تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۲۳ تير ۱۳۹۷

در زمینه بودجه و امکانات مشکل داریم/ضرورت همکاری با دانشگاه‌های تراز اول دنیا که تجهیزات آزمایشگاهی بهتری از ما دارند/بالاترین آمار دانشجویان پسادکترا را داریم

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه بالاترین آمار دانشجویان پسادکترا را داریم، گفت: در طرح پسادکترا توانسته‎ایم، تعداد قابل ملاحظه‎ای از فارغ‎التحصیلان ایرانی خارج از کشور را به دانشگاه‎های داخل کشور جذب کنیم.

رویداد۲۴-رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه بالاترین آمار دانشجویان پسادکترا را داریم، گفت: در طرح پسادکترا توانسته‎ایم، تعداد قابل ملاحظه‎ای از فارغ‎التحصیلان ایرانی خارج از کشور را به دانشگاه‎های داخل کشور جذب کنیم.محمود فتوحی فیروزآباد (رئیس دانشگاه صنعتی شریف) با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این دانشگاه برای اجرای طرح بین‌المللی شدن‎ گفت: برای دانشگاه صنعتی شریف یک برنامه راهبردی تنظیم کرده‎ایم که سرآمد شدن در حوزه‌های آموزش، پژوهش و اثربخشی اجتماعی جزو مبناها و معیارهای برنامه راهبری دانشگاه قرار گرفته و نکته‎ مهم این است که طرح بین‌المللی‌شدن دانشگاه‎ها به نوعی در این سه سرفصل قرار داده شده است.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش تلاش می‎کنیم، در خصوص تبادل دانشجو و استاد به خصوص در دوره‎های تحصیلات تکمیلی با دانشگاه‎های دیگر ارتباط برقرار کنیم. تلاشمان این است که حتی الامکان دانشجویان دکتری برای مدت کوتاه 9 ماه تا یک سال و در بعضی موارد تا 2 سال حتما بازدیدی از دانشگاه‌های دیگر داشته باشند و از امکانات آزمایشگاهی که آن‎ها دارند، استفاده کنند، تا به نوعی بتوانیم با دانشگاه‎های تراز اول دنیا ارتباط برقرار کنیم که البته تفاهم نامه‎های خوبی در این زمینه برقرار شده و فکر می‎کنم یک نکته بسیار مثبت این است که توانستیم درصد بالایی از تفاهم نامه‌هایی که امضا کرده‎ایم را عملیاتی کنیم، چون امضای تفاهم‎نامه خیلی راحت است و آن چیزی که اهمیت دارد، عملیاتی کردن آن است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: در زمینه تبادل اساتید نیز کوشش کردیم تا بتوانیم در قالب فرصت‌های مطالعاتی کوتاه مدت اساتیدمان را به دانشگاه‎های دیگر بفرستیم.

وی با اشاره به اقدامات پژوهشی این دانشگاه در راستای اجرای طرح بین‌المللی شدن‎ بیان کرد: کاری که در حوزه پژوهش انجام دادیم، این است بتوانیم یک سری پروژه‎های مشترک با اساتید خارج از کشور به خصوص اساتیدی که مطرح هستند، داشته باشیم. از این طریق هم اساتید ما با وضعیت دانشگاه‌های دیگر آشنا می‎شوند و هم به نوعی انتقال تکنولوژی صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: این نکته قابل توجه است که ما در طرح پسادکترا توانسته‎ایم، تعداد قابل ملاحظه‎ای از فارغ‎التحصیلان ایرانی در خارج از کشور را به دانشگاه‎های داخل کشور جذب کنیم،‌ همچنین دانشگاه ما امروز بالاترین آمار پسادکترا را دارد. این طرح می‎تواند به حل مسائل اساسی کشور کمک کند، زیرا ما نیاز داریم با دانشگاه‎های دیگر پروژه‌های مشترکی را انجام دهیم به خصوص در مواردی که دانشگاه‎های تراز اول دنیا از نظر تجهیزات آزمایشگاهی وضعیت بهتری به نسبت دانشگاه‎های ما دارند و می‎توانیم از این فرصت استفاده کنیم.

فتوحی خاطرنشان کرد: ‌نیروهای انسانی موجود اعم از دانشجو و استاد نقطه قوت دانشگاه‌های ما است، اما نقطه قوتی که آن‎ها (دانشگاه‌های خارجی) دارند، تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی است، از این رو تلفیق این دو می‌تواند در بُعد بین‌المللی‌سازی و در نهایت در اقتصاد مقاوتی اثرگذاری بسیار خوبی داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که در  طرح بین‌المللی‌سازی دانشگاه‎ها، دانشگاه شریف به نسبت دانشگاه‌های دیگر چقدر پیشتاز بوده است؟ گفت: من فکر می‌کنم که دانشگاه صنعتی شریف توانسته در این حوزه رشد خوبی داشته باشد، البته توجه داشته باشید که به هر حال یکی از الزامات اصلی این کار بحث بودجه و امکانات است که متاسفانه در این حوزه مقداری مشکل وجود دارد. گرچه این مشکل در کل کشور مطرح است و دانشگاه‎ها هم متوجه آن هستند.

فتوحی خاطرنشان کرد:‌ به طو کلی ما توانسته‎ایم؛ قدم‌های بسیار مثبتی را برداریم و بحث بین‌المللی‌سازی را چه در حوزه آموزش و چه در حوزه پژوهش به عنوان یک الزام و به عنوان یک باید در دانشگاه فرهنگ‌سازی کنیم و از اساتید و دانشجویان بخواهیم تلاش کنند، این ارتباطات به نوعی برقرار شود.

فتوحی در پاسخ به این سوال که آیا شرایط سیاسی می‎تواند؛ طرح بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد یا خیر؟ گفت: به هر حال بی‌تاثیر نیست، اما می‌توانم بگویم به دلیل این که نیروهای دانشگاهی ما نیروهای قوی و خوبی هستند، خوشبختانه دانشگاه‎های دیگر رغبت و تمایل به تعامل با آنها را دارند. در سفر اخیری که روسای دانشگاه‌های برتر کشور به فرانسه داشتند، دانشگاه‌های فرانسه استقبال بسیار خوبی برای برقرار کردن ارتباط با دانشگاه‌های ایرانی داشتند، زیرا دانشجویان و اساتید ما که به آنجا سفر کرده‌اند، توانستند خروجی خوبی از خود نشان دهند تا این ارتباطات برقرار شود. اگر چه مسائل سیاسی هم تلاطم‌هایی را ایجاد کرده است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف درباره ایجاد فضای نقادانه در دانشگاه‌‌ها و اینکه آیا شرایط برای ایجاد چنین فضایی در محیط‌های دانشگاهی فراهم شده‌است؟ توضیح داد:‌ در دانشگاه صنعتی شریف به خصوص در حوزه معاونت فرهنگی دانشگاه تلاش کردیم که یک جو آرام و آزادمنشی را در دانشگاه ایجاد کنیم. چهار تشکل دانشجویی داریم که در آنها تفکرات سیاسی مختلف آزادند، حرفشان را بزنند، البته طبیعی است که باید در چارچوب قانون عمل کنند و خوشبختانه مشکل خاصی در این حوزه نداریم و در مجموع فکر می‌کنم، ما به این خواستگاه رسیده‌ایم، زیرا طبیعی است که استاد و دانشجو در سطح دانشگاه چنین خواسته‌ای داشته باشند.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان