تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۷

پادگان رامی استانبول تبدیل به بزرگترین کتابخانه ترکیه می‌شود

وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه برای فراهم ساختن امکان دسترسی مردم به میلیون ها جلد کتاب و ساخت بزرگترین کتابخانه کشور در محل پادگان تاریخی رامی استانبول به فعالیت های خود ادامه می دهد.

رویداد۲۴-وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه برای فراهم ساختن امکان دسترسی مردم به میلیون ها جلد کتاب و ساخت بزرگترین کتابخانه کشور در محل پادگان تاریخی رامی استانبول به فعالیت های خود ادامه می دهد. بزرگترین کتابخانه ترکیه و یکی از مهم ترین مراکز و جاذبه های فرهنگی، هنری و اجتماعی استانبول در محل پادگان تاریخی «رامی» توسط وزارت فرهنگ و گردشگری کشور ساخته می شود.

وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه برای فراهم ساختن امکان دسترسی مردم به میلیون ها جلد کتاب و ساخت بزرگترین کتابخانه کشور در محل پادگان تاریخی رامی استانبول به فعالیت های خود ادامه می دهد.

با اتمام کار ساخت بزرگترین کتابخانه ترکیه در پادگان رامی، این مکان با 220 هزار متر مربع محوطه، تبدیل به یکی از مهم ترین جاذبه های فرهنگی و هنری استانبول خواهد شد.

جوشکون یلماز، مدیر امور فرهنگی و گردشگری استان استانبول در گفتگو با خبرنگار آناتولی اظهار داشت:

این مکان تبدیل به بزرگترین کتابخانه ترکیه خواهد شد. در ابتدا یک کتابخانه وسیع و بزرگ ساخته می شود. همچنین کتابخانه هایی برای کودکان و هنرمندان. در حال حاضر کتابخانه ای با گنجایش 7 میلیون جلد کتاب در نظر گرفته شده است. این تعداد با فراهم شدن شرایط در آینده افزایش خواهد یافت. کتابخانه یکی از مهم ترین بخش های این مجموعه خواهد بود. در عین حال در این مجموعه مکان خاصی برای اجرای برنامه های مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی درنظر گرفته شده است.

در استانبول شمار زیادی کلکسیونر برای گردهم آوردن کلکسیون های خود مشکل کمبود مکان دارند. وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه برای حل مشکل کمبود محل نگهداری اشیای کلکسیونرهایی که به فکر حفظ آثار با ارزش خود پس از درگذشتشان هستند، با در نظرگرفتن مکانی در این پروژه با عنوان «کتابخانه کتابخانه ها» به دنبال حل این مشکل است. مکانی نیز برای جمع آوری کتاب های آنان بدون اینکه از هم جدا شوند در این پروژه درنظر گرفته شده است. در عین حال سالن هایی برای تحقیقات و مطالعه کلکسیونرها درنظر گرفته شده است. آثار این کلکسیون ها برای محققان قابل دسترسی خواهد بود.

مکانی به عنوان موزه کتاب و کتابخانه در این پروژه جای دارد. کارگاهی نیز برای نمایش مراحل تهیه یک کتاب تاسیس خواهد شد. در این کارگاه مراحل تهیه یک کتاب از تهیه کاغذ و نوشتن آن گرفته تا چاپ و نشرش به نمایش گذاشته خواهد شد.

یلماز با اشاره به اینکه این پادگان در مرکز شهر استانبول قرار دارد، گفت: امکان ایاب و ذهاب در اینجا هم با استفاده از وسایط حمل و نقل عمومی و هم با خودروی شخصی وجود دارد. در این مکان نمایشگاه، کافه، رستوران، سینما و مکانهای فرهنگی و هنری دیگری نیز تاسیس خواهد شد.

یلماز با اشاره به در نظرگرفتن فروشگاه های لوازم کادویی و هدیه و امکان گشت و گذار در حیاط این پادگان تاکید کرد که برای تبدیل این مکان به یک جاذبه فرهنگی و هنری از هر امکانی استفاده می کنند.

"ساخت کتابخانه با حفظ شکل فرهنگی پادگان صورت می‌گیرد"

یلماز ادامه داد: مساحت کل این پادگان تقریبا 75 هزار متر مربع است. 33 هزار متر مربع از آن به عنوان مکان سرپوشیده استفاده می شود. با پایان پروژه مذکور مکان مورد استفاده برای مردم در مجموع 220 هزار متر مربع خواهد بود. وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه علاوه بر ساختمان، به فضای سبز و اطراف آن نیز توجه خاصی دارد. به گونه ای که از وسایل بسیار پیشرفته در بازسازی این مکان استفاده می شود. فعالیت های ساخت و بازسازی این مکان با درنظر گرفتن بافت فرهنگی آن صورت می گیرد.

وی همچنین با اشاره به تاریخی بودن این مکان گفت: به علت باستانی بودن مکان، ساخت و ساز و بازسازی به سرعت صورت نمی گیرد. کتابخانه تقریبا 2 سال دیگر آماده خدمت رسانی خواهد بود. اتمام کلی پروژه زمان بیشتری نیاز دارد، اما تا آغاز سال 2020 آماده بهره برداری برای مردم خواهد بود. معادل 200 میلیون لیره برای این پروژه هزینه خواهد شد.

یلماز با اشاره به پیشرفت مرحله به مرحله این پروژه ادامه داد: مرحله اول به پایان رسید. مرحله دوم در حال اجراست. مراحل سوم و چهارم نیز در حال برنامه ریزی است. این پروژه تبدیل به یکی از بزرگترین پروژه های فرهنگی، هنری، علمی در تاریخ ترکیه خواهد شد و کشورمان را رو سفید خواهد کرد.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان