تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
فرهاد تجری در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

ساخت و ساز در مناطق زلزله‌زده شهری کند است/ عده‌ای از مردم هنوز در چادر و کانکس زندگی می‌کنند

نماینده مناطق زلزله‌زده قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب می‌گوید برخی از مردم در چادر و کانکس‌ها در حال زندگی هستند اما هرچه از زمان زلزله دورتر می‌شویم زندگی مردم در چادر و کانکس‌ها کمتر می‌شود.
ساخت و ساز در مناطق زلزله‌زده شهری کند است/ برخی از مردم همچنان در چادر و کانکس‌ها زندگی می‌کنند

رویداد۲۴- محمد آیتی: شامگاه 21 آبان 1396 روزی تلخ برای مردم ایران بود. زلزله 7,3 ریشتری در استان کرمانشاه و در نزدیکی مرز ایران و عراق باعث جان باختن 620 نفر و زخمی شدن بیش از 9 هزار نفر شد. همچنین این زلزله 20 ثانیه‌ای آن هم در فصل سرما منجر به بی‌خانمانی 70000 نفر از هموطنانمان شد. هرچند هفت ماه از این حادثه غم‌انگیز می‌گذرد اما خبرها حکایت از آن دارد که زندگی بسیاری از مردم، همچنان با چالش‌های زیادی روبروست.

فرهاد تجری، نماینده مناطق زلزله‌زده قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب در این گفت‌وگو از آخرین اخبار منطقه می‌گوید:

ساخت و سازها در شهرها به سختی و کندی جلو می‌رود

پس از گذشت هفت ماه از زلزله، شرایط عادی بر زندگی مردم حکم‌فرما شده است؟
نه خیلی وضعیت مطلوبی بر مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه حاکم نیست ولی به هر حال مردم در حال سپری کردن زندگی هستند و به نوعی با مشکلات کنار آمدند.

البته کمک‌های مردمی و دولتی در سامان‌بخشی مردم زلزله‌دیده تاثیرگذار بوده و همین امر باعث شده تا حدودی شرایط عادی به زندگی مردم برگردد. اکنون ساخت و سازها به مانند ماه‌های گذشته ادامه دارد. روند بازسازی در روستاها سرعت به مراتب بالاتری را نسبت به شهرها دارد و متاسفانه ساخت و سازها در شهرها به سختی و کندی جلو می‌رود.

چرا ساخت و سازها در روستاها به نسبت مناطق شهری سرعت بیشتری داشته است؟
در روستاها سیستم بوروکراسی کم‌رنگ‌تر است و موانع کمتر به چشم می‌آید از این‌رو مردم بر حسب ضرورت سریع‌تر وارد میدان شدند و روال کاری به نسبت خوب بوده است. اما در شهر برای ساخت و ساز نیاز به اظهار نظر دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان نظام مهندسی، شهرداری، وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و غیره است و این تشریفات باعث روند کند فیزیکی کار شده است.

ساخت و سازها با هزینه شخصی ساکنان صورت می‌گیرد؟
بخشی از ساخت و سازها براساس مساعدت‌هایی بوده که دولت به ساکنان زلزله‌زده کرده و بخش دیگری هم با هزینه شخصی افراد بوده است.

امیدوارم همه خانه‌هایی که ساخته می‌شوند مقاوم باشند

اطلاع دقیقی از کیفیت ساخت و سازها دارید؟
اصل بر این است که این ساخت و سازها با نظارت فنی و صحیحی انجام شود. هر ساختمانی ناظر مخصوص خودش را دارد و نحوه پرداخت تسهیلات، اقساط و کمک‌ها به نحوی تنظیم شده که از جهت فنی باید تایید نهایی شود.

حال امکان دارد در بخش‌هایی هم این نظارت ضعیف باشد که البته هر کجا برای ما این یقین صورت گرفته تذکر لازم را به دستگاه‌های مرتبط داده‌ایم. ولی امیدواریم همه مسئولان ذیربط در این امر دقت لازم را داشته باشند تا خانه‌هایی که ساخته می‌شوند از مقاومت لازم در برابر حوادث طبیعی و مخصوصاً زلزله برخوردار باشند.

چه تعدادی از افراد همچنان در چادر زندگی می‌کنند؟
اکنون برخی از مردم در چادر و کانکس‌ها در حال زندگی هستند. قاعدتاً هرچه از زمان زلزله دورتر می‌شویم زندگی مردم در چادر و کانکس‌ها کمتر می‌شود. از طرفی زمانی که پس‌لرزه‌ها تمام شد بسیاری از مردم با اطمینان و آرامش بیشتری برای زندگی به خانه‌های خود برگشتند.

گزارشی از بیماری خاصی بین زلزله‌زدگان نداشتیم

زلزله استان کرمانشاه و به تبع آن چادرنشینی ساکنین منطقه چقدر منجر به شیوع بیماری در بین افراد شد؟
با نظارت‌های خوبی که در بخش سلامت و بهداشت منطقه انجام شد و با تلاش‌هایی که تمام مسئولان به خرج دادند ما هیچ گزارشی از بیماری خاصی در بین زلزله‌زدگان نداشتیم. هرچند بستر برای شیوع بیماری پس از چنین حوادثی وجود دارد اما با اقدامات به موقع جلوی چنین اتفاقی گرفته شد. شاید بیماری‌های رایجی مثل سرماخوردگی در آن سرمای هوا گریبان بسیاری از افراد را گرفت اما خوشبختانه بیماری خطرناک و واگیرداری در مناطق زلزله‌زده رخ نداد.

بارندگی‌های اخیر باعث به چالش کشیده شدن زندگی افرادی که همچنان در چادر و کانکس‌ها ساکن هستند نشد؟
اتفاقاً چون منطقه ما گرمسیر است بارندگی‌ها خیلی هم خوب بوده، حال شاید چالش‌هایی را هم برای مردم ایجاد کرده باشد ولی زلزله‌زدگان با صبوری و درک شرایط، زندگی عادی خود را دنبال می‌کنند.

چه زمانی برای تکمیل ساخت و سازها پیش‌بینی شده است؟
قولی که مسئولان به ما دادند این بوده که تا پایان شهریور ساخت و سازها در مناطق روستایی 100 درصد تکمیل شود. در رابطه با مناطق شهری هم علیرغم همه کندی که در روند کار دیده می‌شود امیدوارم تا پایان سال آینده ساخت و سازها 100 درصد انجام شود.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان