تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۷

"پنهان‌کردن خبر کودک‌آزاری" بستر مناسبی برای وقوع دوباره جرم فراهم می‌کند

یک حقوقدان و فعال حقوق کودک گفت: پنهان کردن خبر کودک آزاری جنسی به معنای ساختن بستر مناسب برای وقوع دوباره جرم توسط کودک‌آزار است.



رویداد۲۴ هادی شریعتی (حقوقدان و فعال حقوق کودک) با اشاره به مقوله کودک آزاری بیان داشت: طی یک سال اخیر شاهد رسانه‌ای شدن موارد بسیاری از کودک آزاری جنسی بوده‌ایم و این موضوع موجب بالا بردن حساسیت جامعه نسبت به دلخراش‌ترین نوع کودک‌آزاری شده‌است که متعاقبا موجی از مطالبه‌گری عمومی را از مسوولان جهت اتخاذ تدابیری برای پیشگیری از تکرار چنین فجایعی بدنبال داشته است.

شریعتی در رابطه با تجاوز به دخترک افغان در خمینی‌شهر و در واکنش به اظهارات ابطحی نماینده این شهر مبنی بر اینکه ممکن است؛ این کودک با شیشه پپسی رفع بکارت شده باشد، گفت: با وجود حساس‌سازی جامعه در این خصوص، یکی از موضوعات مغفول در موارد کودک آزاری جنسی حمایت از بزه دیده و خانواده او بعد از حادثه است، کودک آزاری جنسی تا مدت‌ها بعد از حادثه باعث ایجاد فشارهای روانی غیر قابل تحملی بر کودک، خانواده و حتی التهاب در  منطقه‌ای که  جرم به وقوع پیوسته، می‌شود  و یکی از وظایف  اصلی مسوولان و نمایندگان شهر ضمن پیگیری مجدانه و منطقی حادثه، ایجاد محیطی امن‌تر برای خانواده و فضایی شفاف برای جامعه است. پنهان کردن خبر کودک آزاری جنسی یعنی ساختن بستر مناسب برای  وقوع دوباره جرم توسط کودک آزاران و بیماران جنسی  و قطعا انتشار درست و به دور از حاشیه اخبار کودک آزاری یکی از رسالت‌های اصلی رسانه‌ها است.

فعال حقوق کودک با اشاره به اینکه متاسفانه در حادثه کودک آزاری اخیر در خمینی شهر اظهار نظرهای غیرحرفه‌ای نماینده شهر و حاشیه‌سازی‌های ایشان پرونده را دچار چالشی جدید کرده‌است، بیان داشت: این مساله باعث شد که نه تنها مطالبه‌ای جدی  در خصوص این پرونده شکل نگیرد، بلکه پیگیری پرونده از مسیر اصلی خود منحرف شود.

او در ادامه گفت: واکنش تند و غیرطبیعی ایشان به انتشار خبر کودک آزاری جنسی و پافشاری بر پنهان ماندن  جرم، پیش داوری، قضاوت و فرضیه سازی در مورد چگونگی وقوع حادثه باعث تنش در خمینی‌شهر و البته التهاب در فضای رسانه‌ای شده است.

شریعتی تاکید کرد که متاسفانه نماینده خمینی شهر در آخرین مصاحبه خود به شکل ناباورانه‌ای از الفاظی استفاده کرده است که خود می‌تواند مصداق بارز کودک آزاری روانی باشد.

این حقوقدان در پایان تاکید کرد: مصاحبه اخیر این نماینده به نوعی موجبات بزه‌دیدگی و قربانی‌شدن مجدد کودک و خانواده وی را فراهم کرده‌ و این در حالی است که از نماینده حقوقدان مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رفت، بستر امن‌تری برای کودک‌آزار دیده و خانواده او فراهم کنند و به جای این اظهارنظرها با جدیت هر چه بیشتر  پرونده را پیگیری کند.

منبع: ایلنا
برچسب ها: کودک آزاری ، حقوقدان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان