تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۷

موافقت مجلس با لایحه حمایت از حقوق کودکان

نمایندگان موافق و مخالف با لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در صحن علنی مجلس صحبت کرده و در نهایت کلیات این لایحه با ۱۸۵ رای موافق به تصویب رسید.
رویداد۲۴-نمایندگان موافق و مخالف با لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در صحن علنی مجلس صحبت کرده و در نهایت کلیات این لایحه با ۱۸۵ رای موافق به تصویب رسید.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان موافقت کردند. کلیات لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در جلسه علنی صبح امروز، سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت و پس از اظهارات موافقین و مخالفین، توضیحات سخنگوی کمیسیون قضایی و همچنین اظهارات رییس مرکز امور زنان و امور ریاست جمهوری کلیات این لایحه به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شد.
 
براین اساس نمایندگان با ۱۵۸ رای موافق، ۱۸ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر با کلیات این لایحه موافقت کردند.

لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در ۵۱ ماده و برای پیشگیری از استثمار، سوءرفتار و خشونت علیه کودکان و نوجوانان مطرح شده است.

اصلاحات لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان قبل از تصویب موقت آن صورت گیرد
مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده لنگرود در مخالفت با بررسی این لایحه بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، گفت: در تخصصی بودن کمیسیون قضایی شکی نیست، اما بگویید کدام کمیسیون فعالیت تخصصی ندارد بنابراین تمامی کمیسیون‌ها شرایط مشابهی دارند لذا استناد بر اینکه لایحه فوق باید توسط کمیسیون تخصصی بررسی شود منطقی نیست و اینکه بگوییم، چون کمیسیون تخصصی به لایحه رسیدگی کرده و دیگر نیاز به طرح موضوع در صحن نیست را به هیچ عنوان نمی‌توان پذیرفت.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در توضیح اصل ۸۵ قانون اساسی گفت: براین اساس قانون باید در مدت زمان مشخصی به صورت آزمایشی اجرا شود و دولت موظف است ۶ ماه قبل از پایان زمان این مدت با بررسی نقاط ضعف و قوت لایحه دائمی شدن آن را به مجلس جهت اصلاح و تصویب ارائه دهد.

وی ادامه داد: اگر قرار است این قانون ۵ سال آزمایشی اجرا و بعد اصلاحات صورت بگیرد بهتر است این اصلاحات اکنون انجام شود.

عدم تصویب این لایحه سبب می‌شود کودکان نادیده گرفته شوند
همچنین شادمهر کاظم زاده، نماینده دهلران در مجلس شورای اسلامی در موافقت با بررسی لایحه بر اساس اصل ۸۵ گفت: در اصل ۸۵ به صراحت بیان شده مجلس می‌تواند قانون را به صورت محدود تصویب و ابلاغ کند تا در نهایت به تصویب دائم برساند، اما عدم تصویب این قانون سبب می‌شود کودکان و نوجوانان همچنان نادیده گرفته شوند لذا خواهشمندیم به اینکه این لایحه مشمول اصل ۸۵ قانون اساسی شود رأی موافق دهیم.

ضرورت امروز جامعه؛ معرفی لیست افرادی که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی گرفته اند
همچنین علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بر اساس اصل ۸۵، گفت: اولا سوال این است ضرورت واگذاری این لایحه به کمیسیون حقوقی و قضایی چیست؟ ضرورت یعنی یک اضطرار و اولویتی وجود داشته باشد که ما مجبور باشیم موضوعی را به یک کمیسیون واگذار کنیم تا زودتر به نتیجه برسد، اما سوال این است واقعا اکنون در چنین ضرورتی قرار داریم.

وی تاکید کرد: ضرورت امروز جامعه این است که لیست افرادی که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی گرفته‌اند معرفی و پرداخت کنندگان سکه‌های چند صد تایی معرفی و دادگاهی شود.

عضو فراکسیون ولایی مجلس دهم تصویب کرد: ضرورت امروز جامعه این است که در دادگاه به ویژه به جرم افرادی که در این مدت ۳۰ هزار ذخایر کشور را نابود کردند رسیدگی شود. وی در پایان تاکید کرد: اجرای آزمایشی این قانون به معنای کلاه بر سرگذاشتن است.

آزار جنسی کودکان و نوجوانان به دلایل فرهنگی پیگیری نمی‌شود
حمیده زرآبادی در موافقت با این لایحه گفت: در جامعه ما همه اقشار یک نهاد یا ارگان حمایتی دارند که از طریق قانون بتوانند از حقوق خود دفاع کنند، اما کودکان و نوجوانان به دلیل موازی‌کاری‌ها و کم‌کاری‌ها حقوقشان تضییع شده است.

وی بیان کرد: این لایحه باعث می‌شود یک حمایت علمی و عملی نسبت به آن‌ها شکل بگیرد. نقطه قوت این لایحه این است که جلوی افراط و تفریط والدین و سرپرستان قانونی کودکان و نوجوانان را می‌گیرد. این عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه این لایحه در چهار فصل تنظیم شده است، گفت: در فصل اول کلیات این لایحه مطرح شده و در فصل دوم ساختار و وظایف سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف از جمله صداو سیما، وزارت کار، بهزیستی و... تعریف شده است.

زرآبادی ادامه داد: در فصل سوم بحث مجازات‌ها و جرم‌انگاری‌ها مطرح شده است و در فصل چهارم مباحث پشتیبانی عنوان شده است.

این نماینده مجلس افزود: گاهی آزار جنسی کودکان و نوجوانان به دلایل فرهنگی پیگیری و شکایت نمی‌شود و از آن صرف‌نظر می‌شود. در این لایحه بند عمومی جرم قابل پیگیری است. با توجه به اینکه ما در ماه‌های گذشته اخبار ناگواری را در این باره شنیده‌ایم بررسی حوزه عمومی جرم‌انگاری به این مهم کمک می‌کند.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی مخالفان این طرح مبنی بر اینکه مسائل اقتصادی در کشور اولویت دارد، گفت: مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هیچ‌گاه از هم جدا نبوده و اگر به مسائل اجتماعی توجه نکنیم و فقط اقتصاد را پیگیر باشیم، در نهایت اقتصاد را برای کسانی درست کرده‌ایم که دچار بزه یا آسیب شده‌اند. اینکه ما بگوییم مسائل اجتماعی اهمیت ندارد، درست نیست.

زرآبادی تاکید کرد: قانون قبلی به دلیل خلاء‌هایی در پیگیری و جامعیت، امکان اجرا نداشت، اما این لایحه به این دلیل که تفهیم وظایف را در نظر گرفته می‌تواند قابلیت اجرای بهتری داشته باشد.

نماینده دولت در مورد لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان چه گفت؟
معصومه ابتکار در صحن علنی مجلس درباره لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان گفت: باید توجه کنیم این لایحه، لایحه‌ای قضایی است که از طرف قوه قضائیه آمده است و بسیار مترقی خواهد بود. دولت از این لایحه حمایت می‌کند.

وی تاکید کرد: موضوع کودکان و نوجوانان برای جمهوری اسلامی ایران بر اساس مبانی از مسائل بسیار مهم فرهنگی و اجتماعی است و لازم است با جدیت در این موضوع در ابعاد حقوقی و قضایی بررسی‌های لازم را انجام دهیم که این لایحه این جامعیت را دارد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ما کماکان آمار نگران‌کننده‌ای از کودک‌آزاری و سوء استفاده از کودکان داریم گفت: گرچه کار‌های خوبی اتفاق افتاده، ولی نیازمند یک قانون بازدارنده قوی هستیم.

وی با تشکر از قوه قضائیه، کمیسیون قضایی، فراکسیون زنان و دیگر کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها گفت: قوت این لایحه این است که همه افراد زیر ۱۸ سال را در نظر می‌گیرند و تعاریف شرعی را می‌توان برای آن در نظر گرفت و دیگر اینکه شرایط مخاطره‌آمیز برای کودکان را تعریف کرده است شرایطی که روح و روان و جسم فرزندانمان را آسیب می‌زند.

ابتکار اظهار کرد: اگر کودکی آسیب ببیند آن آسیب را تا آخر عمر با خود حمل می‌کند و فردی آسیب دیده برای خود خانواده و جامعه‌اش آسیب‌های بی‌حد و حصر را به همراه دارد.

او خاطرنشان کرد: قوه قضائیه باید مرکزی را تشکیل دهد همچون اورژانس اجتماعی که ایجاد شده بتواند در کنار این مراکز فعالیت قضایی داشته باشد. در کنار این تکلیف وظیفه دستگاه‌های دولتی معین شده است.

ابتکار افزود: وظایف بهزیستی، نیروی انتظامی، سازمان زندان‌ها، وزارت کشور و صدا و سیما مشخص شده است. آگاهی بخشی در ارتباط با حقوق کودک و خودمراقبتی‌ها برای حفاظت از کرامت الهی قابل توجه است.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: جنبه عمومی جرم در این لایحه دیده شده است و ما از این موضوع نباید راحت بگذریم چرا که این لایحه مطالبه جدی جامعه ماست.
منبع: خانه ملت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان