تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷

ترامپ در یک مورد از اوباما بهتر بوده: دروغگویی

با وجود دروغ‌های ترامپ، استیو بنن، استراتژیست سابقش روز یکشنبه در شبکه خبری ای.بی.سی گفت که ترامپ هرگز دروغ نمی‌گوید. زمانیکه از بنن پرسیدند آیا فکر می‌کند که رئیس جمهوری آمریکا دروغ گفته یا خیر، او گفت: تا آنجا که ذهنم یاری کند، نه. فقط شاید زمانی که من را "استیو شلخته" نامیده باشد.

رویداد۲۴-با وجود دروغ‌های ترامپ، استیو بنن، استراتژیست سابقش روز یکشنبه در شبکه خبری ای.بی.سی گفت که ترامپ هرگز دروغ نمی‌گوید. زمانیکه از بنن پرسیدند آیا فکر می‌کند که رئیس جمهوری آمریکا دروغ گفته یا خیر، او گفت: تا آنجا که ذهنم یاری کند، نه. فقط شاید زمانی که من را "استیو شلخته" نامیده باشد. "یکی از مواردی که منتقدان ترامپ در آن اتفاق نظر دارند این است که او در دروغگویی بی نظیر است. او حتی از اوباما هم در این رویه پیشی گرفته است. همانطور که واشنگتن پست زمانی نوشته بود، ترامپ از زمان روی کار آمدنش بیش از 3000 دروغ گفته یا اظهارات بی پایه و اساسی را مطرح کرده است که می‌توان گفت در هر روز 6.5 بار دروغ گفته است."

دین عبیدالله، دادستان سابق آمریکایی و گوینده رادیو "Sirius" و ستون نویس نیوزویک در مقاله‌ای می‌نویسد: «حقیقت ماجرا از زمانی شروع می‌شود که ترامپ در مصاحبه خود با فاکس نیوز در کاخ سفید یکسری دروغ‌هایی را مطرح کرد که حتی صورت پینوکیو از شنیدنشان سرخ می‌شود.

او به دروغ مدعی شد که سیاست غیراخلاقی و غیرانسانی جدایی فرزندان از والدینشان که به صورت غیرقانونی از مرز می‌گذرند و وارد آمریکا می‌شوند، قانون دموکرات‌هاست. اما حقیقت ماجرا این است که این یک قانون نیست بلکه سیاست "تحمل صفر" است که دولت ترامپ آن را سال جاری میلادی اعلام کرد و ترامپ هم خودش می‌تواند آن را تغییر دهد.

با وجود دروغ‌های ترامپ، استیو بنن، استراتژیست سابقش روز یکشنبه در شبکه خبری ای.بی.سی گفت که ترامپ هرگز دروغ نمی‌گوید. زمانیکه از بنن پرسیدند آیا فکر می‌کند که رئیس جمهوری آمریکا دروغ گفته یا خیر، او گفت: تا آنجا که ذهنم یاری کند، نه. فقط شاید زمانی که من را "استیو شلخته" نامیده باشد.

برخی از جمهوری خواهان چون "ریک سنتروم" در عین اینکه می‌توانند اذعان کنند که دوغگویی ترامپ در حالتی هشدار دهنده است، هنوز از برخی از دروغ‌هایش در مقایسه با اوباما دفاع می‌کنند: "فکر می‌کنم که ماهیت دروغ‌های رئیس جمهوری سابق مهمتر از موضوع جمعیت حاضر در مراسم تحلیف بود."

اگر دروغ ترامپ درباره تعداد جمعیت در مراسم تحلیف بود، این بحث شاید اعتبار داشته باشد. اما در اصل، ترامپ از آن زمان دروغ‌های زیادی گفته است و افراد بیشماری سیاست‌های مشکل آفرینش شامل اظهارات روز جمعه درباره سیاست تحمل صفر را توجیه کرده‌اند.

و من به عنوان یک دادستان سابق آمریکایی از بسیاری از حامیان ترامپ شنیده‌ام که می‌گویند ترامپ ممکن است دروغ گفته باشد، اما اوباما دروغگوی بزرگتری بوده است.

این درست است که اوباما در سال‌های 2009 و 2010 و زمانیکه تلاش می‌کرد تا از قانون خدمات درمانی حمایت کند، این مطلب را گفت که "اگر شما برنامه خدمات درمانی را دوست دارید، باید بتوانید این برنامه را برای خود حفظ کنید." جای هیچ انکاری نیست که قانون مذکور در سال بعدش اجرایی شد و به چهار میلیون آمریکایی اطلاع داده شد که دیگر نمی‌توانند از آن استفاده کنند و من هم یکی از آنها بودم!

خوب، آیا اوباما می‌دانست که با آن صحبت‌های سال‌های 2009 و 2010 چه اتفاقی می‌افتد؟ مشکل بتوان گفت. (خودم به شخصه اعتقادی به آن ندارم.) به هر حال، بسیاری در موسسه "Politifact" بر این باورند که اظهارات اوباما دروغ سال 2013 بود.

اما بیایید این دروغ‌های اوباما را با مال ترامپ مقایسه کنیم. بین نخستین کمپین انتخاباتی اوباما در سال 2008 تا 2016، این موسسه متوجه شد که اوباما 9 بیانیه را منتشر کرده که به نظر بزرگترین دروغ‌ها هستند. در کنار "شما می‌توانید برنامه خود را حفظ کنید" برخی دیگر از اظهارت او در کمپین انتخابات 2012 نیز هستند زمانیکه اوباما اعلام کرد میت رامنی، رقیبش از لایحه مربوط به رد تمامی سقط‌ها حتی در صورت تجاوز حمایت کرده است. (رامنی به واقع از سقط جنین در صورت تجاوز و زنا حمایت کرده بود)، مورد دیگر، در کمپین 2008 بود زمانیکه در یکی از تبلیغاتش آورده بود جان مک‌کین، از جمهوری خواهان از اظهارات "راش لیمبا" درباره مهاجران آمریکای لاتین حمایت کرده است.

خوب حالا درباره ترامپ چه؟ از زمان ترک برج ترامپ در ژوئن 2015 و آغاز کمپین تا امروز که بازه‌ای سه ساله است، موسسه "Politifact" 78 مورد دروغ برای ترامپ ثبت کرده است.

در کمتر از یک چهارم زمان فعالیت اوباما، ترامپ هشت بار بیشتر دروغ گفته است. دو مورد از بزرگترین دروغ‌های او ادعایش در جریان کمپین انتخاباتی درباره رشد جرایم در کشور و دیگری درباره بودجه 2018 شامل نخستین افزایش در ارتش در 10 سال گذشته می‌شود.

البته اینها شامل 182 اظهارنظر دروغ و 124 مورد اشتباه دیگری نمی‌شود که ترامپ آنها را به مردم آمریکا گفته است. حالا ترامپ باید روی کتاب جدیدی با عنوان "هنر دروغگویی" کار کند.

با همه اینها، اینکه بگوییم اوباما بیشتر از ترامپ دروغ گفته، توهین است. ترامپ حداقل در یک مورد بهتر از اوباما بوده و آن هم دروغگویی است.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان