تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۰۱ تير ۱۳۹۷
سیدمحمد صدر در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

خروح آمریکا از شورای حقوق بشر برای تامین منافع اسرائیل است/ ترامپ به هم‌پیمانان خود رحم نمی‌کند

صدرکارشناس مسائل بین‌الملل، بر این عقیده است که آمریکا برای تامین منافع اسرائیل از معاهدات خارج می‌شود و عموما برای تامین منافع خود و اسرائیل، حتی به هم پیمانان خود هم رحم نمی‌کند.
خروح آمریکا از شورای‌حقوق‌بشر برای تامین منافع اسرائیل بود/ ارتباطی با ایران نداشت

رویداد۲۴ آمریکا در حالی از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شد که نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل دلیل آن را ضد اسراییلی بودن این نهاد خوانده بود. هیلی گفته بود وقتی شورای به اصطلاح حقوق بشر نمی‌تواند به نقض شدید حقوق بشر در ونزوئلا و ایران رسیدگی کند و جمهوری دموکراتیک کنگو را به عنوان یک عضو می‌پذیرد، ارزش اسم خود را از دست می دهد.

بسیاری از سیاسیون و کارشناسان بر این عقیده‌اند که آمریکا به دلیل قطع‌نامه‌های پی در پی شورای حقوق بشر علیه اسرائیل و برای حمایت از این کشور از شورای حقوق بشر خارج شده است.

شورای حقوق بشر اولین معاهده‌ای نبود که آمریکا از آن خارج می‌شود، آخرین آن هم نیست

سیدمحمدصدر کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به خروج آمریکا از شورای حقوق بشر، گفت: نکته بسیار مهم این است که دونالد ترامپ تفکرات نژادپرستانه بسیاری دارد که بسیاری از آن‌ها را در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و شعارهایی که می‌داد، شاهد بودیم. ترامپ بارها در شعارها و صحبت‌هایش به موضوع اولویت داشتن آمریکا اشاره کرده است و شعارهایش به معنای این بود که من منافع آمریکا را به تمامی کشورهای دنیا ترجیح می‌دهم و همه باید تسلیم منافع و خواسته‌های آمریکا شوند.  
 
صدر، با اشاره به اینکه ترامپ در پیروی از همین شعارهایش از اکثر معاهدات بین‌المللی خارج شده است، تصریح کرد: ترامپ از زمان حضورش در کاخ سفید به عنوان رئیس جمهور، تاکنون از چند معاهده و کنوانسیون بین‌المللی مانند معاهده پاریس، آتلانتیک، برجام و اکنون هم شورای حقوق بشر خارج شده است و این موضوع باز هم تکرار خواهد شد.
 
منافع اسرائیل برای ترامپ اهمیت بسیار زیادی دارد

این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: در خصوص خروج آمریکا از شورای حقوق بشر باید بگویم که منافع اسرائیل برای ترامپ به شدت مهم است. در شورای حقوق بشر تاکنون چندین قطعنامه علیه اسرائیل صادر شده است به همین دلیل آمریکا از این شورا خارج شد و البته این موضوع قابل پیش‌بینی هم بود. آمریکا در تامین منافع اسرائیل حتی به متحدان و هم پیمانان خود هم رحم نمی‌کند.
 
ترامپ به هیچ معاهده‌ای پایبند نیست

صدر، با بیان اینکه این خروج نمی‌تواند به ایران مرتبط باشد، تصریح کرد: ترامپ عموما به تعهدات پایبند نیست و به بهانه اعتراض به قطع‌نامه‌هایی که علیه اسرائیل صادر می‌شود، از این معاهدات خارج می‌شود.

او ادامه داد: آمریکا در مدت اخیر سعی کرده به هر نحوی که شده به ایران فشار وارد کند. آمریکا با حضور یا بدون حضور در شورا سعی می‌کند فشارهایش را علیه ایران تشدید کند اما این خروج را به معنای خروج برای فشار وارد کردن بیشتر به ایران نمی‌دانم. آمریکا همواره معترض بود که چرا شورای حقوق بشر علیه اسرائیل قطع‌نامه هایی زیادی صادر می‌کند، اما علیه ایران اینگونه نیست. 

 آمریکا هرکاری بخواهد انجام می‌دهد

این کارشناس در ادامه خاطرنشان کرد: آمریکا عموما مثل سابق هرکاری را که بخواهد انجام می‌دهد و هیچگونه تعهد و پایبندی هم به تعهدات ندارد، به همین دلیل هرکاری را که بخواهد، راسا انجام می‌دهد و نیازی به حضور در شورا و تعهدات ندارد. 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اسرائیل
نظرات شما
پیشخوان