تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
بطحایی خبر داد:

طراحی نظام نظارت بر مدارس دولتی

وزیر آموزش و پرورش گفت: همان طور که نظارت بر مدارس غیردولتی را دنبال می‌کنیم در بخش دولتی هم طراحی نظام نظارت را در نظر داریم زیرا فقط نمی‌خواهیم مدارس غیردولتی را نظارت کنیم.
رویداد۲۴برنامه گردهمایی آموزشی توجیهی روسای ادارات مشارکت‌های مردمی و ناظران میدانی استان‌های سراسر کشور صبح امروز با حضور سیدمحمد بطحایی؛ وزیر آموزش و پرورش، مجتبی زینی وند؛ رئیس سازمان مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.
 
سیدمحمد بطحایی؛ وزیر آموزش و پرورش در این گردهمایی بیان کرد: آموزش و پرورش در ادوارهای مختلف دچار مسائل متفاوتی در مواجهه با مشارکت‌های غیردولتی شده است. در یک دوره‌ای برخی مخالف این بودند که آموزش و پرورش به دلیل بعد حاکمیتی با نهادهای غیردولتی همکاری کند در برخی ادوار نیز برخی بر عکس این مساله موافق بودند یعنی مشارکت‌های مردمی و غیردولتی برای کمک به آموزش و پرورش ضرورت داشته است که در این دوره‌ها ما نتایج خوبی را شاهد بوده‌ایم. ما به عنوان کسانی که حداقل 40 سال روش‌های مختلف را آزمایش کرده‌ایم دیگر نباید با آزمون و خطا رفتار کنیم زیرا افراط و تفریط در همه زمینه‌ها خطاست ضمن اینکه آموزش و پرورش بدون مشارکت‌های غیردولتی و مردمی به هدف خود نخواهد رسید. مشارکت‌های غیردولتی و مردمی باید تصدی پیدا کند.
 
وی افزود: در این فضای افراط و تفریط همکاران ما در مدارس غیردولتی همواره اذیت‌های زیادی را تحمل کردند ما یک خانواده بزرگ هستیم که بخشی از این خانواده مراکز و مدارس غیردولتی هستند. آنها فرزندان ناخوانده یک بخش غیردولتی نیستند ما همه یک خانواده هستیم که ماموریت تعلیم و تربیت نسل آینده را بر عهده گرفته‌ایم. این نگاه جداسازی بخش غیردولتی از دولتی نگاه خطرناکی برای آموزش و پرورش است. مدارس غیردولتی در بخشی از ایام حتی با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند.
 
او در خصوص نظارت بر مدارس غیردولتی تاکید کرد: ما همان طور که نظارت بر مدارس غیردولتی را دنبال می‌کنیم در بخش دولتی هم طراحی نظام نظارت را در نظر داریم زیرا فقط نمی‌خواهیم مدارس غیردولتی را نظارت کنیم. نظام نظارت باید به عنوان رکنی از مدیریت در آموزش و پرورش چه در دولت و چه در غیردولت تقویت شود.
 
بطحایی ادامه داد:‌ نظارت بخش مهمی ازمدیریت آموزش و پرورش ماست، البته نه اینکه تا به حالا نبوده باشد، اما با مقتضیات جدیدی که جامعه امروز با آن مواجه می‌شود باید نظام نظارت نیز متناسب با آن تنظیم شود. نظارت بخشی از مدیریت ماست و یک بخش مستقل نیست نظارت با برنامه‌ریزی و سازماندهی و بخش‌های دیگر مدیریت ارتباط تنگاتنگی دارد این نظارت صرفا یک بازدید تصادفی و آنچه که مقابل چشمان ماست نیست ما باید به عنوان ناظر بدانیم چه چیزی را چگونه ببینیم و ارزیابی کنیم. معمولا ناظر تحلیل عوامل نمی‌کند ما در نظارت آنچه که باید انجام می‌شد و آنچه که عملکرد بوده را بررسی می‌کنیم در واقع یک سری ضوابط در معیارهای عملکردی ماست که آن را به مدارس ابلاغ کردیم و مدیر مدرسه موظف است به آ‌ن عمل کند.
 
وی افزود: فاصله و انحراف با عملکرد و ضوابط گزارش، نظارت می‌شود، بنابراین ناظر نباید انرژی خود را صرف پیدا کردن علل بروز انحراف کند.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان