تاریخ انتشار: ۲۲:۰۱ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۷

اولین فیلم‌های جشنواره تورنتو معرفی شدند

ژولیت بینوش، لیدی گاگا، مگی جینهال، استیو کارل، جولیا رابرتز، آنتونیو باندراس، رابرت پاتینسن، هیو جکمن و تیموتی شالامه از جمله بازیگرانی هستند که امسال در بزرگ‌ترین جشنواره سینمایی در آمریکای شمالی حضور دارند.
اولین فیلم‌های جشنواره تورنتو معرفی شدند

رویداد۲۴ برگزارکنندگان جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو روز گذشته اسامی اولین فیلم‌های چهل و سومین دوره این رویداد سینمایی را اعلام کردند که 6 تا 16 سپتامبر (15 تا 25 شهریور) برگزار می‌شود.

"پسر زیبا" با بازی تیموتی شالامه و استیو کارل و "خودِ زندگی" به کارگردانی دن فوگلمن خالق سریال "این ما هستیم"، جزو مهم‌ترین فیلم‌هایی هستند که اولین بار در دنیا امسال در جشنواره تورنتو روی پرده می‌روند.

به گزارش هالیوود ریپورتر، "پسر زیبا" بر مبنای کتابی به همین نام ساخته شده و درباره پدری است که با پسر معتاد خود دست و پنجه نرم می‌کند. این فیلم و "خودِ زندگی"، هر دو تولید آمازون استودیوز هستند و پاییز امسال روانه سینماها می‌شوند.

"پسر زیبا" اولین فیلم انگلیسی‌زبان فلیکس فان خرونینن کارگردان بلژیکی است. تیموتی شالامه که سال گذشته برای "با اسم خودت به من زنگ بزن" به کارگردانی لوکا گوادانینو نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد شد، نقش پسر را بازی کرده و استیو کارل در نقش پدر ظاهر شده است. اسکار آیزاک، اولیویا وایلد، آنت بنینگ، ساموئل آل. جکسن و آنتونیو باندراس در "خودِ زندگی" بازی می‌کنند. هر دو فیلم در بخش گالا جشنواره نمایش داده می‌شوند.

"همه می‌دانند" به کارگردانی اصغر فرهادی با بازی پنه‌لوپه کروز و خاویر باردم یکی دیگر از فیلم‌های این بخش است. تازه‌ترین ساخته کارگردان ایرانی امسال فیلم افتتاحیه جشنواره کن بود.

درام جنایی "بیوه‌ها" به کارگردانی استیو مک‌کویین ("دوازده سال بردگی") با بازی وایولا دیویس که از روی یک مجموعه تلویزیونی بریتانیایی ساخته شده است، دیگر فیلمی است که اولین بار در دنیا در جشنواره تورنتو روی پرده می‌رود. میشل ردریگز، الیزابت دبیکی، کالین فارل، دانیل کالویا، جکی ویور، رابرت دووال و لئام نیسن نیز در "بیوه‌ها" بازی می‌کنند که فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم لندن نیز هست.

"اولین انسان" به کارگردانی دامین شازا و "ستاره‌ای متولد می‌شود"، اولین تجربه کارگردانی برادلی کوپر با بازی لیدی گاگا، دو فیلم دیگر بخش گالا هستند. هر دو فیلم پیش از اکران در تورنتو اولین بار در دنیا در جشنواره فیلم ونیز نمایش داده می‌شوند.

از سوی دیگر، "زندگی اشرافی"، اولین فیلم انگلیسی‌زبان کلر دنی که به جشنواره کن نرسید، راهی تورنتو می‌شود تا اولین نمایش جهانی خود را در این جشنواره تجربه کند. رابرت پاتینسن و ژولیت بینوش بازیگران اصلی این درام فضایی هستند. داستان درباره گروهی خلافکار است که در یک مأموریت به یک سیاه‌چاله فرستاده می‌شوند.

"گالوستن" به کارگردانی ملانی لورن با بازی بن فاستر و ال فانینگ، "معلم کودکستان" به کارگردانی سارا کولانجلو با بازی مگی جیلنهال که اولین بار سال گذشته در جشنواره ساندنس نمایش داده شد، درام خانوادگی "آنچه داشتند" ساخته الیزابت چامکو که این فیلم هم اولین بار در ساندنس روی پرده رفت، " The Hate U Give" به کارگردانی جرج تیلمن جونیر از شرکت فاکس قرن بیستم با بازی آماندلا استنبرگ و ایسا ری و "عُموم" ساخته امیلیو استوز با بازی الک بالدوین و کریستین اسلیتر نیز در بخش گالا حضور دارند. "سایه" تازه‌ترین ساخته ژانگ ییمو کارگردان چینی از دیگر فیلم‌های این بخش است.

"اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند" تازه‌ترین ساخته بری جنکینز کارگردان فیلم برنده اسکار "مهتاب" که با اقتباس از اثری نوشته جیمز بالدوین نویسنده آمریکایی ساخته شده است و "مهمان عروسی" ساخته مایکل وینترباتم با بازی دو پاتل، دو فیلم بخش نمایش‌های ویژه هستند.

"غیر داستانی" به کارگردانی اولیویه آسایاس با بازی ژولیت بینوش و گیوم کانه، "غروب" ساخته لاسلو نمش کارگردان مجارستانی فیلم برنده اسکار "پسر شائول"، "برادران خواهران" به کارگردانی ژاک اودیار با بازی واکین فینیکس و جان سی. رایلی، درام با موضوع جنگ جهانی دوم "جایی که دست‌ها لمس می‌کنند" به کارگردانی آما آسانته ("بل" و "یک پادشاهی متحد")، "بن برگشته است" ساخته پیتر هجز با بازی جولیا رابرتز و فیلم زندگی‌نامه‌ای "پیشتاز" به کارگردانی جیسن رایتمن با بازی هیو جکمن در نقش گری هارت سیاستمدار و نامزد بدنام انتخابات ریاست جمهوری و ورا فارمیگا و جی.کی. سیمونز، از دیگر فیلم‌های این بخش هستند.

از دیگر فیلم‌های بخش نمایش‌های ویژه می‌توان به "هتل مومبای" به کارگردانی آنتونی ماراس با بازی آرمی همر، تریلر "پروژه هامینگبرد" ساخته کیم نگوین با بازی سلما هایک، الکساندر اسکارسگارد و جسی آیزنبرگ، "پیرمرد و اسلحه" به کارگردانی دیوید لاوری با بازی الیزابت ماس و رابرت ردفورد، فیلم بریتانیایی "کولت" ساخته واش وستمورلند با بازی کایرا نایتلی و دامینیک وست، اشاره کرد.

"مایا" به کارگردانی میا هانسن – لووه با بازی ژولیت بینوش، "هیولاها و آدم‌ها" اولین فیلم بلند داستانی رینالدو مارکوس گرین، "طبیعت وحشی" به کارگردانی پل دانو با بازی جیک جیلنهال، "رم" ساخته آلفونسو کوارون کارگردان مکزیکی فیلم برنده اسکار "جاذبه" و کمدی "تعطیلات آخر هفته" به کارگردانی استلا مگی از دیگر فیلم‌های بخش جنبی جشنواره تورنتو هستند.

تعدادی از فیلم‌های امسال جشنواره کن مانند "جنس‌بلندکن‌ها" به کارگردانی هیروکازو کوره-ادا که جایزه نخل طلا را دریافت کرد، همین‌طور "سوختن" ساخته لی چانگ-دونگ، "کفرناحوم" به کارگردانی نادین لبکی، "جنگ سرد" ساخته پاول پاولیکوفسکی، "مرد سگی" به کارگردانی ماتیو گارونه و "دختران خورشید" به کارگردانی ایوا اوسون با بازی گلشیفته فراهانی نیز برای نمایش در بخش نمایش‌های ویژه در نظر گرفته شده‌اند.

جشنواره فیلم تورنتو مهم‌ترین و بزرگ‌ترین جشنواره سینمایی آمریکای شمالی است. این جشنواره بخش مسابقه رسمی و هیئت داوری ندارد، اما در پایان جشنواره، بهترین فیلم با آرای تماشاگران انتخاب می‌شود. آن‌ها آرای خود را یا در صندوق می‌اندازند یا به طور آنلاین می‌دهند.

جشنواره تورنتو از دیرباز نقطه شروع فصل جوایز سینمایی و آشنایی با رقبای احتمالی اسکار بوده است. در سال‌های اخیر تعدادی از فیلم‌هایی که جایزه اصلی تورنتو را بردند مانند "زیبایی آمریکایی"، "تصادف"، "میلیونر زاغه‌نشین"، "گفتار پادشاه" و "دوازده سال بردگی" بعداً برنده اسکار بهترین فیلم نیز شدند.

سال گذشته فیلم "سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری" به کارگردانی مارتین مک‌دونا جایزه فیلم برگزیده تماشاگران یا جایزه انتخاب مردم را از آن خود کرد. این فیلم در ادامه هفت نامزدی اسکار به دست آورد و برنده دو جایزه اسکار بهترین بازیگر زن (فرانسیس مکدورمند) و بهترین بازیگر مرد مکمل (سام راک‌ول) شد. در 2016، "لا لا لند" به کارگردانی دامین شازل در تورنتو جایزه انتخاب مردم را از آن خود کرد و و بعداً نامزد 14 جایزه اسکار و در ادامه برنده شش جایزه اسکار شد. در 2015،"اتاق" به کارگردانی لنی آبراهامسن تورنتو جایزه انتخاب مردم را دریافت کرد و بعداً جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را برای بری لارسن به همراه داشت. در 2014 نیز فیلم "مرکز توجه" به کارگردانی تامس مکارتی انتخاب دوم تماشاگران تورنتو بود و در ادامه جایزه اسکار بهترین فیلم را دریافت کرد.

فهرست فیلم‌های اول جشنواره تورنتو به این شرح است:

گالا 2018

"پسر زیبا" (Beautiful Boy) به کارگردانی فلیکس فان خرونینن (آمریکا)

"گالوستن" (Galveston) به کارگردانی ملانی لورن (آمریکا)

"همه می‌دانند" (Everybody Knows) به کارگردانی اصغر فرهادی (اسپانیا/فرانسه/ایتالیا)

"اولین انسان" (First Man) به کارگردانی دامین شازا (آمریکا)

" The Hate U Give" به کارگردانی جرج تیلمن جونیر (آمریکا)

"مرد پنهان" (Hidden Man) به کارگردانی جیانگ ون (چین)

"زندگی اشرافی" (High Life) به کارگردانی کلر دنی (آلمان/فرانسه/لهستان/بریتانیا)

"جنس شوهر" (Husband Material) به کارگردانی آنوراگ کاشیاپ (هند)

"معلم کودکستان" (The Kindergarten Teacher) به کارگردانی سارا کولانجلو (آمریکا)

"سرزمین عادت‌های ثابت" (The Land of Steady Habits) به کارگردانی نیکول هولفسنر (آمریکا)

"خودِ زندگی" (Life Itself) به کارگردانی دن فوگلمن (آمریکا)

"عموم" (The Public) به کارگردانی امیلیو استوز (آمریکا)

" Red Joan" به کارگردانی سر ترور نان (بریتانیا)

"ستاره‌ای متولد می‌شود" (A Star is Born) به کارگردانی برادلی کوپر (آمریکا)

"سایه" (Shadow) به کارگردانی ژانگ ییمو (چین)

"آنچه داشتند" (What They Had) به کارگردانی الیزابت چامکو (آمریکا)

"بیوه‌ها" (Widows) به کارگردانی استیو مک‌کویین (بریتانیا/آمریکا)

نمایش‌های ویژه 2018

"بن برگشته است" (Ben is Back) به کارگردانی پیتر هجز (آمریکا)

"سوختن" (Burning) به کارگردانی لی چانگ-دونگ (کره جنوبی)

"هیچ‌وقت می‌توانی من را ببخشی؟" (Can You Ever Forgive Me?) به کارگردانی ماریل هلر (آمریکا)

"کفرناحوم" (Capernaum) به کارگردانی نادین لبکی (لبنان)

"جنگ سرد" (Cold War) به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی (لهستان/بریتانیا/فرانسه)

"کولت" (Colette) به کارگردانی واش وستمورلند (بریتانیا)

"مرد سگی" (Dogman) به کارگردانی ماتیو گارونه (ایتالیا/فرانسه)

"اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند" (If Beale Street Could Talk) به کارگردانی بری جنکینز (آمریکا)

"پیشتاز" (The Front Runner) به کارگردانی جیسن رایتمن (آمریکا)

"کوچولوهای غول‌پیکر" (Giant Little Ones) به کارگردانی کیت برمن (کانادا)

"دختران خورشید" (Girls of the Sun) به کارگردانی ایوا اوسون (فرانسه)

"هتل مومبای" (Hotel Mumbai) به کارگردانی آنتونی ماراس (استرالیا)

"پروژه هامینگبرد" (The Hummingbird Project) به کارگردانی کیم نگوین (کانادا)

"مایا" (Maya) به کارگردانی میا هانسن – لووه (فرانسه)

"Manto" به کارگردانی ناندیتا داس (هند)

"هیولاها و آدم‌ها" (Monsters and Men) به کارگردانی رینالدو مارکوس گرین (آمریکا)

"بلندگو" (Mouthpiece) به کارگردانی پاتریسیا رزما (کانادا)

"غیر داستانی" (Non-Fiction) به کارگردانی اولیویه آسایاس (فرانسه)

"پیرمرد و اسلحه" (The Old Man & the Gun) به کارگردانی دیوید لاوری (آمریکا)

" Papi Chulo" به کارگردانی جان باتلر (ایرلند)

"رم" (Roma) به کارگردانی آلفونسو کوارون (مکزیک)

"جنس‌بلندکن‌ها" (Shoplifters) به کارگردانی هیروکازو کوره-ادا (ژاپن)

"برادران خواهران" (The Sisters Brothers) به کارگردانی ژاک اودیار (آمریکا/فرانسه/رومانی/اسپانیا)

"غروب" (Sunset) به کارگردانی لاسلو نمش (مجارستان/فرانسه)

"از میان صنوبر سیاه" (Through Black Spruce) به کارگردانی دان مکلار (کانادا)

"مهمان عروسی" (The Wedding Guest) به کارگردانی مایکل وینترباتم (بریتانیا)

"تعطیلات آخر هفته" (The Weekend) به کارگردانی استلا مگی (آمریکا)

"جایی که دست‌ها لمس می‌کنند" (Where Hands Touch) به کارگردانی آما آسانته (بریتانیا)

"ریک سفیدپوست" (White Boy Rick) به کارگردانی یان دمانژ (آمریکا)

"طبیعت وحشی" (Wildlife) به کارگردانی پل دانو (آمریکا)

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: جشنواره ، فیلم ، تورنتو ، سینما
نظرات شما
پیشخوان