تاریخ انتشار: ۱۴:۳۷ - ۱۸ تير ۱۳۹۷

موافقت 2 کمیسیون مجمع با بازگشت «نیکنام» به شورای شهر

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی از موافقت کمیسیون‌های قضایی و سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام با بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد خبر داد.

رویداد۲۴-رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی از موافقت کمیسیون‌های قضایی و سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام با بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد خبر داد.

«محمدجواد کولیوند» درباره مباحث مطرح پیرامون عضویت اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: من از دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکر می‌کنم زیرا جلسه‌ مشترکی بین کمیسیون‌های سیاسی و قضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل داده شد و طرح اصلاح قانون شوراها را بررسی کردند.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این نشست مشترک با پیشنهاد مجلس بر اساس جمع بندی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مبنی بر عمل بر اساس قانون سال 1375 موافقت شد.

به گفته کولیوند، عمل کردن بر اساس قانون سال 75 منجر به این می‌شود که سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد باز گردد.

سپنتا نیکنام از اعضای منتخب شورای اسلامی شهر یزد نخستین بار در سال 1392 به عضویت در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر یزد انتخاب شد.وی در سال 96 با 22 هزار رأی به عنوان نفر هفتم، بار دیگر به عضویت در این شورا انتخاب شد.

با شکایت علی اصغر باقری، نامزد شکست خورده انتخابات از نیکنام به دلیل زرتشتی بودن او، شعبه 43 دیوان عدالت اداری در حکمی عضویت او را به دلیل مسلمان نبودن معلق کرد.

قانون انتخابات شوراها که در خرداد سال 1375 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و حدود سه هفته بعد، از سوی شورای نگهبان تأیید شده ماده26 شرایط انتخاب‌شوندگان (کاندیداها) در هنگام ثبت نام را تعیین می‌کند.

بر اساس بند ج ماده 26، «اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه» یکی از شرایط لازم برای انتخاب شوندگان است. همچنین بر اساس تبصره 1 ماده 2، «اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند و…».

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سپنتا ، شورای ، شهر ، رویداد24
نظرات شما
پیشخوان