تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
افشانی در اولین نشست رسانه‌ای:

دوره من، دوره مبارزه با فساد است/ قانون منع بکارگیری بازنشستگان از فردا در شهرداری اجرا می‌شود

در نشست خبری شهردار تهران، معاونان او ازجمله، پیروز حناچی، حسن رباطی، محسن پورسیدآقایی و ولی‌الله شجاع پوریان حضور داشتند.
دوره من، دوره مبارزه با فساد است/ نامه‌ محمدجواد شیرازی صادقانه‌ نبود/قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از فردا در شهرداری اجرا می‌شود
رویداد۲۴ اولین نشست خبری محمدعلی افشانی (شهردار تهران) صبح امروز (۶ مرداد ماه) در برج میلاد برگزار شد. در این نشست، معاونان شهردار ازجمله، پیروز حناچی، حسن رباطی، محسن پورسیدآقایی و ولی‌الله شجاع پوریان  حضور داشتند. شهردار تهران در ابتدای این نشست و پیش از پاسخ به سوالات خبرنگاران، رویکردهای خود را در خصوص اداره شهر تشریح کرد.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها نقش هدایتگری دارند، گفت: مردم ما به شادی نیازمند هستند. آنها باید احساس کنند که می‌تواند با هزینه اندک شاد زندگی کنند.

افشانی گفت: ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی از اولویت‌های ما است. بخش قابل ملاحظه از ساختمان‌های تهران با لرزه‌ای فروخواهد ریخت. مقاومت تهران در برابر زلزله بالای شش ریشتر بسیار پایین است و آماده کردن تهران در برابر بحران از اولویت‌های ماست.

شهردار تهران گفت: اورژانس هوایی یکی از مهمترین نیازهای شهر تهران است که متاسفانه فاقد آن هستیم. مسئله بعدی بحران سیل است. با توجه به تغییر شرایط اقلیمی در جهان احتمال وقوع سیل در تهران وجود دارد. با توجه به اینکه ادامه‌ی مسیر رود دره‌ها بسته شده، در صورت بارندگی سیل‌آسا، وضعیت تهران وخیم خواهد شد. به همین دلیل از کارشناسان خواسته‌ام ظرف مدت یک ماه شرایط تهران را در این خصوص برآورده کنند.

وی با تاکید بر اینکه در این نشست به دنبال آن است تا با کمک رسانه‌ها به این نتیجه برسد که چگونه می‌توانیم آینده تهران را بهتر کنیم، افزود: براساس برنامه من که باتوجه به آخرین دستاوردها و تجارب علمی تهیه شده، شعار اصلی من شهر زیست‌پذیر و شهروند مشارکت‌پذیر بود. اصول مدیریتی من نیز براساس چهار اصل مشارکت، حاکمیت قانون، شفافیت و پاسخگویی است. همه مدیران شهرداری موظف به پاسخگویی هستند و نقد رسانه‌ها برای ما همچون نعمت است. مشارکت نیز لازمه توسعه بوده و برای افزایش مشارکت، اعتماد مردم به مدیران شهری الزامی است.

افشانی با بیان اینک شفافیت به معنای دسترسی تمام مردم به همه اطلاعات در شهرداری است، ادامه داد: مردم باید اطلاعات دقیقی داشته باشند که در شهرداری منابع چگونه تامین و هزینه می‌شود و چه تصمیماتی برای آینده گرفته می‌شود. مساله بعدی حاکمیت قانون و اجرای بدون تبعیض آن برای همه است.

وی با تاکید بر اینکه در شهری زندگی می‌کنیم که در آن یک زیست دوگانه یعنی محلات محروم و برخوردار وجود دارد، گفت: یکی از برنامه‌های من کاهش فاصله بین محلات محروم و برخوردار است و این را به عنوان تبعیض مثبت قایل شویم.

افشانی با اشاره به برنامه‌های خود در این زمینه افزود: یکی از مهمترین برنامه‌ها کاهش آسیب‌های اجتماعی در این راستا است. رهبر معظم انقلاب روی این مساله تاکید فراوان دارند و ریاست محترم جمهور هم همین‌طور هستند.

شهردار پایتخت با تاکید بر اینکه به دنبال پاک کردن تکدی‌گری از سطح شهر است، گفت: مسافران چهره‌ای از شهر را می‌بینند که برازنده تهران نیست. من امیدوارم با کمک هم این مشکل را بتوانیم حل کنیم تا شرایط جایی برسد که دیگر بحث تکدی‌گری نداشته باشیم. در این زمینه هماهنگی‌هایی صورت گرفته و خوشبختانه استانداری هم پای کار است و دیگر نهادهای خدمات‌رسان مانند بهزیستی و کمیته امداد نیز نقش خود را ایفا می‌کنند. نیروی انتظامی و دادگستری هم در تقسیم کارها مشارکت دارند تا به این هدف برسیم. از مجموع متکدیان سطح شهر تهران ۷۰ درصد خارجی و ۳۰ درصد ایرانی هستند و ده درصد آنها تهرانی هستند. در واقع ۹۰ درصد متکدیان، تهرانی نیستند و از کشورهای دیگر مثل پاکستان آمده‌اند.

شهردار تهران با بیان اینکه اعتیاد یکی از آسیب‌های جدی جامعه ماست، گفت: ۵۶ درصد از معتادان تهران از شهرهای دیگری می‌آیند. ما قصد داریم آن‌ها را به شهرهای خود برگردانیم تا در این زمینه چهره شهر بهتر از قبل شود.

وی با بیان اینکه حمل ونقل عمومی مشکلی است که همه با آن مواجه هستیم، گفت: حمل و نقل عمومی جزو اولویت‌های ماست. یکی از اصلی‌ترین اقدامات در این زمینه توسعه خطوط مترو است. تا هفته دولت بیش از ۵۰ کیلومتر از خطوط مترو به بهره‌برداری خواهد رسید و ۷۰ واگن نیز به ناوگان قطار شهری اضافه خواهد شد.

افشانی مهمترین برنامه شهرداری را ساخت و تولید ۶۳۰ واگن دانسته و گفت: مراحل مختلف این کار انجام شده است و در مناقصه آن ۱۱ شرکت اروپایی هم حضور داشتند. البته نهایتا شرکت واگن سازی تهران با مشارکت یک شرکت چینی به زودی تولید را آغاز خواهند کرد. در قرارداد جدید قیمت محصولات بهتر از قبلی است. در آینده خواهیم توانست واگن‌ها را در داخل بسازیم.

وی با اشاره به اینکه در دوره مدیریت من هیچ باغی تغییر کاربری داده نخواهد شد، گفت: باتوجه به نیاز مبرم شهر به فضای سبز هیچ تغییر کاربری رخ نخواهد داد. در این خصوص جلسه‌ای  با بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام برگزار کردیم. در این جلسه خواستیم تا باغ‌های تحت اداره آنها در اختیار ما باشد تا از ساخت و ساز در آنها جلوگیری شود و تعدادی از این باغ‌ها تبدیل به فضای سبز برای مردم شود.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر مخالفت دلایل شهردار تهران با تحقیق و تفحص از شهرداری تهران گفت: من مخالف تحقیق و تفحص نیستم بلکه از آن استقبال می‌کنم. مبنای عمل من حاکمیت قانون بوده، اما معتقدم کسانی که این طرح تحقیق و تفحص را اعلام کردند، بهتر است ابتدا یک تماس با ما می‌گرفتند.

افشانی در پاسخ به سوالی مبنی بر قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و اجرای این قانون در شهرداری پاسخ داد: من به شدت طرفدار این قانون هستم و پیش از تصویب سه بار تماس گرفته و حمایت خود را از آن اعلام کردم. خودم نیز اجرای این قانون را از روز جمعه آغاز کردم به‌طوری‌که لیست کامل بازنشستگان را دریافت کردم و از فردا این قانون در شهرداری اجرایی خواهد شد.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال  که آیا نهادهایی به او فشار می‌آورند تا موضوع فساد را پیگیری نکند و خود او چقدر در این خصوص جدی است، گفت: دوره من دوره مبارزه با فساد است، حتی برخی از انتقاداتی که در ابتدا به من وارد می‌شد به این علت بود که متوجه شده بودند من چقدر در مبارزه با فساد جدی هستم. هیچ‌کس نمی‌تواند بر من فشار بیاورد تا کسی را انتصاب کنم یا تغییراتی در مدیران من ایجاد شود. در حقیقت من شهردار فشارناپذیر هستم.

وی در پاسخ به این سوال که محمدجواد شیرازی (رئیس سابق سازمان بازرسی شهرداری تهران) در نامه استعفایش از وجود قدرت‌هایی برای بیرون راندنش صحبت کرده بود، این قدرت‌ها چه کسانی هستند، گفت: نامه‌ای که آقای شیرازی منتشر کرد، صادقانه‌ نبود. از نظر من صداقت و اخلاص نشان‌دهنده کمال است. علت برکناری ایشان عدم آشنایی ایشان با مسایل شهری و شهرداری بود. وقتی به او گفتم قرار است جابجا شود، از من برای فکر کردن مهلت خواست اما استعفانامه‌ای به تاریخ دو روز قبل از صحبت من منتشر کرد.

وی با بیان اینکه  شهرداری برای کسب درآمد از هر روشی استفاده نخواهد کرد، گفت: طرح جامع مبنای عمل ماست و ما به دنبال درآمد پایدار خواهیم بود. برای مثال اطراف دریاچه خلبج فارس مجموعه‌های توریستی ایجاد خواهد شد. همچنین ما به دنبال تصویب لایحه کسب درآمد از منابع و امکانات شهری هستیم و امیدوارم با این طرح‌ها مجبور نشویم با شهرفروشی تهران را اداره کنیم.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان