تاریخ انتشار: ۱۸:۵۸ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۷

بازتاب آمادگی ترامپ برای گفت‌وگو با ایران در رسانه‌های عربی

گرچه وزیر خارجه آمریکا ساعاتی بعد از اعلام ترامپ مبنی بر آمادگی بی‌قید و شرطش برای ملاقات با رهبران ایران، پیش‌شرط‌های واشنگتن را اعلام کرد، اما خبر اعلام آمادگی ترامپ بیش از اعلام نظر پمپئو در رسانه‌های عربی بازتاب پیدا کرده و همچنان نیز این رسانه‌ها به آن می‌پردازد.

رویداد۲۴روزنامه‌های مختلف عرب‌زبان، چه آن‌ها که در کشور‌های عربی منتشر می‌شوند و چه روزنامه‌های فرامنطقه‌ای، با تشابهی بسیار عجیب جمله «بعد از یک دور تهدید‌های آتشین متقابل طی یک ماه گذشته، رئیس‌جمهور ترامپ اعلام کرد آمادگی دارد بدون هیچ پیش‌شرطی با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار کند» را در خبر مربوط به این اظهارات درج کردند.

روزنامه‌های البلد، النهار، اللواء و المستقبل لبنان، الدستور، الغد اردن، الوئام کویت، المسئله عراق، دنیا الوطن فلسطین و روزنامه‌های فرامنطقه‌ای العربی الجدید، الحیات و القدس العربی به همراه ده‌ها روزنامه و چندین پایگاه اطلاع‌رسانی عربی همچون بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، الحره و دویچه‌وله که اعتمادآنلاین آن‌ها را مورد بررسی قرار داده از چنین جمله‌ای در خبر خود استفاده کرده‌اند.

در این حال یک کارشناس امور بین‌الملل به روزنامه الوفد مصر خبر داد تغییر موضع ترامپ نسبت به ایران به معنای آغاز خصومت این کشور با عربستان سعودی نیست. عادل الصفتی، معاون سابق وزیر خارجه مصر در این رابطه به روزنامه الوفد گفت: این رویکرد و استراتژی ترامپ است، او پیش از این همین لهجه و رویکرد را نسبت به رهبر کره شمالی نیز در پیش گرفته بود و اگر آن زمان لحن وی را می‌شنیدیم تصور می‌کردیم که تا چند روز دیگر علیه کره شمالی اعلام جنگ خواهد کرد، اما در آخر شاهد نشست و مذاکرات فیمابین بودیم.

وی ادعا کرد تهران به خواسته ترامپ برای مذاکره جواب مثبت داده و آنچه که بعد از سخنان ترامپ از زبان مسئولین ایرانی گفته شد صرفا برای افکار عمومی داخل ایران است. این دیپلمات بازنشسته مصری همچنین به عربستان هم اطمینان داد حتی در صورت توافق آمریکا و ایران، باز هم چنین چیزی به معنای خصومت آمریکا با عربستان نخواهد بود، زیرا واشنگتن هرگز ۴۶۰ میلیارد دلار منافع خود را در این کشور فراموش نمی‌کند.

پایگاه اطلاع‌رسانی البشائر هم با تیتر «آیا ترامپ سناریوی کره شمالی را با ایران هم تکرار می‌کند» به این مسئله پرداخت. در این حال احمد الفراج، استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر امور سیاسی و روابط بین‌الملل سعودی مدعی شد سخنان ترامپ بی‌ارتباط با رایزنی‌های انجام شده توسط یوسف بن علوی در آمریکا نبوده است.

منبع: اعتماد آنلاین
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان