تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۰۹ تير ۱۳۹۷

آیا وضعیت «بیت‌کوین» از «ریال» بهتر است؟

به ادعای یک رسانه تخصصی در حوزه ارز دیجیتال، ایرانی ها بیش از نیمی از ارزش پس انداز خود را در شش ماهه گذشته از دست داده اند و در این شرایط بیتکوین بهتر از ارز ایران کار می‌کند.

رویداد۲۴-به ادعای یک رسانه تخصصی در حوزه ارز دیجیتال، ایرانی ها بیش از نیمی از ارزش پس انداز خود را در شش ماهه گذشته از دست داده اند و در این شرایط بیتکوین بهتر از ارز ایران کار می‌کند.پایگاه خبری «سی سی ان» ، پایگاه خبری ارزهای رمزنگاری شده، در گزارشی با اشاره به سقوط ارزش ریال تا ۵۷ درصد در پایان سال ۲۰۱۸ نوشت: ایرانی‌ها بیش از نیمی از ارزش پس‌انداز خود را تا این زمان از دست خواهند داد. در این شرایط بیتکوین بهتر از ارز ایران کار می‌کند.

این رسانه با بیان اینکه فاکتورهای متعددی از جمله تحریم‌های امریکا منجر به کاهش ارزش ارز ایران شده است، نوشت: ارزش پول ایران در شش ماه گذشته کاهش قابل توجهی داشته است. 

این رسانه همچنین نرخ تورم ایران را به اندازه نرخ تورم ونزوئلا که ۳۰۰۰ درصد برآورد شده برای اقتصاد مضر ندانست و نوشت: تفاوت ریال ایران و بولیوار ونزوئلا در اینجاست که ریال هنوز به عنوان ذخیره ارزش و ارز مبادله‌ای بین کشورهای متحد ایران قابل استفاده است در حالی که مردم ونزوئلا به دلیل فقدان ارزش پولی این ارز دیگر از آن استفاده نمی‌کنند. 

به ادعای این رسانه، ارزهای الکترونیکی مانند «بیتکوین» و «اتر» به عنوان آلترناتیوهای مناسبی برای ارزهای ملی در حال سقوط ظهور هستند. حتی دولت ایران هم تمایل و برنامه میان‌مدتش برای بهره‌مندی از ارز الکترونیکی برای مبادله مالی با متحدانش از جمله روسیه را اعلام کرد.

این رسانه به اظهارات محمدرضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هم اشاره کرده که گفته بود: «ما تجربه دور زدن تحریم ها را داریم و باید اقداماتی که هم اکنون شده و اقداماتی که پیش بینی می‌کنیم در آینده عملیاتی خواهد شد را روی میز بگذاریم. برای آنها سناریو تعریف کنیم. مجلس به این مبحث ورود کرده است. امروز جلسه چند ساعته با بانک مرکزی در راستای «ارز دیجیتال» داشتیم. ارز دیجیتال یکی از راهکارهای جدا شدن از سیطره دلار است.»

«سی سی ان» نوشت: ممکن است ایران و ونزوئلا هر دو به دلیل کاهش ارزش پول ملی به سمت ارزهای الکترونیکی که تحت شبکه مالی جهانی کار نمی‌کنند و نمی‌تواند توسط اقتصادهای پیشرو سانسور شوند کشیده شوند. 

امسال دولت آمریکا تحریم‌هایش را علیه ایران و کشورها و موسسات مالی که با ایران در ارتباط هستند ، اعمال خواهد کرد. اعمال کنترل بر شبکه مالی ایران منجر به سقوط ارزش ریال خواهد شد.  برای مقابله با چنین تحریم‌هایی، دولت‌ها حتی با وجود ریسک نوسان بالای بازار، می‌توانند از ارزهای الکترونیکی عمومی و تمرکز زدایی شده برای مبادلات مالی آینده شان بهره ببرند

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان