تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان:

تحریم‌ها در جو سیاسی ایران بی‌تاثیر است/ برای بدترین حالت آماده‌ایم

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آمریکا به تحریم‌های ضدایرانی اعتیاد دارد.
ظریف: آمریکا به تحریم‌های ضدایرانی معتاد است/ تحریم‌ها در جو سیاسی ایران بی‌تاثیر است
رویداد۲۴ محمد جواد ظریف ، روز یکشنبه در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه سی‌ان‌ان ادامه داد:‌ باور دارم بیماری در آمریکا وجود دارد و آن اعتیاد به تحریم‌هاست.

او افزود:حتی در زمان دولت اوباما، دولت آمریکا بیشتر بر حفظ تحریم‌های رفع نکرده تاکید داشت تا بر اجرای تعهداتش بر تحریم‌هایی که رفع شده بود.

وی در عین حال در این مصاحبه تاکید کرد که توافق هسته‌ای حتی با خروج دولت ترامپ نیز می‌تواند حفظ شود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در طول این مصاحبه اظهار کرد که آمریکا همچنان نفهمیده است که تحریم‌ها در تغییر جو سیاسی ایران بی‌تاثیرند.

وی در ادامه‌ صحبت‌هایش بیان کرد: ما احساس می‌کردیم که آمریکا، حداقل در برابر  ایران، دریافته است که تحریم‌ها می‌توانند دشواری‌های اقتصادی ایجاد کنند اما نمی‌توانند از طریق آنها به خواسته‌های سیاسی که مدنظر دارند، دست یابند. من گمان می‌کردم که آمریکایی‌ها از این مسئله آگاهند اما در اشتباه بودم.

وی با بیان این‌که «آمریکا برای اقدامات حال حاضرش از همان تفکرات دهه 50 استفاده می‌کند»، اعلام کرد :‌ گمان می‌کنم گه دولت آمریکا همچنان بر این باور است که در حال کار با دولتی است که بعد از کودتای سال 1953 در ایران منصوب کرد. آن‌ها باید از خواب ناز بیدار شوند.

در ادامه‌ این مصاحبه، ‌ظریف احتمال مذاکره با آمریکا را رد و بر حفظ توافق هسته‌ای ابراز امیدواری کرد.

وی با بیان این‌که «فشار متحدان اروپایی می‌تواند ترامپ را به تغییر عقیده وا دارد»، خاطرنشان کرد که آمریکا برای امضاکنندگان اروپایی توافق زورگویی می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت : ما در توافق هسته‌ای تجدیدنظر نمی‌کنیم. ما از آمریکا می‌خواهیم که به توافق هسته‌ای عمل کند. امروزه نزدیکترین متحدان آمریکا در برابر آن تحریم‌ها ایستاده‌اند. آمریکا دیگران را تحت فشار می‌گذارد. من به استفاده از واژه زورگویی علاقه‌ای ندارم اما آن‌ها دقیقا همین کار را می‌کنند.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دیدار رو در رو با ترامپ می‌تواند منفعتی برای «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران داشته باشد گفت: «وقتی که پیشرفت‌های عظیمی که قبلاً کرده‌‌ایم دور ریخته شوند، خیر.»

وی در ادامه تأکید کرد: [توافق قبلی] برای ما سنگ محکی بود که ببینیم می‌توانیم به ایالات متحده اعتماد کنیم یا خیر.

وزیر خارجه ایران در جواب این سوال که آیا اصلاً احتمال رسیدن به توافقی دوام‌پذیر با نویسنده کتاب «هنر معامله» (ترامپ) وجود دارد گفت: «به رئیس‌جمهور ترامپ بستگی دارد--اینکه آیا می‌خواهد کاری کند که ما باور کنیم شریکی قابل اتکا است یا خیر.»

ظریف تأکید کرد: «اگر الان ما با او وقت بگذاریم و توافق دیگری را امضا کنیم، چقدر دیگر دوام دارد؟ تا پایان دولت خودش؟ یا تا زمان خروج از جایی که پای توافق را امضا می‌کند؟»  

ما وقت زیادی صرف کردیم. انجام این کار برای دولت ایران و شخص من و رئیس‌جمهور روحانی تصمیم سیاسی آسانی نبود. ممکن است گذراندن چند ساعت با وزیر خارجه آمریکا برای برخی از وزرای خارجه اعتبار باشد، اما در ایران مطمئناً این اعتبار نمی‌آورد.»

علی‌رغم این، او گفت: «اما کار دیپلمات‌ها همین است. بخشی از دستمزد ما به خاطر همین است که برای پیشبرد منافع ملی متحمل ضربه‌های شخصی شویم...کارمان همین است.»


خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان