تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
تخریب پارلمان عراق توسط معترضان؛

در بغداد چه خبر است؟

نخست وزیر عراق پس از بازدید از تخریب‌های صورت گرفته در پارلمان این کشور، با وزیر کشور تماس گرفته و دستور دستگیری تخریب کنندگان را صادر کرد.
رویداد۲۴- نخست وزیر عراق پس از بازدید از تخریب‌های صورت گرفته در پارلمان این کشور، با وزیر کشور تماس گرفته و دستور دستگیری تخریب کنندگان را صادر کرد. 

در بغداد چه خبر است؟

به گزارش گروه بین الملل رویداد۲۴، روز گذشته هزاران نفر به پارلمان عراق یورش بردند و حال نخست وزیر این کشور می‌گوید: «همه چیز تحت کنترل است و شرایط امن در بغداد برقرار است.» 

روز شنبه معترضان به دلیل عدم موفقیت پارلمان در تایید نامزدهای هیات دولت، پس از ورود به منطقه سبز بغداد، وارد ساختمان پارلمان شده و آنجا را به ویرانه تبدیل کردند. 

در بغداد چه خبر است؟

این جمعیت که اکثرشان از طرفداران مقتدی صدر، روحانی برجسته شیعی عراقی بودند با حمله به سالن اصلی مجلس هلهله کنان شعارهایی در حمایت از رهبر خود و تلاشی که منجر به ریشه کن کردن فساد می‌دانستند، سر دادند. 

نیروهای امنیتی پایتخت عراق که روز شنبه به دلیل بمبگذاری که منجر به کشته شدن ۲۳ نفر شد، در آماده باش بود، در پی شکسته شدن حفاظ منطقه سبز اقدامات امنیتی فوق العاده‌ای را در دستور کار قرار داد. 

حدود شش ساعت پس از آغاز طوفانی که منطقه سبز پارلمان را درنوردید و علیرغم آشوب‌ها، حیدرالعبادی در بیانیه‌ای مدعی شد که شرایط تحت کنترل است و از معترضان خواست به مناطقی که برای اعتراض درنظر گرفته شده بود، بازگردند. 

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای امنیتی در محل حضور داشتند اما با معترضان مقابله نمی‌کردند. معترضانی که به سالن اصلی راه پیدا کرده بودند نیز با نشستن روی صندلی نمایندگان ضمن شعار دادن از خود سلفی می‌گرفتند. 

عبادی که شش تن از وزرای پیشنهادی‌اش در نشست روز سه شنبه هفته گذشته از پارلمان عراق رای اعتماد گرفتند، برای معرفی دیگر نامزد‌ها تا روز شنبه از پارلمان مهلت خواسته بود. اما این اتفاق رخ نداد و خشم مردم را در پی داشت. 

این در حالی است که رهبر جریان صدر که به اوضاع سیاسی نابسامان و فساد در کشورش اعتراض دارد از هواداران خود خواسته بود همچنان در خیابان‌های پایتخت بمانند و به تحصن خود ادامه دهند. حامیان مقتدی صدر نیز تاکید کردند که تا زمان تحقق خواسته‌هایشان برای پایان سهمیه‌ بندی‌ها و تصویب اصلاحات، در داخل پارلمان و در اطراف آن در حالت تحصن باقی خواهند ماند. 

پیش از این سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق از مقتدی صدر خواسته بود تا از معترضان بخواهد از پارلمان خارج شوند. جبوری همچنین نسبت به فروپاشی دولت هشدار داد. با این تحولات پیش بینی می‌شود که اوضاع سیاسی در عراق دست کم تا چند ماه آتی همچنان آشفته بماند.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان