تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۷

ایران به زودی رزمایشی برای قدرت‌نمایی در تنگه هرمز برگزار می‌کند

سی ان ان مدعی شده ارزیابی‌های آمریکا نشان می‌دهد که سپاه ناوگانی متشکل از بیش از ۱۰۰ قایق که بیشتر آنها کوچک و پرسرعت آماده کرده تا رزمایشی را در خلیج فارس برای قدرتنمایی در تنگه هرمز برگزار میکند.

رویداد۲۴-سی ان ان مدعی شده ارزیابی‌های آمریکا نشان می‌دهد که سپاه ناوگانی متشکل از بیش از ۱۰۰ قایق که بیشتر آنها کوچک و پرسرعت آماده کرده تا رزمایشی را در خلیج فارس برای قدرتنمایی در تنگه هرمز برگزار میکند.برخی مقامات آمریکایی در گفت‌وگو با «سی ان ان» مدعی شده‌اند که سپاه پاسداران قرار است به زودی یک رزمایش دریایی بزرگ برگزار کند و طی آن قدرت و توانایی بستن تنگه هرمز توسط ایران را به نمایش بگذارند.

«ویلیام اربن» سخنگوی ارشد مقر مرکز فرماندهی آمریکا در حالی که از نام جعلی خلیج عربی به جای خلیج فارس استفاده کرده به «سی ان ان» گفت: ما از افزایش عملیات‌های ایران در خلیج (فارس)، تنگه هرمز و خلیج عمان اطلاع داریم. ما از نزدیک تحولات را رصد می‌کنیم و به کار با شرکایمان برای اطمینان از آزادی دریانوردی و جریان تجاری در آب‌های بین‌المللی ادامه می‌دهیم.

سی ان ان در گزارش خود نوشت: تنگه هرمز، تنگه ارتباطی بین دریای عربی و خلیج فارس است. اطلاعات انرژی دولت این تنگه را مهمترین مسیر ترانزیت نفت در جهان معرفی کرده که حدود ۲۰ درصد نفت جهان را از خود عبور میدهد.

در حالی‌که آمریکا هیچ نشانه‌ای از حرکت‌های تخاصمی توسط ایران ندیده است، برگزاری چنین رزمایشی از سوی سپاه می‌تواند نگرانی عمیقی در ارتش آمریکا ایجاد کند.

به گفته مقامات آمریکایی سه دلیل عمده برای نگرانی وجود دارد: ۱- این رزمایش در حالی برگزار می‌شود که تهدیدهای سپاه علیه آمریکا در روزهای اخیر شدت گرفته است. ۲- نشان می‌دهد سپاه دنبال برگزاری یک رزمایش بزرگتر نسبت به اقدامات مشابه خود در سال گذشته است.۳- زمان‌بندی برگزاری این رزمایش غیرمعمول است. این مدل رزمایش‌ها عمدتا اواخر سال انجام می‌شود.

طبق ادعای این گزارش، ارزیابی‌های آمریکا نشان می‌دهد که سپاه ناوگانی متشکل از بیش از ۱۰۰ قایق  که بیشتر آنها کوچک و پرسرعت هستند آماده کرده است. انتظار می‌رود ادوات زمینی و هوایی ایران از جمله باتری‌های موشکی دفاعی ساحلی هم در این رزمایش به کار گرفته شوند. صدها نیروی ایران هم قرار است شرکت داشته باشند و نیروهای ایرانی معمولی هم قرار است حضور داشته باشند.

این رسانه آمریکایی به نقل از مقامات مدعی شده رزمایش سپاه در حالی انجام می‌شود که آمریکا تنها یک ناو جنگی، یعنی ناو تخریب‌گر «USS سولیوان» را در خلیج فارس دارد. دیگر ناوهای آمریکایی در اطراف هستند و تعدادی هواپیمای جنگی هم در منطقه مستقر است.

بر اساس این گزارش، ارتش آمریکا سعی می‌کند دیگر کشورهای منطقه از جمله عربستان را به حفظ یک خط قوی برای باز نگه‌داشتن خلیج در برابر تهدیدهای ایران تشویق کند. آنها نگرانی‌شان را بابت باز نگه‌داشتن آب‌راه یمن هم ابراز کرده‌اند.

«جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا روز جمعه مدعی شد: «ایران تنگه هرمز را تهدید به بستن کرده است. آنها در گذشته هم چنین اقدامی کردند. آنها دیدند که جامعه بین‌المللی نیروهای دریایی‌شان را در یک رزمایش برای باز نگه داشتن تنگه هرمز بسیج کردند. مشخصا این حمله به دریانوردی بین‌المللی است و قطعا پاسخ جهانی برای بازکردن این مسیر دریایی وجود خواهد داشت، چرا که اقتصاد جهان به انرژی وابسته است و این انرژی از این آب‌راه توزیع می‌شود.»

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان