تاریخ انتشار: ۰۸:۰۳ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۷

قانون عدم بکارگیری بازنشستگان شامل حال شهردار نمی‌شود/افشانی هنوز بازنشسته نشده/پرداخت ۱۰۰درصدی وام ازدواج به جوانان تا پایان سال

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان بیان داشت: هنوز فرهنگ اعتماد به جوانان در کشور به وجود نیامده است.

رویداد۲۴-معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان بیان داشت: هنوز فرهنگ اعتماد به جوانان در کشور به وجود نیامده است.محمدمهدی تندگویان (معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان) در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه شرایط اشتغال جوانان در شهرستان‌ها بسیار وخیم گزارش شده، شما چه اقداماتی را برای حل این مساله انجام داده‌اید و چرا تاکنون شاهد نتایج مثبتی از سوی معاونت امور جوانان برای جوانان ساکن در شهرستان‌ها نبوده‌ایم؟ گفت: در حوزه اشتغال جوانان دو بخش مورد بحث است که یک بخش آن مربوط به دولت و انتصابات دولتی است و بخش دوم به حوزه‌های خصوصی و خارج از مجموعه دولت برمی‌گردد. در حوزه دولت درگیری ما در خصوص به کارگیری جوانان از طریق استخدام و آزمون‌ها است، همچنین مشکلی که در حال حاضر مطرح شده حوزه انتصابات دولتی‌ست.

تندگویان با بیان عدم اعتماد به جوانان در منصب‌های دولتی گفت: اصل موضوعی که الان مطرح می‌شود عدم اعتماد به جوانان است که هنوز فرهنگ آن در کشور ما به وجود نیامده. ما حتی به این قانون نیازی نداشتیم و فقط کافی بود که اعتماد شکل بگیرد. در سطوح بالای کشوری رئیس جمهور اعتماد می‌کند و یک وزارتخانه را به یک جوان می‌سپارد، این اعتماد باید در تمام وزارتخانه‌ها و توسط وزرا صورت بگیرد یعنی ما شاهد این باشیم که هر وزیر حداقل یک یا دو معاون جوان داشته باشد. حتی معاونین وزرا نیز نیروهای جوان منصوب کنند یا استانداران کار را به فرمانداران جوان بسپارند.

وی در خصوص حضور نیروهای جوان در وزارت نفت عنوان کرد: برخی از وزارتخانه‌ها این کار را شروع کرده‌اند و بازتاب خوبی هم داشته است. آقای زنگنه در وزارت نفت یکی از بهترین معاونت‌ها و شرکت‌های نفت را به یک جوان دهه پنجاهی سپرده است. همچنین در قراردادهایی که با توتال بستند، مشاوران جوانی انتخاب کردند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: در معاونت ورزش نیز از زمانی که من آمده‌‌ام تقریبا ۲۰ سال سن معاونت و روسا کاهش پیدا کرده است. اگر این امر توسط تمام وزرا رعایت و این فرهنگ نهادینه شود جوانان امید و انگیزه پیدا می‌کنند اما اگر این اتفاق نیفتد با هزار و یک قانون هم نمی‌توان این را اجباری کرد تا یک نیروی جوان روی کار بیاید.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در خصوص عدم شایستگی برخی از نیروهای جوان در کسوت‌های دولتی گفت: مشکلی که الان داریم در حوزه انتصابات دولتی است، به این صورت که متاسفانه علی‌رغم اینکه ممکن است نیروهای جوان جذب و وارد سیستم شوند اما هیچ گونه شایسته سالاری انجام نمی‌شود. رصد ما می‌گوید انتصابات در روش قانونمند خود انجام نمی‌شود. امیدواریم در راستای تصویب شدن این قانون شورای نگهبان نیز به مشکلی برنخورد و سریعا آن را ابلاغ کند تا دولت نیز دستش در حوزه انتصابات باز شود زیرا این اتفاق می‌تواند خیلی کمک ‌کند و به جوانان ما امید و انگیزه ‌دهد.

تندگویان اضافه کرد: همانطور که من رصد کردم و از بازرسین کل کشور هم پرسیده‌ایم این قانون حداقل شامل دو هزار سمت اجرایی و مدیریتی در کشور می‌شود. از معاون رئیس جمهور گرفته، استانداران، شهرداران تا خیلی از شرکت‌های وابسته به دولت در سطوح مدیرعاملی، اعضای هیات مدیره، سسفرا و خیلی از حوزه‌های دیگر  مشمول آن می‌شوند.

وی ادامه داد: امیدوارم شورای نگهبان نیز تایید و دولت هم زودتر بررسی‌هایش را آغاز کند. فکر می‌کنم با این موضوع بخشی از مشکلات ما درخصوص اشتغال جوانان حل شود مشروط بر اینکه پس از پایان دادن به حضور کاری آقایان، حتما یک نیروی کار جوان جانشین آنان در مدیریت اجرایی شود.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: این قانون دست دولت را بازمی‌گذارد برای اینکه وضعیت یکسری از بازنشسته‌ها تعیین تکلیف شود و در ادامه در همان سمت‌های اجرایی از جوانان استفاده کنند. ضمن اینکه ممکن است جوان‌ها به همین اندازه و شاید خیلی بیشتر مستعد و دارای تجربه باشند که در این صورت به راحتی می‌توانیم آنها را منصوب کنیم. شاید برخی این بهانه را بیاورند که منصب‌های دولتی را نباید به جوانان داد اما اگر سن ورود به کار همین افرادی که امروز در حال بازنشستگی هستند را بررسی کنیم همگی در دوره ۲۴ تا ۲۵ سالگی بوده است. این اتفاق باید بیفتد و کشور هیچ راه دیگری برای نجات وضعیت اداری و اقتصادی ندارد جز اینکه دوباره به جوانان اعتماد شود.

وی در پاسخ به این سوال که همانطور که گفتید قانون به کارگیری بازنشستگان باید در سطوح مدیریتی هم انجام شود از نظر شما آیا آقای افشانی شامل این قانون می‌شود یا امکان کنار گذاشتن وی وجود دارد؟ گفت: این قانون شامل آقای افشانی نمی‌شود زیرا او دو سه سال دیگر بازنشسته خواهد شد، اگر این قانون ابلاغ شود در صورت بازنشستگی آقای افشانی شامل او نیز می‌شود. طبق این قانون که امروز تصویب شده کل هم‌ترازی‌ها حذف شده است، شهرداری تهران هم به دلیل هم ترازی‌اش می‌توانست ادامه خدمت بدهد. حال که قانون هم‌ترازی‌ها را حذف کرده‌اند اگر آقای افشانی سنواتش پر شده باشد شامل حالشان می‌شود به هر حال این قانون است و فرقی میان افراد ندارد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه این قانون شامل حال بخش خصوصی نمی‌شود و فقط شامل حال دولت در انتصابات خاص است و مجموع آن در کل کشور شاید شامل حال حدود دوهزار نفر شود و یعنی مشمول شرکت‌های خصوصی و بخش خصوصی نخواهد شد و ما نمی‌توانیم به آن بخش وارد شویم.

او با اشاره به مشکلات بخش خصوصی در زمینه اشتغال جوانان گفت:‌ ما در حوزه معاونت جوانان پیشنهادمان به جوانان این است که به سمت موضوع تشکل‌گرایی بیایند که یک سال است آن را تبلیغ می‌کنیم. با توجه به اعتباراتی که ما برای این بخش درنظر گرفته‌ایم تاکنون ۲۰درصد از وام‌های در نظر گرفته شده برای تشکل جوانان از طریق کارگزاران صندوق کارآفرینی امید و بانک رسالت پرداخت شده و قول می‌دهیم تا پایان سال ۱۰۰درصد آن پرداخت شود.

وی افزود:‌ مشکل اصلی این است که در حوزه اشتغال خصوصی جوانان برون‌سپاری کار در استان‌ها از سمت نهادهای استانی و استانداری‌ها به جوانان صورت نمی‌گیرد، من در این ۱۰ ماه به ۱۸ استان سفر کردم و شاهد این امر بوده‌ام. ما از جوان‌ها می‌خواهیم تا می‌توانند به این سمت بیایند و تشکل‌هایشان را تشکیل دهند و در حوزه‌های مختلف فعالیت کنند. از آنها می‌خواهیم طرح‌شان را به ما ارائه دهند و از اعتبارات ما استفاده کنند ولی دولت هم باید کمک کند تا کار تعریف شود، به خصوص در شهرستان‌ها، روستاها و مناطق مرزی که در آنجاها واقعا مشکل عدم موجود بودن کار را داریم وگرنه جوان‌هایمان که آماده‌اند و تشکل‌هایمان هم شکل گرفته است اما کارها به آنها واگذار نمی‌شود.

تندگویان در پاسخ به این سوال که شما همواره معتقدید که اگر مشکل کار و اشتغال جوانان حل شود عمده مشکلاتشان حل خواهد شد اما کماکان در شهرستان‌ها مشکل بیکاری وجود دارد ضمن اینکه مهاجرت آنها به کلان شهرها موجب می‌شود این افراد بیشتر درگیر آسیب‌های اجتماعی شوند. چرا با توجه به تشکل‌ها،‌وام‌ها و تسهیلاتی که شما ارائه می‌کنید شاهد موج بیکاری در کشور هستیم؟ گفت: ما بخش کوچکی از این کار را به عهده داریم و در همان بخش کوچک هم به وظایف‌مان عمل کردیم. وزارت کار در این حوزه حداقل ۱۵هزار میلیارد در سرفصل‌های بودجه امسال اعتبار دارد که در همان ردیف‌ها ذکر شده باید به اشتغال جوانان به خصوص در مناطق محروم و مرزی رسیدگی شود. رصد ما در این حوزه نشان می‌دهد عملکردها خوب نبوده است و متاسفانه ما هم در بودجه و اعتبارات نمی‌توانیم دخالت کنیم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به عدم آمایش سرزمینی اشتغال گفت: یکی دیگر از مشکلات این است که ما اصلا پایش و آمایش سرزمینی اشتغال نداریم و تا به امروز این پروژه در کشور انجام نشده است. هیچ پایگاهی در کشور وجود ندارد که بگوید یک استان به چه تحصیلاتی و در چه رشته‌هایی نیاز دارد. جوانان مدارج علمی را کسب می‌کنند که اصلا در استانشان کاری برایشان وجود ندارد و درنهایت منجر به مهاجرت و در ادامه ایجاد مشاغل کاذب و حاشیه‌نشینی و ... می‌شود.

او با بیان نقش مهم وزارت کار در خصوص اشتغال جوانان گفت: جایی که باید یک حرکت جهادی از طرف آن صورت بگیرد وزارت کار است. ما کل اعتباری که در وزارت ورزش و جوانان در سال داریم حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است در صورتی که وزارت کار حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد. در نهادهای دیگر هم اعتبارات خوبی هست اما متاسفانه تا به امروز عملکرد مناسبی نداشته‌اند.

تندگویان در پایان درباره عدم رغبت جوانان و کاهش ۱۰ درصدی ازدواج گفت: اقتصاد واقعا در این امر مهم است و کسی هم نمی‌تواند منکر آن شود اما بحث فرهنگ بسیار مهم است. متاسفانه طی این سال‌ها نهاد خانواده از بین رفته و نحوه پروسه و شکل‌گیری ازدواج تغییر کرده است. این باعث شده ما شاهد کاهش آمار ازدواج باشیم. ضمن اینکه بنیاد‌های خانواده از هم پاشیده و مدل روابط تغیییر کرده مسائل ازدواج سفید مطرح شده است. نگرش جوانان به موضوع ازدواج از لحاظ فرهنگی و باورها و اعتقادات کلا تغییر کرده و تبدیل به یک آسیب شده است.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان