تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
گزارش رویداد۲۴ از سفر ورزشی نمایندگان؛

جام‌جهانی با بهارستان/ کمیسیون فرهنگی و فراکسیون ورزش نمایندگان را برای سفر روسیه انتخاب کرده است

از قرار معلوم کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها برای آگاهی بیشتر در حوزه تخصصی خود و ارائه گزارش‌ به سفرهای خارج از کشور عزیمت می‌کنند اما هیچ‌گاه روشن نشده است که انتخاب نفرات براساس چه مکانیزمی بوده و این سفرها چقدر ضرورت دارد؟
جام‌جهانی با بهارستان/ کمیسیون فرهنگی و فراکسیون ورزش نمایندگان را برای سفر روسیه انتخاب کرده است
رویداد۲۴- محمد آیتی: نامه چند نماینده به وزیر وزرش نشان داد با حساسیت فوتبال را دنبال می‌کنند، با اینهمه خبر قرعه‌کشی برای حضور آنها در روسیه این اطمینان را داد که فوتبال برای آنها بسیار مهم است؛ آنقدر که زحمت سفر خارجی روسیه را به جان بخرند!

یکی از حاشیه‌هایی که در تمام ادوار مجلس شورای اسلامی، نمایندگان را به خود درگیر کرده، سفرهای خارجی آن‌هاست. سفرهایی که در برخی مواقع، ضروری و در زمان‌هایی بیش از آنکه کاری باشد، شکل تفریحی به خود می‌گیرد. در این بین، هم مردم و حتی در بعضی اوقات همکاران خود نمایندگان مسافر، فضا را طوری رقم می‌زنند که گاهی کشف واقعیت و ضرورت سفر هیات، سخت به نظر می‌رسد.

دیروز خبری مخابره شد که نشان می‌داد هفت نفر از نمایندگان از طرف مجلس مسافر مسابقات جام‌جهانی روسیه هستند. باز هم مثل همیشه این فضای مجازی بود که ابعاد این سفر را بررسی و هفت نفر نماینده نام برده را به باد انتقاد گرفت. حال با فضایی که ایجاد شده و اظهارنظرهایی که صورت گرفته، رفتن این نمایندگان به روسیه در هاله‌ای از ابهام است و باید منتظر بازگشایی مجلس در هفته آینده بود و دید چه تصمیمی از سوی نمایندگان در این خصوص گرفته می‌شود.

انتخاب نمایندگان برای سفر به روسیه، زیر نظر کمیسیون فرهنگی و فراکسیون ورزش!

علیرغم اینکه در شبکه‌های اجتماعی عنوان شده بود که انتخاب هفت نماینده اعزامی به جام‌جهانی براساس قرعه‌کشی بوده اما بررسی‌های خبرنگار رویداد۲۴ نشان می‌دهد که هیچ قرعه‌کشی صورت نگرفته و این کمیسیون فرهنگی و فراکسیون ورزش بوده که اسامی نفرات اعزامی را به وزارت ورزش و جوانان اعلام کرده است. بر این اساس غلامرضا کاتب نماینده گرمسار (فراکسیون مستقلان ولایی)، پروانه سلحشوری نماینده تهران (فراکسیون امید)، محمدعلی وکیلی نماینده تهران (فراکسیون امید) و محمداسماعیل سعیدی نماینده تبریز (فراکسیون نمایندگان ولایی) از طرف کمیسیون فرهنگی و رحیم زارع نماینده آباده (فراکسیون مستقلان ولایی)، همایون یوسفی نماینده اهواز (فراکسیون امید) و علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده ساری (فراکسیون امید) هم از طرف فراکسیون ورزش مجلس به وزارت ورزش و جوانان معرفی شده‌اند.

با آنکه جعفرزاده ایمن‌آبادی وجود چنین موضوعی را تکذیب کرده بود و اعلام کرده بود این خبرسازی برای تضعیف قوه مقننه است، خبری دیگر منتشر شد مبنی بر انصراف چند نماینده از سفر خارجی؛ محمداسماعیل سعیدی در یادداشتی کوتاه اعلام کرد انسان وجدانش قبول نمی‌کند با پول بیت‌المال به مسکو برود لذا انصراف خود را اعلام می‌کنم.

محمدعلی وکیلی نیز در توئیتی نوشت بهتر است این سهمیه را به زنان فوتسال و فوتبال بدهند چراکه آن‌ها بیشتر لایق این سفر هستند. علی اصغر یوسف نژاد نیز جزو کسانی بود که انصراف خود از سفر را اعلام کرد.

از قرار معلوم همه کمیسیون‌ها و برخی فراکسیون‌ها بنا به وظایفی که دارند و برای اطلاع و آگاهی بیشتر در حوزه تخصصی خود و ارائه گزارش‌هایی به دیگر نمایندگان به سفرهای خارج از کشور عزیمت می‌کنند اما هیچ‌گاه در طول این سال‌ها این موضوع برای مردم به عنوان موکلان نمایندگان روشن نشده است که انتخاب نفرات براساس چه مکانیزمی بوده و بطور کلی این سفرها که با پول بیت‌المال انجام می‌شود چقدر ضرورت دارد؟

نمایندگانی که به ریو رفته‌اند، به روسیه نمی‌روند

به نظر می‌رسد انتخاب چهار نماینده کمیسیون فرهنگی با انتخاب کمیته ورزش این کمیسیون بوده و بالطبع افرادی انتخاب شدند که در گذشته در این خصوص سفری نداشتند. بطور مثال اگر نماینده‌ای از این کمیسیون برای مسابقات جهانی ریو راهی برزیل شده بوده به این سفر اعزام نشده است.

عضو فراکسیون ورزش: اعزام یک نماینده کافی بود

محمدرضا منصوری، نماینده ساوه و زرندیه و عضو فراکسیون ورزش مجلس دهم به رویداد۲۴ می‌گوید که اصلاٌ در جریان انتخاب افرادی که از سوی فراکسیون ورزش اعلام شده نبوده و در این رابطه در جلسه‌ای حضور نداشته است.

او در ادامه گفت: به نظر اعزام یک نماینده به چنین رویداد بزرگ ورزشی برای تهیه گزارش و اطلاع نمایندگان کافی بود و ضرورتی نداشت که نام هفت نفر در این رابطه مطرح شود.

عضو هیات رییسه: مجلس مخالف این سفرهاست

احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو هیات رییسه مجلس اعلام کرده که مجلس دارای کمیته سفرهای خارجی است و قطعاً آن‌ها با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی که بر کشور حکم‌فرماست با چنین سفری مخالفت خواهند کرد!

حال سوال اصلی اینجاست که اگر این موضوع بطور وسیع در بین مردم پررنگ جلوه نمی‌کرد، باز هم با چنین سفری مخالفت می‌شد و آیا سفرهایی که در همین دوره برخی نمایندگان به اسم بازدید و تهیه گزارش داشته‌اند لازم و ضروری بوده و آیا مردم از روند این سفرها و نتایج آن باخبر شده‌اند؟ و به راستی باید پرسید که متر اندازه‌گیری انتخاب نمایندگان برای سفر به خارج از کشور توسط کمیته سفرهای خارجی مجلس که با رویکرد صرفه‌جویی در هزینه‌ها شکل گرفته چیست؟

چه بسا اگر مردم از ریز تمام سفرهای خارجی نمایندگان اطلاع داشتند به مانند سفر آن‌ها به جام‌جهانی به مخالفت برمی‌خاستند تا آنگاه نمایندگان به خود اجازه نمی‌دادند که با جیب ملت و در سکوت خبری از مرزها خارج شوند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان