تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۱۲ تير ۱۳۹۷

نگرانی از کمبود داروی هپاتیت BوC/ کاهش تولیدات شرکت‌های دارویی

رییس شبکه هپاتیت ایران گفت: شرکت‌های دارویی تولیدات خود را کاهش داده‌اند و این محرز است و باید از وزارت بهداشت پرسید که آیا خط تولید دارو در کشور کاهش یافته یا تعطیل شده است؟ و برای آن چه راه‌حلی دارد.

رویداد۲۴-رییس شبکه هپاتیت ایران گفت: شرکت‌های دارویی تولیدات خود را کاهش داده‌اند و این محرز است و باید از وزارت بهداشت پرسید که آیا خط تولید دارو در کشور کاهش یافته یا تعطیل شده است؟ و برای آن چه راه‌حلی دارد.سید موید علویان (رییس شبکه هپاتیت ایران) در پاسخ به این سوال که آیا همچنان کمبود واکسن و داروی هپاتیت در بازار وجود دارد یا خیر، بیان داشت: هنوز هم کمبود ایمنوگلوبولین ضدهپاتیت B، در بازار محسوس است و صد در صد حل نشده‌ است، اما نگرانی جدی در خصوص تامین داروهای هپاتیت در ماه‌های آینده در کشور وجود دارد، چرا که بر حسب اطلاعات موجود دچار کمبود دارو خواهیم شد.

او در ادامه گفت: تولید داروها در کشور کم شده که ممکن است، بدلیل مشکلات ارزی، قیمت‌گذاری یا مشکلات مربوط به نقدینگی شرکت‌های دارویی باشد. همانطور که کمبود واکسن ایمنوگلوبولین ضد هپاتیت B را پیش‌بینی کردم و درست بود الان هم تاکید می‌کنم که در ۶ ماه آینده دچار کمبود داروهای درمان هپاتیت BوC خواهیم شد. وزارت بهداشت باید از الان فکری به حال این مساله کند، چراکه خط تولید شرکت‌های دارویی پایین آمده است و این تذکر با توجه به اطلاعاتی است که به ما رسیده است.

او افزود: پیش بینی می‌کنم تا شش ماه آینده دچار کمبود داروهای مربوط به بیماری‌های هپاتیت بی و سی شویم و وزارت بهداشت باید فکری به حال این مساله کند. شرکت‌های دارویی خط تولید خود را کاهش داده‌اند و این محرز است باید از وزارت بهداشت پرسید که آیا خط تولید دارو در کشور کاهش یافته یا تعطیل شده است یا خیر و برای آن چه راه‌حلی دارند.

علویان در ادامه در رابطه با ابتلای نوزادان به هپاتیت B، بیان داشت: از زمانی که ایمنوگلوبولین ضد هپاتیت B، در زمان تولد نوزادان به آنها تزریق شد، روند انتقال شکسته شد. بهورزان، ماماها و متخصصان عمومی از طریق واکسن‌هایی که در کشور وجود داشت از ابتلای نوزادان به هپاتیت جلوگیری کردند و راه انتقال متوقف شد به همین خاطر بیماری هپاتیت در افراد زیر ۲۴ سال بسیار نادر است.

او در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر زنان باردار بین ۳۰ تا ۵۰ سال سن دارند و متبلایان به هپاتیت بی نیز در سنین بالای ۲۴ سال و در سن باروری هستند، بنابراین در صورت ابتلا باید به نوزادان خود این واکسن را تزریق کنند.

علویان در رابطه با آمار تعداد مبتلایان به هپاتیت در کشور بیان داشت: ۶۰ درصد مبتلایان به هپاتیت ناشناخته هستند و باید شناسایی شوند، همچنین آمار تخمینی افراد مبتلا بر اساس اعداد و رقم حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار مبتلا به هپاتیت است.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان