تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۷
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح شد؛

ابراهیمی: لابی لاریجانی مانع کنسل شدن سوال از روحانی نمی‌شود/ یوسفیان ملا: امضای طرح و پس گرفتن آن ایراد قانونی ندارد

نمایندگان مجلس صراحتا اعلام می‌کنند که جز پس گرفتن امضای نمایندگان هیچ راهی برای کنسل کردن طرح سوال از رئیس‌جمهور وجود ندارد و حتی لابی‌های لاریجانی هم نمی‌تواند در این موضوع تاثیرگذار باشد.
سوال از رئیس‌جمهور در دستور کار مجلس است/ لابی لاریجانی مانع از کنسل شدن سوال از روحانی نمی‌شود
رویداد۲۴ در حالی که روز چهارشنبه هفته گذشته طرح سوال از رییس جمهور در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد، اما بحث انصراف و پس گرفتن امضاها در مجلس مطرح شده است؛ برخی نیز طرح سوال را به لحاظ آینن نامه داخلی مجلس غیر قانونی خواندند. برخی از نمایندگان که برای سوال از رییس جمهور طرح را امضا کرده‌ بودند تا حسن روحانی پاسخگوی شرایط و وضعیت موجود باشد، به دلایلی امضای خود را پس گرفتند، اما این همه ماجرا نبود و برخی اعلام کردند کسانی که امضای خود را پس گرفته‌اند دیگر نمی‌توانند این طرح را برای دوباره به جریان انداختن آن، امضا کنند. به گفته برخی از نمایندگان این طرح برای بررسی مسائل قانونی و حقوقی آن در هئیت رئیسه مورد بررسی قرار گرفته است. در همین رابطه دو نماینده مجلس در گفت‌وگو با رویداد24 اعلام کردند که پس گرفتن و امضای دوباره آن ایراد قانونی ندارد.

نمایندگان خواستار پاسخگویی رییس‌جمهور بودند

علی‌ابراهیمی نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با اشاره به آخرین وضعیت طرح سوال از رئیس‌جمهور گفت: از چند مدت قبل برخی از نمایندگان سعی داشتند تا حوزه اقتصاد رییس‌جمهور توضیحاتی را ارائه کند زیرا مشکلات به قدری زیاد شده بود که بخشی از آن در حال تبدیل شدن به بحران بود و بخشی از محورهای سوال نیز به بحث موسسات مالی و اعتباری مربوط می‌شد که با برخی از نمایندگان امضای خود را پس گرفتند و طرح سوال از رئیس‌جمهور از حد نصاب افتاد.  
 
ابراهیمی ادامه داد: برخی از سوال کنندگان به دنبال این بودند که رئیس‌جمهور با توجه به حوزه اختیاراتی که دارد توضیحاتی را ارائه کند و بگوید که نوع شکل‌گیری این موسسات به صورت بوده؟ چه کسانی مال و اموال مردم را از بین برده‌اند. محور دیگر سوالات در خصوص قاچاق کالا بود و کالاهایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود متاسفانه نه تنها مالیات پرداخت نمی‌کنند بلکه زمینه اشتغال برای جوانان کشور را هم از بین می‌برند. ما سوال کنندگان می‌خواهیم از رییس‌جمهور بپرسیم که دلایل و مسبب چنین اتفاقاتی چه کسانی هستند و اگر قادر نیستند که مشکلات را حل و فصل کنند، مشکل از کجا نشات می‌گیرد. ما نمایندگان می‌دانیم که بخشی از استمرار تحریم‌ها در دست ایشان نیست و خواهان این بودیم که ایشان داوطلبانه در مجلس حضور پیدا می‌کردند و با نمایندگان صحبت می‌کردند.  
 
حساسیت نسبت به طرح سوال از رییس‌جمهور را درک نمی‌کنم

این نماینده مجلس تصریح کرد: نمی‌دانم چرا تا این اندازه نسبت به این موضوع حساسیت ایجاد شده است، به نظرم مسئولان باید خودشان داوطلبانه خود را در معرض سوال نمایندگان قرار دهند و نسبت به مسائل پاسخگو باشند. 

طرح سوال از رییس‌جمهور زمانی کنسل می‌شود که نمایندگان امضای خود را پس بگیرند
 
ابراهیمی با بیان اینکه سوال از رییس‌جمهور روز چهارشنبه اعلام وصول شد، خاطرنشان کرد: صحبت شده بود نمایندگانی که امضای خود را پس گرفته‌اند دیگر نمی‌توانند برای طرح سوال امضا کنند، اما بعید می‌دانم چنین موضوعی مطرح باشد زیرا طرح سوال از رییس‌جمهور زمانی کنسل می‌شود که امضاها از حد نصاب کمتر شود. سوال کنندگان از روحانی اصولگرایان و پایداری‌ها هستند و از لیست امید فعلا تنها نام من در لیست امضا کنندگان است.
 
لابی لاریجانی کاری برای روحانی نمی‌کند

نماینده مردم شازند، ادامه داد: اکنون صحبت از این می‌شود که رییس مجلس و طیف ایشان به دنبال کنسل کردن طرح سوال هستند اما بعید می‌دانم که  لابی‌های لاریجانی هم در این زمینه جواب‌گو باشد.  
 
امضا کردن و پس گرفتن آن ایراد قانونی ندارد

در همین زمینه عزت‌الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به حواشی موجود در مورد انصراف و کنسل شدن طرح سوال از رئیس‌جمهور گفت: طبق آیین‌نامه هرکسی که طرح را امضا کرده است می‌تواند امضای خود را پس بگیرد و بار دیگر طرح را امضا کنند و هیچ ایرادی در این زمینه وجود ندارد و قبلا هم چنین اتفاقی رخ داده بود.  
 
یوسفیان ملا، ادامه داد: هرکسی می‌تواند سوال را امضا کند یا امضای خود را پس بگیرد و بعد از آن بازهم طرح را امضا کند و ایراد قانونی ندارد و فقط زمانی که امضاءها از حد نصاب کمتر شود، سوال از رئیس‌جمهور از اعتبار ساقط می‌شود. 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان