تاریخ انتشار: ۱۸:۰۶ - ۱۵ تير ۱۳۹۷
ظریف پس از نشست برجام:

بسته پیشنهادی اروپا کافی و دقیق نبود/ کسی نتوانست مشکل خروج آمریکا از برجام را حل کند

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: تا الان کسی نتوانسته مشکل خروج آمریکا از برجام را حل کند. و این هنوز مسئله باقی مانده است لذا ایران حق اجرای اقداماتی را برای خود محفوظ دارد.
رویداد۲۴ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه کشورهای طرف برجام، در کنفرانسی خبری گفت: نشست بسیار جدی و سازنده‌ای داشنیم. در طول دو ماه گذشته بعد خروج غیرقانونی آمریکا تلاش‌های فراوانی صورت گرفت تا ایران بتواند از منافع برجام به‌خصوص اقتصادی علیرغم اقدام غیرقانونی آمریکا استفاده کند.

جلسات قبلی غیر رسمی و برای مذاکره بود

ظریف خطاب به خبرنگاران ایرانی حاضر در وین گفت:‌ لازم است تأکید شود که این اولین جلسه کمیسیون مشترک در سطح وزرا درباره برجام است. هیچوقت تا الان کمیسیون مشترک در سطح وزرا برگزار نشده بود و جلسات قبلی غیر رسمی و برای مذاکره بود نه نشست کمیسیون مشترک.

به درخواست اعضای دیگر برجام، اقدامات خود علیه آمریکا را به تعویق انداخته‌ایم

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ایران این حق را محفوظ داشته که در برابر تخلف رسمی و بزرگ آمریکا از برجام اقدامات خود را انجام دهد اما به درخواست اعضای دیگر برجام اقدامات خود را به تعویق انداخته تا مطمئن شود منافع ایران تامین می شود.

ظریف گفت: امروز بر این تاکید کردیم که باید مردم ایران منافع برجام را ببینند. این را همه اعضای باقیمانده برجام تاکید کردند. [طرف‌های برجام] در سطح وزرای خارجه بر تعهدات خود در حوزه مختلف تاکید کردند. از ادامه فروش نفت تا روابط بانکی و حمل و نقل و همکاری‌های تجاری و سرمایه گذاری و ... که در بیانیه‌ای که خانم موگرینی قرائت کرد، این موارد ذکر شده است.

بسته پیشنهادی اروپا زمان‌بندی دارد

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به بیانیه نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه طرف‌های برجام که از سوی موگرینی خوانده شد، گفت:‌ ما دو روز پیش بسته‌ای از اروپا را در تهران دریافت کردیم که رئیس جمهور روحانی گفت کافی نیست. امروز در جلسه توضیحات بیشتری از طرف مقابل راجع به این پیشنهادها شنیدیم. برخی حوزه‌ها مثل نفتی و بانکی را بیشتر توضیح دادند. الان مهم این است که آنچه به عنوان تعهد و اقدامات طرف مقابل مطرح شده که الزاما همه‌اش علنی اعلام نشده باید عملی شود تا ببینیم منافعش نصیب ایران خواهد شد یا نه.

او ادامه داد: برای اجرای این اقدامات طرف مقابل، زمان بندی هم وجود دارد که مطابق زمان بندی تحریم آمریکاست. یعنی قبل تحریم آمریکا باید اقدامات آنها اعمال شده باشد. مثلاً قوانین مسدودکننده اروپا (Blocking Statue) باید تا قبل از اجرای تحریم‌های امریکا عملیاتی شود. همینطور فعال شدن بانک سرمایه‌گذاری اروپا که در تاریخ مشخص انجام می‌شود. بقیه اقدامات هم باید در قالب زمان بندی باشد.

اگر ادامه وضعیت به مصلحت کشور نبود اقداماتمان را عملیاتی کنیم

ظریف در ادامه تصریح کرد:‌ ایران همواره به عهد خود پایبند بود و هم اکنون هم هست، اما درقالب برجام این امکان را داریم که اگر ادامه وضعیت به دلیل خروج امریکا از برجام به مصلحت کشور نبود ما هم اقدامات خود را عملیاتی کنیم.

کسی نتوانسته مشکل خروج آمریکا از برجام را حل کند

او تاکید کرد: تا الان کسی نتوانسته مشکل خروج آمریکا از برجام را حل کند. و این هنوز مسئله باقی مانده است لذا ایران حق اجرای اقداماتی را برای خود محفوظ دارد.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به اینکه تصمیم داریم جزئیات این تعهدات امروز طرف مقابل را به تهران منتقل کنیم، گفت: مسئولان در کشور راجع به ادامه موضوع تصمیم می‌گیرند. در مجموع در نشست امروز طرف مقابل نحوه عملیاتی شدن تعهدات‌شان را توضیح دادند اما ما باید در اجرا آن را ببینیم.

