تاریخ انتشار: ۱۹:۱۱ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۷

تیکی تاکای مدرن در پرسپولیس

برانکو ایوانکوویچ در جدال با فولاد یک «تیکی تاکا»ی مدرن را در فوتبال به اجرا گذاشت. در هفته‌ای که گذشت تمام تمرینات پرسپولیس پشت درهای بسته انجام شد.
تیکی تاکای مدرن در پرسپولیس

رویداد۲۴ اگر چه به نظر می‌رسید فولاد نتوانست بازی خوبی ارائه دهد، اما پرسپولیسی‌ها با ترفندی که «برانکو» در نظر گرفته بود و در طول هفته کار کرده بودند، توانستند مقابل سایه خود! به 3 گل دست یابند. گفتم سایه خود! در تمرین فوتبال موقعی که یک تیم تمام تمرینات خود را برای بازی آخر هفته انجام داده است، مربی تیم، یک تمرین که نوع بازی آن‌ها در آخر هفته را تداعی می‌کند به اجرا می‌گذارد. یازده بازیکن اصلی در مقابل تنها یک دروازه‌بان قرار می‌گیرند و شروع به بازی می‌کنند و بعد از مدتی یک مدافع اضافه می‌شود، تمرین همین‌گونه که پیش می‌رود، نفرات یکی یکی اضافه می‌شوند تا اینکه بازی یازده به یازده می‌شود و به این می‌گویند؛ بازی در مقابل سایه خود.

پرسپولیس در دیدار با فولاد انگار مقابل تنها یک دروازه‌بان بازی کرد. این موضوع نه به خاطر عملکرد ضعیف بازیکنان تیم خوزستانی بود، بلکه به دلیل تاکتیک «تیکی تاکا»ی مدرنی بود که برانکو ایوانکوویچ برای این مسابقه در نظر گرفت. حالا بیاییم و ببینیم «تیکی تاکا» یعنی چه؟ «تیکی تاکا، یعنی پاسکاری‌های مداوم برای رسیدن به یک هدف، یعنی به‌کارگیری تمام اجزای مورد نظر فوتبال حرفه‌ای و خلاصه کردن آن در پاس‌های کوتاه و هماهنگ برای به‌وجود آوردن فضایی برای لذت بردن از فوتبال.»

** تیکی تاکای برانکویی
در این بازی، پرسپولیسی‌ها به همگان ثابت کردند که «تیکی تاکا» هنوز یکی از قشنگ‌ترین تاکتیک‌های فوتبال است. گرچه خیلی‌ها با آن مخالف هستند و حتی پپ گواردیولا هم بعد از حضور در بوندس‌لیگا و بایرن مونیخ اعتقاد داشت که «تیکی تاکا» به تنهایی، سیستم مزخرفی است. پاس دادن‌های متوالی و بدون طرحی برای حمله، دیگر به کار نمی‌آید. چرا که در بوندس‌لیگا تیم‌ها با سه پاس خود را به محوطه جریمه حریف می‌رسانند، اما آن‌ها با 133 پاس به محوطه هجده قدم حریف می‌رسند. این یعنی آلمانی‌ها با سه پاس به گل می‌رسند، اما تیم تحت رهبری «پپ» با 133 پاس!

فوتبالی هم که گل نداشته باشد با همه زیبایی‌هایش حرفی برای زدن ندارد، چون برنده نداشته و مردم می‌روند به ورزشگاه تا شاهد گل باشند و یک تیم برنده شود. هر چقدر هم تلاش کنند، باز آن فوتبال مورد ‌پسند و دلپذیر نمی‌تواند باشد. لیگ برتر انگلیس را نگاه کنید، یک پیرزن 90 ساله در دو متری زمین نشسته و وقتی گل به ثمر می‌رسد، از جای خود می‌پرد و به شادی می‌پردازد، چون توپ از خط دروازه حریف عبور کرده است.

** گلزنی با تاکتیک مناسب
در بازی با فولاد، پرسپولیسی‌ها نشان دادند «تیکی تاکا»ی مدرن می‌تواند وجود داشته باشد. «تیکی تاکا»ی مدرنی را که پرسپولیس با بازی دلپذیرش برای تماشاگران خود به نمایش گذاشت، سه گل هم زدند و چند گل هم نزدند، چقدر پاس‌های تو در دادند، چقدر سانتر کردند و چقدر بازی را نگه داشتند. شاید «تیکی تاکا»ی مدرنی بود که تنها از سرمربیان باشعور، باسواد و به‌روز برمی‌آید و ما «برانکو» را به‌عنوان یک مربی باشعور و باسواد که هم تاکتیک دارد و هم تکنیک، این‌گونه دیدیم.

تاکتیکی را که برانکو ایوانکوویچ بعد از تمرینات پشت درهای بسته انتخاب کرده بود چه تاکتیک قشنگی بود، چقدر بازیکنان حفظ توپ را قشنگ انجام دادند و چقدر بازی را قشنگ عوض می‌کردند. ضمن آن که مالکیت توپ را در اختیار داشتند، خیلی کارها انجام دادند. سه گل زدند و باید بیشتر هم می‌زدند. با این فوتبال شادابی که پرسپولیس در غیاب چهار-پنج بازیکن اصلی خود نشان داد، معلوم می‌شود که «برانکو» کار خود را خوب بلد است.

او می‌تواند برای مربیان جوان الگوی خوبی باشد. «برانکو» می‌تواند الگویی باشد برای مربیانی که به‌دنبال مطلب‌های نو هستند. به نظر من این فوتبال یک کلاس آموزشی برای همه بود. فوتبالی که پرسپولیسی‌ها ارائه دادند، ما را دقیقاً یاد پرسپولیس قدیم انداخت، پرسپولیس دهه 60 که 20 دقیقه اول هر بازی نتیجه می‌گرفت.

** آنچه تماشاگران می‌خواهند
پرسپولیس که پرسپولیس شد و یادگاری مانده است، همیشه یک تیم هجومی بوده و طرفدارانش را به وجد می‌آورد. پرسپولیس همیشه تیم در حد صدر بوده و اگر مردم این تیم را دوست دارند، یکی از برگ‌های برنده‌اش، قهرمانی‌ها و هجومی بازی کردن پرسپولیس است. ما کاری نداریم که بازیکنان فولاد چقدر بد بودند و چقدر ضعیف بازی کردند، ولی پرسپولیس با این نوع بازی، دل هواداران خود را شاد کرد.

شما به‌عنوان یک مربی باید تیمت طوری بازی کند که تاکتیک‌هایت قابل پیش‌بینی برای حریف نباشد. آن زمان که تاکتیک‌های شما برای تیم مقابل قابل پیش‌بینی نباشد، آن‌ها سردرگم و گیج می‌شوند، حواس‌شان پرت می‌شود و شما از این حواس‌پرتی آن‌ها بیشترین بهره را می‌برید و توپ را وارد دروازه‌شان می‌کنید. گل اول بازی را سیامک نعمتی زد، دروازه‌بان فولاد فکرش را نمی‌کرد که او شوت بزند. «تیکی تاکا»ی مدرنی که مصر به حفظ توپ نیست، به پاس زیاد نیست، به شوت از راه دور است، به سانترها است و به پاس‌های تو در است.

مربی هر تیمی باید پنج تاکتیک هجومی داشته و به بازیکنان خود یاد داده باشد. او باید پنج تاکتیک دفاعی را به بازیکنان خود یاد داده باشد. بازیکنان یک تیم باید پنج تاکتیک حفظ توپ را بلد باشند. به این‌ها تاکتیک مختلط می‌گویند. برای هواداران پرسپولیس بازی با فولاد نسبت به بازی هفته اول بسیار دلپذیر بود و سه گل دیدند و پرسپولیس نشان داد تیمی بازی می‌کند و قائم به فرد نیست.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان