تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
5.6 تریلیون دلار هزینه جنگ‌های آمریکا از 11 سپتامبر به بعد!

ایران قیمت نفت را به 200 دلار می‌رساند/ بسته شدن تنگه هرمز چه تاثیری در اقتصاد آمریکا دارد؟

بخش تحقیقات درباره هزینه پروژه جنگ در دانشگاه براون اخیرا هزینه‌های جنگ‌های آمریکا از زمان یازده سپتامبر تا کنون را 5.6 تریلیون دلار برآورد کرده است.
قیمت نفت تنگه هرمز

رویداد۲۴ مجله آمریکایی فوربس در گزارشی به احتمال افزایش قیمت نفت تا 200 دلار در هر بشکه اشاره کرده و نوشته است: ایران می‌تواند منجر به چنین افزایش قیمتی شود. بر اساس گزارش این مجله مشهور آمریکایی، ایران می‌تواند با مسدود کردن تنگه هرمز قیمت نفت را به 200 دلار در هر بشکه برساند.

بر اساس برآورد شرکت امنیت ملی و واردات نفت خام، در صورتی که کمیت توزیع نفت به بازار 10 درصد کاهش داشته باشد، قیمت تا 250 دلار در هر بشکه بالا خواهد رفت. با ایجاد اختلال در عرضه نفت از طریق تنگه هرمز، قیمت هاب 245 دلار برای هر بشکه نیز خواهد رسید.

نویسنده این گزارش با اشاره به اینکه ترامپ حق دارد که می‌گوید آمریکا هزینه‌های گزافی برای دفاع از منافع نفتی‌اش در خاورمیانه پرداخت می‌کند. بخش تحقیقات درباره هزینه پروژه جنگ در دانشگاه براون اخیرا هزینه‌های جنگ‌های آمریکا از زمان یازده سپتامبر تا کنون را 5.6 تریلیون دلار برآورد کرده است. این میزان را باید با تعداد تلفات جنگی که چیزی بالغ بر 6 هزار و 961 نفر کشته و 52 هزار و 682 نفر زخمی بوده جمع زد.

بر اساس این گزارش، رییس جمهور آیزنهاور از افتادن به دامی که سه دولت متوالی آمریکا در آن افتاده بودند خودداری کرد. او درخواست‌های بریتانیا، فرانسه و اسرائیل برای ورود به بحران سوئز در سال 1956 را رد کرد. آیزنهاور با درک درست از این مساله که درگیری‌ها در خاورمیانه که صاحبان ذخایر نفتی جهانند، به این نتیجه رسید که کشورهای مصرف کننده نفت باید فارغ از اینکه چه کسی به آنها نفت می‌فروشد، برای خود خریداری کنند. او همچنین فهمیده بود که وابستگی استراتژیک به نفت ارزان خاورمیانه ممکن است امنیت ملی آمریکا و توانایی نظامی این کشور را در خلال جنگ سرد تضعیف کند. آیزنهاور قانون واردات نفت را در سال 1959 تصویب کرد. این قانون وابستگی آمریکا به نفت خام خارجی را محدود می‌کرد. قیمت نفت در آمریکا تقریبا دو برابر قیمت جهانی بود. اوپک در مقابل این قانون و در واکنش به آن شکل گرفت. در آن زمان صنایع نفت آمریکا رو به رشد و با ثبات بود.

بر اساس گزارش فوربس، این سیاست تا زمانی که نیکسون معاون اول آیزنهاور به عنوان رییس جمهور انتخاب شد پابرجا بود. نیکسون قانون محدودیت واردات نفت را حذف کرد.

نویسنده این گزارش نوشته است امروز آمریکا رژیم تعرفه‌ها را به نام امنیت ملی برای صنایع استیل و آلومینیوم از سر گرفته اما صنایع نفت را که باید وضعیت مشابهی داشته باشد را انکار می‌کند. چرا؟ این سیاست امروز به نفع منافع ملی آمریکاست چراکه به گفته این روزنامه آنها را را از اوپک مستقل می‌کند. قیمت بالای داخلی و تشویق به حرکت به سمت سوخت‌های جایگزین سیاست مناسبی است.

بر اساس این گزارش، تعرفه‌ها و محدودیت‌های واردات می‌تواند نوسانا‌های شدید قیمت را از بین ببرد و از آمریکا در برابر دوست و دشمن حفاظت کند. در سال 2014 عربستان سعودی تولیدش را برای کاهش قیمت افزایش داد و این به قیمت از دست رفتن 250 هزار شغل مستقیم در آمریکا، 300 مورد ورشکستگی، 250 میلیارد دلار کسری سرمایه و میلیاردها دلار کسری در تولید ناخالص ملی و سرمایه‌های محلی، فدرال و دولتی بود.

در صورت بسته شدن تنگه هرمز در ایران یا بروز یک جنگ در این منطقه، احتمال دارد کنگره بار دیگر صادرات را ممنوع کند اما پالایشگاه‌های آمریکایی قادر به انطباق سریع خود نیستند. استفاده از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا در کوتاه مدت جوابگوست اما هرگز کفاف حتی 10 درصد از کاهش ظرفیت را هم نخواهد داد. مصرف کنندگان با کمبود و قیمت‌های بالایی مواجه خواهند شد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
فریبا قاسمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
0
0
تنگه هرمز را میبندیم و ناو امریکا را هم منهدم می کنیم
نظرات شما
پیشخوان