اعضای برجام برای ایستادن در مقابل اقدام آمریکا اراده سیاسی دارند

او با تأکید بر اینکه "اگر اروپایی‌ها نتوانند تعهداتشان را درست اقدام کنند ما اقدامات خود درباره خروج آمریکا از برجام را عملیاتی می‌کنیم" خاطرنشان کرد: برداشتم از نشست امروز این بود که تمامی اعضای برجام برای ایستادن در مقابل اقدام آمریکا اراده سیاسی دارند. و شاید اولین بار در چنین سطحی باشد. به هر حال در جلسه امروز این تعهدات خود را اعلام کردند ولی حالا باید دید چقدر می‌توانند آن را عملیاتی کنند.

ظریف ادامه داد: البته آنچه ما از روشهای عملیاتی برای اجرای تعهدات طرف مقابل شنیدیم، می‌توانیم بگوییم که‌ عملی هست. اگر اراده‌ای که امروز نشان دادند را در سطوح مختلف اعمال کنند کار بدون مشکل می تواند پیش برود. اما مهم این است که جزئیات اقداماتشان روشن شود که البته در برخی موارد این جزئیات را بیان کردند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد که جلسه امروز یک گام به پیش بود و اقدامات خوبی را برای اجرا توافق کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت:‌ اروپا آماده حمایت از شرکت‌ها و هموارکردن مسیر تبادلات بانکی است و این پیام مهمی برای جامعه اقتصادی است که با اطمینان به آینده کار کنند. بقیه کشورهای جهان در کنار آمریکا برای اعمال فشار نیستند و حتی در برابر آن‌ها هستند. ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت داخلی و همکاری بین‌المللی مسیر شکوفایی ایران را با سربلندی دنبال کنیم. آنها تعهد کردند، بالاترین کاری که یک دولت می‌تواند بکند. اما اینکه آیا این تعهد کافی است، حتما کافی نیست.

ظریف درباره تضمین اروپا درباره اقداماتش نیز گفت: تضمین‌ها اقدامات متقابلی هستند که ما می توانیم انجام دهیم در صورتی که آنها اقداماتشان را انجام ندهند. البته این تهدید نیست بلکه واقعیتی است که در برجام هم بر آن تاکید شده است.

جلسات متخصصان به صورت فشرده‌تر برگزار می‌شود

ظریف درباره ادامه مذاکرات با 4+1 درباره برجام هم گفت: در ارتباط با برجام احتمالا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل جلسات وزرا برگزار خواهد شد. امروز قرار شد جلسات متخصصان ما که بسیار مهم است به صورت فشرده‌تر انجام شود تا مطمئن شویم آنچه امروز ارائه شد جنبه اجرایی دارد و همه جوانب را در نظر گرفته است.

بسته پیشنهادی اروپا قابل اجرا بود اما کافی و دقیق نبود

او درباره بسته پیشنهادی در توضیح بیشتری گفت: بسته پیشنهادی اروپا قابل اجرا بود اما کافی و دقیق نبود. امروز برخی نکات که دیده نشده بود در بیانیه مطرح شد. در جلسه به صورت شفاهی هم پیشنهادهایشان را به صورت جزئی مطرح کردند که کارشناسان ما در حال بررسی هستند تا ببینیم هر کدام از این پیشنهادها چطور می‌تواند نیازهای ما را پوشش دهد.

او افزود:‌ مهم این است که احساس اطمینان و اعتماد به آینده در جامعه چهانی و ایران به وجود بیاید و کارآفرینان ایرانی با اطمینان به آینده حرکت کنند. فضای امروز حاکی از این بود که اراده سیاسی برای این مسئله وجود دارد و این اراده با اقدامات بخش خصوصی و امید به آینده می‌تواند تقویت و کسب و کار ایران را جذابتر کند.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره جزئیات اقدامات ایران در صورت عدم محقق شدن تعهدات طرف مقابل و عدم رضایت ایران از آنها نیز گفت: در سطح عالی کشور راجع به زمان‌بندی اقدامات ایران و جزئیات آنها تصمیم گیری نهایی خواهد شد. هیئت نظارت تصمیم‌گیری لازم را درباره اصل و حوزه و نحوه ورود به اقدامات مشخص کرده است. حسب مورد که چه زمانی نیاز است، نسبت به آن تدبیر خواهد شد و آماده خواهیم بود. امیدواریم نیازی به این اقدامات نباشد، چون با اراده سیاسی برای اجرای برجام وارد برجام شدیم. اما برای اینکه تضمین داشته باشیم طرف مقابل مطلع است که ما اقدامات خود را داریم. همه اعضای کمیسیون مشترک تعهدات را کرده‌اند و نکته مهمی است که در سطح وزرای هر 5 کشور این تصمیم گرفته شده است.
منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان