تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۷

۱۸ نفر از زائران حج در فرودگاه دستگیر شدند

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور از دستگیری ۱۸ نفر به دلیل حمل مواد مخدر حین سفر به عربستان خبر داد و لیست اقلام داروهای ممنوعه حجاج را تشریح کرد.

رویداد۲۴-فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور از دستگیری ۱۸ نفر به دلیل حمل مواد مخدر حین سفر به عربستان خبر داد و لیست اقلام داروهای ممنوعه حجاج را تشریح کرد.

سردار حسن مهری در نشست خبری که پیش از ظهر امروز به منظور تشریح اقدامات پلیس فرودگاه‌های کشور در عملیات حج امسال برگزار شد، گفت: از نوزدهم ماه گذشته عملیات حج در فرودگاه‌های سراسر کشور آغاز شده و بر این اساس بیش از ۸۶ هزار مسافر به سرزمین وحی اعزام خواهند شد که از این تعداد تا کنون بیش از ۲۱ هزار نفر به سرزمین وحی اعزام شده و مابقی این افراد تا ۲۰ مرداد ماه به حج اعزام خواهند شد.

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه استفاده از دستگاه‌های ایکس ری و دستگاه‌های جدید را برای سفر حجاج بکارگیری کرده‌ایم، گفت: همچنین در ۱۹ فرودگاه و برای بسیاری از کارکنان‌مان آموزش تعالی رفتار را برگزار کرده‌ایم.

مهری با اشاره به ممنوعیت ورود یک سری اقلام به کشور عربستان اظهار کرد: با رایزنی‌های انجام شده تعداد اقلام ممنوعه در عملیات حج امسال به ۱۰ قلم کاهش یافته است که این موارد شامل آمپول پتی دین ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم، آمپول مرفین ۱۰ میلی گرم، قرص متادون پنج و ۲۰ میلی گرم، شربت متادون، قرص هیدرومورفین دو میلی گرم، قرص متیل فنی دات هیدروکلراید، قرص ترامادول ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم، آمپول ترامادول ۵۰ میلی گرم، شربت اکسپکدورانت کودئین و قرص استامینوفن کودئین است.

وی با بیان اینکه حمل مایعات اسیدی مانند آبلیمو و غوره، ترشیجات، کارد، چاقو، وسایل برنده، قوطی‌های حاوی مواد اشتعال زا همچون گاز و فندک نیز برابر قوانین بین‌المللی ممنوع است،‌ گفت: بنابراین لازم است که حجاج از قرار دادن این وسایل در بار خود خودداری کنند.

مهری همچنین با اشاره به شباهت برخی از داروهای گیاهی با مواد مخدر اظهار کرد: داروهایی مانند شیرین بیان و ... برای پلیس عربستان ناشناخته است. بنابراین لازم است که حجاج از حمل آن خودداری کنند.

وی همچنین با اشاره به پودر کردن برخی از داروها از سوی حجاج اظهار کرد: یکی از مشکلات ما این است که برخی از حجاج داروهایی را که هیچ مشکل و ممنوعیتی نیز ندارند، پودر کرده و شبیه به مواد ممنوعه می‌شود. بنابراین تاکید ما بر این است که حجاج به هیچ عنوان دارویی را پودر نکنند.

مهری درباره برخورد با موارد ممنوعه نیز گفت: اگر زائری داروهای ممنوعه را به همراه داشته باشد از سفر این افراد جلوگیری خواهد شد.

به گفته وی، در صورتیکه کشف اقلام ممنوعه در کشور عربستان طبق قوانین همان کشور با متخلفان برخورد خواهد شد و احتمال دارد که به زندان بیفتند.

مهری همچنین از دستگیری ۱۸ نفر شامل هفت زن و ۱۱ مرد به دلیل حمل مواد مخدر به خارج از کشور خبر داد و گفت: این افراد که دارای سنین بالایی بودند عمدتا مواد مخدر سنتی را در کیف و لباس خود جاسازی کرده بودند.

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور همچنین به زائران هشدار داد که به هیچ عنوان بار و وسایل دیگران را قبول نکرده و بار و وسایل خود را نیز به افراد ناشناس نسپارند؛ چرا که بر اساس قانون مسئولیت هر شیء با فردی است که آن شیء در وسایلش قرار داشته است.

مهری با اشاره به اینکه هنوز ۶۴ هزار زائر به سرزمین وحی اعزام نشده‌اند، گفت: این افراد هیچ نگرانی نداشته باشند و با رعایت نکاتی که از طریق بروشور، پیامک و کاروان‌ها به آنها اطلاع داده‌ایم نسبت به سفر خود اقدام کنند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان