تاریخ انتشار: ۱۸:۰۸ - ۲۱ تير ۱۳۹۷

تهیه پیش‌نویس قانون انتخابات در شورای نگهبان

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اصلاح قانون جامع انتخابات گفت: پیش‌نویس جدید قانون جامع انتخابات از سوی دولت، مجلس و شورای‌نگهبان تهیه شده که در صورت تصویب در مجلس، بسیاری از ابهامات و اشکالات قانون فعلی را رفع می‌کند.

 رویداد۲۴ سخنگوی شورای نگهبان درباره قانون جامع انتخابات افزود: در این زمینه همکاری خوبی بین دولت، مجلس و شورای نگهبان ایجاد شد و رییس مجلس شورای اسلامی کمیته‌ای را در مجلس تشکیل داد که با استفاده از نظرات دولت و شورای نگهبان و نمایندگان پیش نویسی تهیه شود.

وی اظهار داشت: البته این موضوع زمانبر بود و چند ماهی هر هفته به صورت مستمر این جلسات برگزار شد، در حال حاضر رییس کمیسیون شورا مامور شد که نظرات را جمع بندی و به هیات رییسه مجلس ارایه کند که اگر این نظرات قبول شد در کمیسیون‌ها و بعد در صحن مجلس مراحل قانون گذاری آن طی شود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اگر مجلس زودتر آن را بررسی کند، امیدواریم که تا پایان امسال قانون جامع انتخابات را داشته باشیم تا بتوانیم در انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و بقیه انتخابات اجرایی کنیم.

کدخدایی افزود: بسیاری از این ابهامات یا اشکالاتی که در قانون قبلی داشتیم در پیش نویس جدید رفع شده است البته منوط به این است که مجلس هم این اشکالات را بپذیرد و به آن رای دهد.

وی یادآور شد: اگر این کار انجام شود بسیاری از اشکالات انتخابات در سال آینده برطرف می‌شود، اما اگر امسال تمام شود و این ایرادات برطرف نشود دیگر معلوم نیست که سال آینده بتوانیم به این قانون برسیم و متاسفانه باید شاهد همین اشکالات باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره الکترونیکی شدن انتخابات هم گفت: در حوزه الکترونیکی شدن انتخابات، آنچه که برای ما مهم است پاسداری از رای مردم است یعنی در حوزه الکترونیک اگر کوچک‌ترین غفلتی شود که آرای مردم که به تعبیر رهبر معظم انقلاب حق الناس است از بین می‌رود، ما دیگر نمی‌توانیم کنترل لازم را داشته باشیم.

کدخدایی افزود: برای ما فقط تامین امنیت داده‌های انتخاباتی مهم است؛ به هر شکل که دوستان ما در وزارت کشور بتوانند نظر ما را تامین کنند ما آمادگی داریم که انتخابات الکترونیکی باشد.

وی تصریح کرد: انتخابات الکترونیک از الزامات کشور است و هرچه زودتر این کار باید انجام شود چرا که از مرحله الکترونیک شدن انتخابات خیلی عقب هستیم که بتوانیم به طور جامع این کار را انجام دهیم.

وی ادامه داد: اشکالاتی در حوزه فنی و هم در حوزه امنیت بوده است که اگر بتوانیم به یک راهکار مشخصی برسیم می‌توانیم انتخابات الکترونیکی برگزار کنیم.

کدخدایی یادآور شد: معمولا در حوزه فنی دوستان ما نگاهشان به خارجی‌ها است و ما می‌گوییم که این همه جوانان نخبه داریم که می‌توانند تجهیزات فنی را فراهم کنند و اگر تجهیزات داخل تهیه شود ضریب امنیتی آن هم بالا می‌رود که متاسفانه نه در دولت قبل و نه در این دولت این کار نشده است و معمولا تجهیزات فنی را از خارج وارد کرده اند، به همین خاطر هم این تنوع و پراکندگی در این تجهیزات خود یک مشکل است باید در تجهیزات فنی هم به یک تجهیزات واحد برسیم.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه به برنامه نرم افزاری انتخابات اشاره کرد و گفت: نرم افزار به حوزه امنیت مربوط می‌شود که بتوانیم امنیت آن را تامین کنیم.

وی گفت: برخی دستگاه‌هایی که در حوزه امنیت داده‌ها کار می‌کردند نتوانستند این تضمین را بدهند که داده‌ها هیچ مشکلی نخواهد داشت.

کدخدایی درباره ارتباط شورای نگهبان با نمایندگان مجلس و وزیران گفت: ارتباط ما با دولت و مجلس خوب است، مرتب با آن‌ها ارتباط داریم و آن‌ها نسبت به مصوبات و گزارش کار مرتب در شورای نگهبان، رفت و آمد دارند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره انتظارات این شورا از رسانه‌ها گفت: کشور ما وضعیت خاصی را دارد، حجم حملات و هجمه‌ای که به مردم و منافع ملی ما می‌شود بسیار بیشتر از کشور‌های دیگر است، در این وضعیت ما نیازمند وحدت بیشتری هستیم.

وی افزود: رسانه‌ها می‌توانند در جهت ایجاد ارتباط صحیح بین مسوولین، مردم و اعتماد سازی آن‌ها نسبت به نظام و مسوولین کمک موثری داشته باشند و البته در کنار آن نیز اعتراض و انتقادی که دارند را بدرستی به دولتمردان و مقامات منتقل کنند.

تعریف رجل سیاسی

سخنگوی شورای نگهبان درباره تصمیم گیری این شورا درباره مشمول شدن بانوان در تعریف رجل سیاسی گفت: مواردی که ما در شورای نگهبان درباره رجل سیاسی تصویب کردیم تمام شده است و آن را نیز اعلام کرده ایم، البته بعضی از نماینده‌های خانم مجلس هم با شورای نگهبان درباره تعریف رجل سیاسی جلساتی داشتند.

کدخدایی افزود: بحث رجل سیاسی، بحث سیاسی ساده و یا بحث اجتماعی نیست که با یک یا دو خبر بتوانیم آن را تمام شده تلقی کنیم.

وی گفت: یک نظر فقهی در مورد خانم‌ها این است در جایی که مستلزم ولایت است خانم‌ها نمی‌توانند مدیر باشند، برخی در حوزه مصداقی ورود می‌کنند و می‌گویند آن بحث عدم ولایت زنان را قبول دارند، ولی معتقدند که پست وزارت یا حتی ریاست جمهوری اصلا مصداق ولایت نیست و یک کار اجرایی است بنابراین موضوعی نیست که من کدخدایی بنشینم و بگویم که خانم‌ها می‌توانند رییس جمهور بشوند، پس تمام است و مساله حل است.

کدخدایی ادامه داد: این موضوع نیازمند بحث‌های علمی جدی تری است و نمی‌توانیم با یک خبر یا درخواست برخی گروه‌ها و افراد مساله را به همین سادگی حل کنیم.

وی تصریح کرد: این موضوع نیازمند گذشت زمان است تا بحث‌های علمی بیشتری در این زمینه مطرح شود، با گفتن این که زنان می‌توانند یا نمی‌توانند موضوع حل نمی‌شود و حتما نیازمند بحث‌های جدی تری است.

وی یادآور شد: در دولت قبل که خانم دستجردی به عنوان وزیر انتخاب شد مخالفت‌های جدی بود که آن موضوع دیگر ربطی به شورای نگهبان نداشت و نهایتا بین دو طرف موافقت‌ها و مخالفت‌هایی انجام شد بنابراین در حوزه وزارت شاید بگوییم مثلا این مساله حل شد علیرغم این که همچنان مخالفت‌ها وجود دارد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان