویند اگر قرار است ساماندهی شود مشکلی ندارد، مرزها را ساماندهی کنید اما با گمرکی شدن این منطقه شدیدا مخالف هستند، زیرا مردم این منطقه تاجر بزرگ نیستند که گمرکی شدن این منطقه برایشان خوب باشد، مردم این منطقه اگر هم تاجر داشته باشند تاجر خرده‌فروش هستند و از آن سوی مرزها معادل ده الی 20 میلیون اندازه و به اندازه 2 الی 3 ماه برای مغازه‌هایشان جنس ‍‌می‌آورند که به مسافران و خریدارانی که به این منطقه می‌آیند بفروشند.
 
احمدی ادامه داد: اگر مرزهای این منطقه گمرکی شود اصلا برای مردم اینجا به صرفه نیست. زیرا به طور مثال اکنون مغازه‌داران جنسی را بدون پرداخت هزینه‌های گمرکی وارد می‌کنند و به خریداران می‌فروشند، اما زمانی که بخواهند حق گمرک پرداخت کنند دیگر اجناس تفاوتی با شهرهای دیگر ندارد و طبیعی است که هیچ خریداری برای اختلاف قیمت 100 هزارتومان به بانه نمی‌آید و سعی می‌کند خریدهایش را در همان شهری که است انجام دهد.
 
اگر از ابتدا اشتغالزایی می‌کردند اکنون چنین مشکلاتی وجود نداشت

این مغازه دار بانه‌ای، در ادامه خاطرنشان کرد: شهر ما نه دامداری دارد و نه کشاورزی، مردم مجبور هستند که  از راه کوله‌بری و آوردن جنس از کشورهای همسایه امرار معاش کنند. مقصر هم ما نیستیم، از همان ابتدا وضعیت اینگونه بوده است و اگر شرایط را برای جوانان و مردم این منطقه به گونه‌ای فراهم می‌کردند، اکنون با این مشکلات مواجه نبودیم. باید از همان ابتدا اشغالزایی می‌کردند و کارخانه‌ یا کارگاه در منطقه راه اندازی می‌کردند. متاسفانه اکنون جوانان تحصیلکرده استان همگی یا به کوله‌بری مشغول هستند و یا در مغازه‌ها پادویی می‌کنند. مردم این منطقه تماما تاجر خرده فروش هستند و اگر منطقه را مرزی را گمرکی کنند به هیچ عنوان برای مردم این شهر به صرفه نیست و طبیعتا  نه تنها مشکلاتشان را مرتفع نمی‌کند بلکه بر مشکلاتشان نیز می‌افزاید.
 
احمدی ادامه داد: فعلا آرامش در بازار برقرار شده است و مردم به امید مسافرانی که به این منطقه برای خرید می‌آیند، مغازه‌هایشان را باز کرده‌اند. خداراشکر در این مدتی که اعتصاب برقرار بود نیروی انتظامی همکاری بسیار خوبی را انجام داد به گونه‌ای که حتی خونی از دماغ کسی نیامد. اکنون شایعاتی در خصوص بازگشایی مرزها در بازار وجود دارد اما باید منتظر بمانیم تا ببینیم در نهایت دولت چه اقدامی برای منطقه انجام می‌دهد.

برچسب ها: محسن بیگلری ، کولبری
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
1
0
مردم باید بازار بانه را تحریم کنند با فروش کالاهای قاچاق بی کیفیت چینی اقتصاد و کمر تولید کننده داخلی راشکستند کالاهایی بدون گارانتی معتبر و مشخص که اکثرا ایراد پیدا میکنند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان