تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
معاون سابق رییس ستاد نیروی هوایی آمریکا تشریح کرد

آمریکا در آستانه شکست کامل از ایران در عراق

معاون سابق رییس ستاد نیروی هوایی آمریکا که در پست‌های مهم نظامی فعالیت داشته و در دوران خدمت به طور مستقیم به وزیر دفاع و معاون رئیس جمهور ایالات متحده گزارش می‌داده، معتقد است آمریکا در عراق در آستانه شکست کامل مقابل ایران است.
رویداد۲۴- معاون سابق رییس ستاد نیروی هوایی آمریکا که در پست‌های مهم نظامی فعالیت داشته و در دوران خدمت به طور مستقیم به وزیر دفاع و معاون رئیس جمهور ایالات متحده گزارش می‌داده، معتقد است آمریکا در عراق در آستانه شکست کامل مقابل ایران است. 

به گزارش گروه بین الملل رویداد۲۴ به نقل از پایگاه خبری آمریکایی «دبلیو. ان. دی.»، در شرایطی که تشدید اعتراضات در بغداد دولت عراق را تهدید می‌کند، ژنرال تام مک اینرنی می‌گوید اگر آمریکا مشی خود در عراق را به روش‌های قابل توجهی تغییر ندهد، ایران می‌تواند به زودی اداره تمامی قدرت در عراق را از آن خود کند. 

طی روزهای اخیر معترضان به ساختمان‌های دولتی حمله کرده‌اند و به تصمیم حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق برای تغییر اعضای کابینه‌اش اعتراض دارند. عبادی گفته بود که این اقدام برای ریشه کن کردن فساد و انجام اصلاحات صورت می‌گیرد. معترضان بر این عقیده‌اند که این اقدام برای تضعیف اثرگذاری جناح‌های مختلف قومی و فرقه‌ای است. 

در میانه تمام این اتفاقات یک کینه جویی قدیمی آمریکایی وجود دارد. 

مک اینرنی به «دبلیو. ان. دی.» و رادیو آمریکا گفت: آنچه در حال حاضر شاهدش هستید این است که مقتدی صدر، مسئول ایجاد تفرقه بیشتر است، آن هم زمانی که نخست وزیر این کشور می‌خواست وابستگی عراق به ایران را کاهش دهد. 

وی در ادامه افزود: در حال حاضر ترکیبی از شیعه ایرانی و شیعه عراقی در رقابت هستند تا تعیین شود که کدام دولت را کنترل کنند و کدام عراق را. این کل ماجرایی است در حال حاضر در این کشور جریان دارد. 

مک اینرنی معتقد است ریشه تمامی این تحولات را می‌توان در تصمیم دولت اوباما برای رفع مسئولیت در عراق دانست. او در اینباره گفت: وقتی ما از عراق خارج شدیم، دولت اوباما اساسا عراق را به ایران واگذار کرد. 

وی اضافه کرد: اگر ما در این بخش متحدان قدرتمند و رهبری آمریکا را نداشته باشیم، خطر شکست کامل در عراق به ایران آشکارا ما را تهدید می‌کند. 

مک اینرنی که به کشته شدن یکی از نیروهای یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا نیز واکنش نشان داده بود، چندان به بازگرداندن گسترده نیروهای زمینی به عراق اعتقاد ندارد اما می‌گوید اگر آمریکا از قدرت بلامنازع نیروی هوایی خود به طور گسترده استفاده می‌کرد، می‌توانست خیلی سریع به تهدید داعش پایان دهد. 

این معاون سابق رییس ستاد نیروی هوایی آمریکا گفت: اگر من بودم یک مبارزه هوایی بسیار تهاجمی را آغاز می‌کردم. نه اینکه هشت پرواز در یک روز صورت بگیرد، بلکه صد‌ها پرواز در روز. من داعش را بیرون می‌کردم. آن‌ها و هر آنچه اطرافشان بود را به طور کامل نابود می‌کردم و صدمات جانبی که داشت را می‌پذیرفتم چراکه این مبارزه یک مبارزه هوایی بسیار کوتاه و شدید است. این اقدام است که قدرت ما را نشان می‌دهد.» 

مبارزه هوایی او در مقرهای داعش و زیرساخت‌های مهم سوریه تلفات دارد و شامل پیدا کردن و نابود کردن تسلیحات و جنگنده‌های موجود در بیابان می‌شود. او معتقد است نابود کردن داعش به رویای خلافت پایان می‌دهد و جریان ایدئولوژی‌های افراطی در منطقه را متوقف می‌کند. 

او گفت: تنها در این صورت است که ما می‌توانیم قدرت و جایگاه خود در منطقه را تجدید کنیم.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان