تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
عضو شورای شهر به رویداد۲۴ پاسخ داد؛

ماجرای استخدام‌های خویشاوندی در شهرداری تهران چیست؟

عضو شورای شهر تهران می‌گوید که استخدام‌ها براساس رابطه رانت و خویشاوندی در شهرداری تهران کذب و فاقد اعتبار است و آن تعداد اندکی که حضور دارند هم از سال‌های قبل به استخدام شهرداری درآمده‌اند و نخبه هستند.
ماجرای استخدام‌های خویشاوندی در شهرداری تهران چیست؟
رویداد۲۴ انتصاب‌های فامیلی در شهرداری موضوع تازه‌ای نیست، با اینهمه تا کنون اطلاعاتی مشابه آنچه این روزها در فضای مجازی منتشر می‌شود، در اختیار مردم قرار نداشت. چندی پیش یکی از کانال‌های تلگرامی اسامی حدود 80 کارمند شهرداری را منتشر کرد که هر کدام به واسطه خویشاوندی در پست‌های قرار گرفته بودند. پیگیری‌های رویداد۲۴ نشان می‌دهد بسیاری از اطلاعات انتصابات فامیلی در شهرداری تهران درست بوده است، با اینهمه این سایت قادر به تایید همه اسامی منتشر شده در فضای مجازی نیست. برخی اعضای شورا تلویحا به خبرنگار رویداد۲۴ گفته بودند ماجرا حقیقت دارد اما نه همه آن. اینکه کدام قسمت ماجرا از دید نهاد ناظر شهرداری تهران حقیقت دارد، البته هنوز معلوم نیست.

جالب آنکه رسانه‌های اصولگرا هم سخنی از انتصابات فامیلی نیاورده‌اند زیرا بخشی از این اسامی مربوط به نزدیکان این جریان فکری در دوره قالیباف بوده است. این اتفاق البته در دوره جدید شهرداری نیز تکرار شده بود. محمود میرلوحی چندی پیش گفته بود در دوره جدید 120 نفر استخدام شده‌اند. این در حالی است که رویداد۲۴ پیش از این خبر استخدام ژن‌های خوب در شهرداری را منتشر کرده بود و توانسته بود با انتشار آن جلوی استخدام‌ها را بگیرد.

در مورد انتصابات فامیلی به نظر می‌رسد شورای شهر هنوز برنامه‌ای ندارد و قرار نیست به ماجرا ورود کند، چه آنکه حسن رسولی گفته است بخشی از این افراد نخبه بودند. بررسی‌های رویداد۲۴ اما نشان می‌دهد این افراد در تعریف نخبه قرار نمی‌گیرند و صرفا افرادی معمولی بوده‌اند که به واسطه خویشاوندی در پست‌های مدیریتی شهرداری قرار گرفته‌اند. حسن رسولی عضو شورای شهر تهران درباره این موضوع به رویداد۲۴ می‌گوید: اگر چنین اتفاقی رخ داده است قطعا به تعداد انگشتان دست است و سریعا با آن‌ها برخورد خواهد شد.

تذکراتم در شورا موضع بازدارنده داشت

رسولی می‌گوید: سخنانی که در تذاکراتم مطرح کردم، موضع پیشگیرانه و بازدارنده داشت و به معنای فراوانی در این موضوع نبوده است اما همین تعداد کم که به اندازه تعداد انگشتان دست بود هم برای من اصلا قابل قبول نبوده و نیست و دوستان ما در شورا نیز نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری پیدا کردند و درصدد آن هستند تا رویکرد بازدارنده را در قالب طرحی بازدارنده و الزام‌آور به شهرداری ارائه کنند تا ببینیم نتیجه حاصل از این موضوع چه خواهد بود. 

لیستی که منتشر شد و نام افراد در آن بود، فاقد اعتبار است

عضو شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه لیستی که منتشر شده و نام برخی از افراد به عنوان خویشاوندان اعضای شورا و شهرداری نام برده شده را تکذیب می‌کنم، خاطرنشان کرد: این لیست را فاقد اعتبار می‌دانم و اصلا آن را معتبر نمی‌دانم. اطلاع رسانی اشتباه در فضای مجازی یکی از ایرادات این فضا در کنار هزاران محسنات و خوبی این فضا است. تعدادی از این مصادیق را به صورت شخصی پیگیری کردم، به طور مثال در مورد آقای قاضی زاده هاشمی که گفته شد با یکی از اعضای شورا نسبتی دارند  باید بگویم که ایشان از 15 سال قبل در شهرداری مشغول به کار است، فارغ التحصیل دانشگاه شریف و یکی از نخبگان کشور است که با مراحل ارتقایی، ارتقا جایگاه داشته و اصلا اینگونه نبوده که با رانت جذب شهرداری شود.

هرچند رسولی ماجرای استخدام خویشاوندی را تکذیب کرده است، مجید فراهانی عضو دیگر شورای شهر این موضوع را تایید کرده و گفته است:  شهرداری تهران در دوره‌های گذشته گرفتار استخدام خویشان مدیران ارشد به شورا و شهرداری شده است که به این دلیل آسیب‌های زیادی هم دیده است.

فراهانی رییس کمیسون برنامه برخلاف نظر رسولی، گفته بود: در دوره‌های مختلف به سفارش اعضای شورا یا مسئولان شهرداری افرادی از خویشاوندان آنها به استخدام شهرداری درآمدند.

خویش گزینی را یکی از مصادیق سو استفاده از موقعیت‌های شغلی می‌دانیم
 
رسولی ادامه داد: در صورتی که اعضای درجه یک و دو اعضای شورا در آزمون‌های استخدامی شرکت کنند و نمره لازم را برای استخدام کسب کنند، از آنجایی که همانند سایر شهروندان در این آزمون شرکت کرده‌اند، از این قاعده مستثنی خواهند بود.

اظهارات رسولی در حالی است که مجید فراهانی درباره نخبه بودن این افراد گفته است: شاید این افراد شایسته باشند اما از آنجایی که افراد شایسته به دلیل ممنوعیت استخدام در شهرداری، پشت در مانده‌اند بهتر بود این خویشاوندان فضای دیگری را انتخاب می‌کردند.

رسولی یادآور شد: من در قالب تذکر موضوع  استخدام خویشاوندی را مطرح کردم و تا زمانی که در این خصوص مصوبه‌ای نداشته باشیم، نمی‌توانیم پرونده‌ای برای آن باز کنیم. 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان