تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۰۶ تير ۱۳۹۷

تبرئه ۲ مرد از اتهام تجاوز به کودک ۱۱ ساله

قاضی دادگاه کیفری که دو مرد را به اتهام تعرض به کودکی محاکمه کرده بود، هرچند پرونده را مختومه اعلام کرد، اما هشدار داد که این وضعیت نمی‌تواند ادامه پیدا کند و باید کاری کرد.
رویداد۲۴-قاضی دادگاه کیفری که دو مرد را به اتهام تعرض به کودکی محاکمه کرده بود، هرچند پرونده را مختومه اعلام کرد، اما هشدار داد که این وضعیت نمی‌تواند ادامه پیدا کند و باید کاری کرد.

قاضی اصغر عبداللهی، رئیس شعبه چهار دادگاه کیفری، بعد از پایان جلسه رسیدگی به پرونده اتهامی دو مرد افغانستانی که با شکایت پسر نوجوانی به دادگاه آورده شده بودند، گفت: این وضعیت نمی‌تواند ادامه پیدا کند و هرچند قانون سخت‌گیرانه درباره مجرمان جنسی برخورد کرده، اما فقط وضع قوانین کافی نیست و باید آموزش داده شود.
 
پرونده‌ای که قاضی عبداللهی به آن واکنش نشان داد یک سال قبل در دادگاه کیفری استان تهران مطرح شد. در این پرونده پدری که به‌همراه کودک ۱۱ ساله‌اش به دادسرا مراجعه کرده بود، مدعی شد دو مرد افغانستانی پسرش را مورد آزار جنسی قرار داده‌اند؛ او گفت: این دو مرد پسرم را ربوده‌اند و از آنجایی که او کودک است و قدرت دفاع ندارد، او را مورد آزار جنسی قرار دادند.

پسر ۱۱ ساله نیز در توضیح آنچه اتفاق افتاده بود، گفت: من داشتم در خیابان بازی می‌کردم که تشنه شدم، دنبال آب می‌گشتم که یکی از دو مرد افغانستانی به من گفت: در خانه ما باز است داخل برو و آب بخور. من هم همین کار را کردم، اما بلافاصله او در را بست و به همراه مرد دیگری من را مورد آزارواذیت قرار داد، بعد هم من را رها کردند.
 
با توجه به این گفته‌ها مردان افغانستانی بازداشت شدند. آن‌ها گفته‌های پسربچه را رد و ادعا کردند هیچ تعرضی در کار نبوده است. یکی از این مردان گفت: ما در خانه بودیم و در نیمه باز بود، بچه‌ها هم داشتند در خیابان بازی می‌کردند، پسربچه که از ما شکایت کرده وارد خانه شد و در حیاط آب نوشید و بعد هم رفت؛ ما به او کاری نداشتیم و این شکایت واهی است.
 
وقتی پسربچه به پزشکی قانونی فرستاده شد، متخصصان اعلام کردند عمل تجاوز به معنای قانونی آن اتفاق نیفتاده است. این در حالی بود که مرادن افغانستانی هم همچنان منکر هرگونه تعرضی بودند. بااین‌حال، دادستان درخواست مجازات متهمان به اتهام ربودن کودک ۱۱ ساله را کرد. با تکمیل پرونده، دو مرد افغانستانی به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شدند. آن‌ها روز گذشته پای میز محاکمه رفتند. هر دو متهم ادعای تعرض را رد کردند و گفتند اصلا این بچه را به داخل خانه نبردند. آن‌ها گفتند: این پسربچه خودش وارد خانه شد، آب خورد و بعد هم رفت.
 
وقتی از آن‌ها پرسیده شد که چرا و به چه دلیلی کودکی ۱۱ ساله بدون اینکه اتفاقی برایش افتاده باشد، چنین ادعایی را باید مطرح کند، گفتند: ما نمی‌دانیم او از چه چیز ناراحت است، اما اصلا همدیگر را نمی‌شناسیم.
 
سپس قاضی عبداللهی، رئیس دادگاه، از کودک ۱۱ ساله خواست که در جایگاه حاضر شود. او و پدرش اعلام کردند از شکایت صرف‌نظر می‌کنند. کودک ۱۱ ساله گفت: یک سال از این ماجرا گذشته است، من خیلی اذیت شده‌ام، ضمن اینکه پدرم به خاطر مسائلی که پیش آمده بود، خانه را عوض کرد و حالا ما در محله جدیدی هستیم. رفت‌وآمد به دادگاه خیلی برای ما سخت است و من می‌خواهم همه این موضوع را فراموش کنند. بعد از اینکه کودک و پدرش به‌طور‌کامل از شکایت صرف نظر و متهمان هم اتهام را انکار کردند، قضات آن‌ها را تبرئه کردند و پرونده را بستند.

قاضی عبداللهی بعد از پایان رسیدگی به این پرونده گفت: متأسفانه آنچه برای کودکان در جامعه رخ می‌دهد، اتفاق خوبی نیست و باید فکری به حال آن کرد؛ البته ما به‌لحاظ قانونی ضعفی نداریم و قانون شدید‌ترین مجازات را برای تجاوز در نظر گرفته است. همه‌چیز برای پیشگیری، قانون نیست؛ باید کار‌های آموزشی به صورت اورژانسی در کشور انجام شود و مردم را از خطراتی که ممکن است کودکانشان را تهدید کند، آگاه کنیم. نهاد‌های آموزشی باید دراین‌باره وارد عمل شوند. از خانواده‌ها خواهش می‌کنم در مراقبت از کودکانشان حساس باشند و اگر کودک در خیابان بازی می‌کند یا جایی غریبه رفته‌اند، حتما حواسشان به فرزندشان باشد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان