تاریخ انتشار: ۰۰:۰۵ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۷

چوگان به نام ایران ثبت جهانی شده است، نه آذربایجان

«حجت اله دهخدایی» رییس فدراسیون چوگان، گفت: برای ثبت جهانی چوگان به نام ایران تلاش های زیادی صورت گرفت تا برخلاف ادعای برخی ازمدعیان همانند جمهوری آذربایجان سرانجام در دوازدهمین اجلاس یونسکو این رشته به نام ایران ثبت جهانی شد.
چوگان به نام ایران ثبت جهانی شده است، نه آذربایجان

رویداد۲۴ دهخدایی امروز (دوشنبه) در حاشیه آیین ثبت جهانی چوگان با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران،افزود: هنگامی که یک رشته ورزشی به نام کشوری ثبت جهانی می شود، به طور قطع انتظارات مردم و مسئولان از آن افزایش می یابد که این شرایط درخصوص چوگان نیز صدق می کند.
وی افزود: بر همین اساس امیدواریم با مشارکت بیشتر مردم در چوگان شاهد پویایی بیشتر این رشته باشیم چرا که در پایان هر سال بایستی گزارشی درخصوص پیشرفت های این رشته به یونسکو ارائه دهیم.
وی درپاسخ به این سئوال که پیش از این برخی از کشورها ازجمله آذربایجان ادعای مالکیت این رشته را به نام خود داشتند، نیز عنوان کرد: چوگان قدمتی سه هزار ساله در ایران دارد. در آن زمان وسعت و پهناوری ایران تمامی کشورهای عربی تا کشور چین را دربر می گرفت وحتی چین در زمان ساسانیان و هند در زمان تیموریان جزیی از سرزمین ما بودند پس آنان نیز می توانند مدعی شوند چوگان مال آن هاست.
وی ادامه داد: جالب اینجاست که در آن زمان کشورهای عربی نیز که حروف 'گ 'و' ژ' را در زبان خود نداشتند به چوگان دار معروف بودند.
به گفته وی البته شیطنت هایی از سوی این کشورها برای ثبت جهانی این رشته به نام خودشان وجود داشت اما زمانیکه یونسکو مدارک ایران دراین باره را بررسی کرد رای به حقانیت ما داد و و اعلام کرد قطعا چوگان برای ایران است و آنان فقط می توانند به عنوان یک فرهنگ در خطر از آن حمایت کنند و آن را ارائه دهند.
رییس فدراسیون چوگان همچنین خاطر نشان کرد: کشور آذربایجان مدعی چوگان نیست و تنها اسب قره داغ که در این رشته اصالت دارد، را ثبت جهانی کرده است.
دهخدایی در خصوص وضعیت باشگاه های چوگان در کشور نیز اظهار داشت، در سطح کشور وضعیت باشگاه ها ایده ال نیست، اما درتهران باشگاه های نوروز آباد، نیروی زمینی و قصر فیروزه فعال بوده و منطبق بر استانداردهای جهانی هستند.
به گفته وی، نمایندگان یونسکو و فدراسیون جهانی در زمان حضورشان در ایران با بازدید از این سه مجموعه از مدیریت این باشگاه تجلیل کرده و آنان را ستودند. این در حالی است که شش باشگاه در ایران فعال و دو نماینده ایران در فدراسیون جهانی صاحب کرسی هستند.
آیین گرامیداشت ثبت جهانی چوگان در یونسکو امروز( دوشنبه) با حضور «مسعود سلطانی فر» وزیر ورزش و جوانان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، مسئولان لشکری و مسئولان فدراسیون چوگان برگزار شد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان