تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۱۳ تير ۱۳۹۷

برنامه دانشگاه تربیت مدرس برای جذب و تربیت ۲۰۰۰ دانشجوی خارجی

رییس واحد بین‌الملل دانشگاه تربیت مدرس گفت: بر اساس برنامه راهبردی دانشگاه، ما باید در سال ۱۴۰۴، ۲۰۰۰ دانشجوی خارجی داشته باشیم. این در حالیست که دانشجوی خارجی نقش مهمی در ارتقای رنکینگ دانشگاه دارد و باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

رویداد۲۴-رییس واحد بین‌الملل دانشگاه تربیت مدرس گفت: بر اساس برنامه راهبردی دانشگاه، ما باید در سال ۱۴۰۴، ۲۰۰۰ دانشجوی خارجی داشته باشیم. این در حالیست که دانشجوی خارجی نقش مهمی در ارتقای رنکینگ دانشگاه دارد و باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.سیدعباس شجاع الساداتی رییس واحد بین‌الملل دانشگاه تربیت مدرس، در نشست شورای دانشگاه، ضمن ارائه گزارشی از روند جذب دانشجوی خارجی و راهکارهای بین‌المللی‌سازی دانشگاه، اظهار کرد: موفقیت‌های دانشگاه تربیت مدرس در زمینه بین‌المللی‌سازی در حال آغاز است و سال ۹۷ نقطه عطف کار بین المللی دانشگاه است.

وی به سیاست‌های کلان کشور و نیز تاکید سیاست‌های علم و فناوری بر گسترش همکاری‌های بین المللی اشاره کرد و گفت: برنامه طرح تحول راهبردی دانشگاه نیز دارای ۴ اولویت است که یکی از آنها برون‌گرایی و حضور فعال بین‌المللی است و سه اولویت و هدف دیگر نیز در گروی کار بین المللی می‌توانند محقق شوند.

 رییس واحد بین الملل دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: بر اساس برنامه راهبردی دانشگاه، ما باید در سال ۱۴۰۴، ۲۰۰۰ دانشجوی خارجی داشته باشیم. این در حالیست که دانشجوی خارجی نقش مهمی در ارتقای رنکینگ دانشگاه‌ها دارد و باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه به سه روش صورت می‌گیرد؛ یکی از طریق بورسیه از وزرات علوم، دیگری از طریق اعلام فراخوان معاونت آموزشی و روش سوم که ما از سال ۹۶ آن را آغاز کرده‌ایم و از طریق پورتال طراحی شده در سایت دانشگاه بوده و دانشجویان می‌توانند درخواست خود را ثبت و پذیرفته شوند و با این برنامه جدید ما موفقیت‌های خوبی را طی یک سال اخیر داشتیم.

شجاع الساداتی یادآور شد: ما در حال حاضر ۱۲۵ دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه داریم که از نظر توزیع در دانشکده‌ها، بیشترین آمار مربوط به دانشکده علوم انسانی است.

رییس واحد بین‌الملل دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: در خصوص جذب دانشجوی خارجی باید روی بازار هدف کار کنیم و در حال حاضر بیشترین جذب ما از کشورهای افغانستان و کشورهای عربی نظیر سوریه، لبنان و عراق است که هدف ما این است که افراد نخبه را که در کشورهای خود شناسایی نشده‌اند، شناسایی کنیم و آن‌ها را با اهداف اقتصادی، سیاسی، علمی و اسلامی جذب کنیم.

وی خاطر نشان کرد: از مهرماه امسال یک کلاس در دانشکده علوم انسانی برای دانشجویان چینی که در رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند، برگزار می‌کنیم که این امر برای اولین بار در دانشگاه صورت خواهد گرفت.

شجاع الساداتی افزود: ما در دانشگاه از وب‌سایت فعال و پویا برخوردار نیستیم. همچنین نداشتن سازمانی هماهنگ، چابک و پاسخگو برای امور بین‌الملل و نیز نبود نیروی انسانی کافی و کارآمد از مشکلاتی است که ما در مسیر بین‌المللی شدن با آنها روبرو هستیم.

رییس واحد بین‌الملل دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: فعالیت‌های بین‌المللی در اولویت برنامه‌های دانشکده‌ها نیست و از جمله اقدامات مهمی که برای دانشکده‌ها در سال ۹۷ تعریف شده است، راه‌اندازی پورتال دانشکده‌ها به زبان انگلیسی و عربی است. دانشکده‌ها همچنین باید رشته‌های اولویت دار خود برای جذب دانشجوی خارجی را مشخص کنند و در پذیرش دانشجوی خارجی انعطاف بیشتری داشته باشند.

در ادامه احمدی رییس دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: بسیاری از دانشجویان خارجی با استعداد هستند و فقط برخی از آنها ممکن است پایه آموزشی قوی نداشته باشند که با برگزاری کلاس‌های دروس جبرانی این مساله قابل حل است. این دانشجویان هم سرمایه‌ای برای توسعه علمی و فناوری کشور ما هستند و هم سفیر علم و فرهنگ در سایر کشورها خواهند بود.

 وی یادآور شد: تا پایان شهریورماه دانشکده‌ها و واحدهای دانشگاهی باید صفحات وب انگلیسی با جزییات کامل داشته باشند. همچنین برای هر دانشکده یا مرکز تحقیقاتی، یک رابط بین‌الملل تعیین شده که باید در این خصوص پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان