تاریخ انتشار: ۱۵:۴۷ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

پروانه‌های شکار صادر شده مختص اتباع خارجی نیست

مدیر کل دفتر روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط‌زیست در پی انتشار مطلبی با عنوان «صدور پروانه شکار در فصل زاد و ولد حیات وحش!/ خطر اعتماد عمومی نسبت به سازمان حفاظت محیط زیست» در روز یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷، جوابیه‌ای صادر کرد.

رویداد۲۴-مدیر کل دفتر روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط‌زیست در پی انتشار مطلبی با عنوان «صدور پروانه شکار در فصل زاد و ولد حیات وحش!/ خطر اعتماد عمومی نسبت به سازمان حفاظت محیط زیست» در روز یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷، جوابیه‌ای صادر کرد.در متن جوابیه امیر عبدالرضا سپنجی (مدیر کل دفتر روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط‌زیست) آمده‌است: در حالی که شکار پایدار جزو الزامات قانونی کشور و مورد تایید تمام متخصصان و مجامع علمی مرتبط با حفاظت حیات وحش است و تقریبا در تمام کشورهای جهان در حال انجام است، عده‌ای هنوز بر عادت‌های قدیمی و روش‌های منسوخ گذشته اصرار می‌ورزند و در برابر هر گونه تغییر ولو تغییرات مثبت جبهه می‌گیرند در این خصوص و در پاسخ به شبهات ایجاد شده در خبر مواردی به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

۱- صدور پروانه شکار متناسب با جمعیت حیات وحش کشور براساس قانون شکار و صید و قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست از تکالیف قانونی این سازمان می‌باشد.

۲- علی‌رغم توضیحات مکرر قبلی و صدور دستورالعمل تخصصی و شفافی که در این زمینه به استان ابلاغ شده است کماکان بخش عمده‌ای از انتقادات متوجه بازه زمانی صدور پروانه شکار است، این در حالی است که در گذشته و براساس دستورالعمل‌های قبلی صدور پروانه شکار پستانداران از اواسط پاییز تا اواخر زمستان انجام می‌شد یعنی درست زمانی که فصل جفت‌گیری و سرمستی حیات وحش و دوران آبستنی آنها بود و گله‌های نر و ماده هنوز در کنار هم به سر می‌بردند. در دستورالعمل جدید تمام ملاحظات لازم جهت جلوگیری از تداخل فصل شکار با دوران حساس جفت‌گیری، بارداری و زایمان در نظر گرفته شد و شروع فصل شکار از ابتدای خرداد ماه تعیین شده که نرهای بالغ کاملا از ماده‌ها و نابالغ‌ها جدا و به طور معمول فصل جفت‌گیری، بارداری و زایمان به اتمام رسیده است.

۳- فصل جفت‌گیری گونه‌های علفخوار در بازه زمانی اوایل آبان تا اواسط آذر (در برخی نقاط تا اواخر آذر) متغیر است.

۴- فصل زایمان از اواخر اسفندماه تا اواسط اردیبهشت ماه تغییر می‌کند. مگر در مواردی استثنایی که زایمان خارج از فصل صورت گرفته و یا در مناطق که به واسطه برودت غیرمعمول هوا جفت‌گیری با تاخیر انجام گرفته شده باشد که این موضوع شامل مناطقی که پروانه شکار در آن صادر شده نمی‌گردد و دقت لازم در این خصوص انجام گرفته است.

۵- معمولا جمعیت‌های نر از اواسط دی‌ماه (حدود یک ماه پس از جفت‌گیری آغاز به جدا شدن از گله‌ها و جمعیت ماده‌ها می‌شوند که این موضوع تا اواسط اردیبهشت ماه به اوج خود رسیده و تا اوایل خرداد به طور کامل گله‌های نر و ماده از هم جدا شده و این موضوع تا شروع مجدد فصل جفت‌گیری (اوایل آبان) ادامه می‌یابد. دقت در دستورالعمل صادره از سوی سازمان حفاظت محیط زیست بیانگر آن است که کلیه ملاحظات فوق مدنظر قرار گرفته تا در فصول جفت‌گیری و حاملگی و زایمان، با عدم صدور مجوز شکار، از ورود آسیب و استرس به گونه‌ها به ویژه ماده‌ها و بره‌ها (که اساسا برای شکار آنها مجوزی صادر نمی‌شود) ممانعت گردد.

۶. در حالی که دیدگاه سنتی حاکم بر دستورالعمل‌های صدور پروانه‌های شکار در سنوات گذشته فصل شکار را محدود به یک بازه زمانی حدود سه ماهه که متاسفانه با فصل جفتگیری گونه‌ها در بسیاری از نقاط کشور نیز همپوشانی داشت نمی‌نمود، در دستورالعمل جدید، این بازه زمانی گسترش یافته و به این ترتیب از تراکم حضور شکارچیان در زمان محدود در مناطق و تیراندازی‌های پی در پی کاسته خواهد شد و زمینه‌های ایجاد استرس و میزان آن نیز به نحو چشمگیری کاهش خواهد یافت که این امر بخصوص با حذف بازه‌های زمانی جفت‌یابی و جفتگیری و زایمان از فصل شکار، از نقاط قوت دستورالعمل به شمار می‌آید.

۷. پروانه شکار صادر شده مختص اتباع خارجی نیست، این پروانه‌ها تنها برای اتباع خارجی صادر نمی‌شود، بلکه بر اساس دستورالعمل صادره شکارچیان داخلی نیز می‌توانند با قیمت پایه حدود ۱۰ درصد قیمت پروانه شکار خارجیان پروانه شکار دریافت نمایند. ضمن اینکه برای جلب حمایت و مشارکت جوامع بومی و محلی مناطق نیز ۲۰ درصد از این تعداد به عنوان سهمیه خاص بومیان به قیمت حداکثر یک میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

در خاتمه متذکر می‌شود که تعداد پروانه پیش بینی شده برای صدور در این مناطق حدود  ۰.۵ درصد جمعیت سرشماری شده حیات وحش در این مناطق می‌باشد، طرح مباحثی مانند فشار بر حیات وحش کشور در اثر صدور پروانه شکار فاقد وجاهت علمی است.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان