تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
حاشیه‌های جلسه سوال از روحانی؛

از لابی اصولگرایان با نمایندگان تا تحریم آب کوفیان!/ رییس جمهور سوئیس یا رئیس جمهور ایران؟/ نمایندگان قانع نشدند +فیلم و عکس

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با دستور سوال از رییس جمهور آغاز شد.

آغاز جلسه علنی مجلس/ سوال از روحانی در دستور کار پارلمان

رویداد۲۴  سوال جمعی از نمایندگان از رییس‌جمهوری -که دهم مرداد با ۸۰ امضا در مجلس اعلام وصول شده بود- در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس قرار دارد.

این سوال شامل پنج محور عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت درباره کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چند ساله و افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی است.

سوال جمعی از نمایندگان از رییس‌جمهوری، دهم مرداد با ۸۰ امضا در مجلس اعلام وصول شده و در دستور کار جلسه علنی صبح امروز(سه‌شنبه) مجلس قرار گرفت.

محمدجواد ظریف، محمدباقر نوبخت، بیژن نامدار زنگنه و سورنا ستاری، شریعتمداری، رحمانی فضلی، حجتی، نهاوندیان و غلامی در صحن مجلس حضور پیدا کرده‌اند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی با استقبال علی مطهری، کاظم جلالی، احمد مازنی و محمدرضا تابش و همراهی جهانگیری معاون اول رییس جمهور وارد مجلس شورای اسلامی شد.

لحظه ورود روحانی به مجلس

 

طبق ماده ۲۱۳ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مدت طرح سوال از طرف سوال‌کنندگان ۳۰ دقیقه و مدت زمان پاسخ رییس جمهور یک ساعت است که طرفین می‌توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم کنند.

لابی کریمی قدوسی با نمایندگان

حین صحبت‌های روحانی، کریمی قدوسی نماینده مشهد درحال لابی کردن و رفت و آمد با نمایندگان دیگر بود. کریمی قدوسی با حالت اعتراضی با اعضای هیات رئیسه و حتی لاریجانی درحال صحبت بود.

محمدعلی وکیلی از اعضای هیات رئیسه کمتر در صندلی خود کنار دیگر اعضای هیات رییسه بود و بیشتر در حال گفت‌وگو کنار نمایندگان دیگر دیده می‌شد. 

اعتراض نمایندگان به آمارهای روحانی

در نوبت اول صحبت‌های روحانی نمایندگان سکوت کرده و به صحبت‌های رییس جمهور کاملا گوش می‌دادند اما از زمانیکه روحانی به اعلام آمار و ارقام روی آورد به یک باره مجلس درنشانه اعتراضی به همهمه پرداختند و گویی قصد نشان دادن بی توجهی به سخنان روحانی را داشتند. 

کوفیان از آب هم مضایقه کردند!

زمانی که ذوالنور نماینده مردم قم به پشت تریبون رفت درحین صحبت‌هایش نیاز به خوردن آب داشت درحالیکه برخلاف معمول لیوان آب درجایگاه وجود نداشت و حتی زمانیکه درخواست لیوان آب کرد با تاخیر فرستاده شد که ذوالنور به شوخی گفت : «کوفیان حتی از آب هم مضایقه کردند.» لاریجانی در واکنش به سخنان ذوالنور به شوخی گفت: شما کی کوفی شدید.

هر وقت با وزرا کار دارم، می‌گویند در مجلس هستند!

روحانی در بخشی از سخنان خود گفت از وزرا می‌خواهم مسائل را به نمایندگان توضیح دهند. البته او به طنز گفت وزرای که همیشه در مجلس هستند و هر زمان ما با آنها کاری داریم، می‌گویند وزیر در مجلس است. لاریجانی در واکنش به سخنان روحانی گفت: ما که وزرا را در مجلس نمی‌بینیم که روحانی پاسخ داد چون شما به کمیسیون نمی‌روید.

دراین میان نمانیدگان یک به یک به پشت تریبون آمده و هرکدام درمدت 4 دقیقه به بیان نظرات خود پرداختند:

دهقان: میلیاردها دلار خسارت با ارز دولتی به کشور وارد شد

دهقان، نماینده اصول‌گرای مجلس در توضیح سوال خود ازروحانی گفت: آقای جهانگیری زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومان را اعلام کرد، گفت که هرکسی هرچه مقدار می‌خواهد ارز بگیرد. در آن زمان مجلس شورای اسلامی طرح دوفوریتی را آماده کرد تا مقابله با این کار کند، اما دولت شما مقاومت کرد. سه ماه و نیم طول کشید تا نظر کارشناسان و مجلس شورای اسلامی را پذیرفتید، اما در این مدت چه خسارت‌ها به کشور وارد شد.

نایب رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آقای رییس جمهور همه مردم، مقامات و نمایندگان از شما و دولت می‌خواهند که فهرست دریافت کنندگان ارز ۴۰۰۰ تومانی را مشخص کنید، چون کسانی بودند که ارز ۴۲۰۰ تومانی را گرفته و کالاهایی با قیمت ارز ۱۰ هزار تومانی به فروش رساندند. شما هم تاکید داشتید که باید این کار انجام شود، اما شما رییس جمهور هستید چه کس دیگری باید این کار را انجام دهد؟ برخی از دولتمردان از چه چیزی می‌ترسند؟

فرهنگی : بالاترین تورم تاریخی را درماه های اخیر شاهد بودیم

محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز گفت: درحال حاضر رکودسنگینی بر کشور حاکم است و به دلیل نبود برنامه عملیاتی برای اصلاحات اقتصادی دچار رکود تورمی شده ایم. همچنین تعطیلی 5 هزار و 800 کارخانه به تعطیل شدن اقتصاد در کشور کمک کرده است سوال این است که چرا دولت در مهار نقدینگی تا به حال موفق نبوده است؟  درحال حاضر نقدینگی بیش از تولید ناخالص ملی است ازسوی دیگر تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی 9/7 است درحالیکه با واقعیت های ملموس جامعه جور درنمی آید و متاسفانه بالاترین نرخ تورم تاریخی را دراین مدت شاهد بودیم. 

نقوی حسینی: طرح کارورزی رییس جمهور به کجا رسید؟ 

نقوی حسینی نماینده ورامین، قرچک به پشت تریبون آمد و گفت: اصل 28 29 و 34 قانون اساسی از شما خواسته تامین اجتماعی دستمزد مکفی برای مردم ایجاد کنید همچنین بانک اطلاعات بیکاران سرنوشتش چه شد و طرح کارورزی شما به کجا رسید؟ شما باید پاسخگوی ملت باشید .

آقای رییس جمهور از ظرفیت های داخل کشور به سرمایه گذاران و نخبگان استفاده کنید چرا از 300 نوع ظرفیت شغل که درصنعت وجود دارد ایجاد اشتغال نکردید ؟  

کرم پور: لطفا نگویید نه می شود نه می گذارند

کوروش کرم پور نماینده مردم فیروزآباد در3 دقیقه به بیان نظرات خود پرداخت و گفت: مگر رهبر نگفتند اگر کالایی به صورت قاچاق وارد شد به آتش کشیده شود ؟ آیا دستور رهبری با قاچاقچیان حتی در یک مورد اجرا شده است عدم توفیق دولت در مبارزه با قاچاق چیست؟

آقای رییس جمهور خطر جدی است و لازم است با جدیت با آن برخورد شود" لطفا نگویید نه می شود نه می گذارند".

حسن روحانی برای پاسخ به سوالات نمایندگان به جایگاه رفت تا در فرصت 60 دقیقه ای به سوالات نمایندگان ملت پاسخگو باشد.

رییس جمهور گفت:سوال نمایندگان که در 5 بند مطرح شده است سوالات ملت مردم ایران نیز است ملت مطمئن باشید ما نمی گذاریم یک مشت ضد ایرانی بخواهند علیه ما توطئه کنند کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه امروز خوشحال خواهد بود چون پایان جلسه امروز امتحان بالاتر بین مجلس و دولت نه ترسی از آمریکا داریم نه از مشکلات می هراسیم. 

ذوالنور: شما رییس جمهور سوییس هستید یا جمهوری اسلامی؟

ذوالنور نماینده مردم قم گفت:اگر شما می فرمایید که در حل معضل قاچاق و بیکاری و ارز موفق بوده اید پس چرا در اقتصاد نمود نداشته است؟ 

چرا دراین چند سال تقاضای ارز روند کاهشی پیدا نکرده است ؟ چرا سبک زندگی ما تغییر نکرده است ؟ 

در بحث تحریم ها مردم یادشان است که گفته شده بود از روز اول اجرایی شدن برجام تمامی تحریم ها لغو خواهد شد علاوه بر تحریم های هسته ای همه تحریم های اقتصادی را نیز برطرف خواهد شد که این اتفاق نیفتاد حتی مقام معظم رهبری فرمودند: هدف این مذاکرات رفع تحریم ها بود و اگر نشود خسارت محض است .

مشکل این است که شما در مذاکرات برجام نتوانستید تضمین بگیرید و اصولا برجام ماموریت را انجام نداد

نکته دیگر این است که شما رییس جمهور سوییس هستید یا جمهوری اسلامی؟ مگر وضع بیکاری را نمی بینید؟این تضادهای آماری از کجا ناشی می شود؟ 

نکته بعدی مشکل ارز است ما نمی دانیم ساعت 11 قیمت ارز چه می شود ؟ مشکل سوء مدیریت است مشکل از خودشیفتگی و استفاده نکردن از کارشناسان است.

 

پس از اتمام سخنان حسن روحانی، لاریجانی رئیس مجلس سوالات را به رای گیری گذاشت تا نظر نمایندگان درباره پاسخ‌های روحانی را بداند

رای نمایندگان مجلس درباره پاسخ رئیس جمهور

 درباره سوال اول از رئیس جمهور در مورد قاچاق نمایندگان قانع نشدند

سوال دوم در مورد استمرار تحریم های بانکی نمایندگان قانع شدند

سوال سوم در مورد کاهش بیکاری برای نمایندگان قانع کننده نبود

سوال چهارم نمایندگان در مورد رکود اقتصادی برای نمایندگان قانع کننده نبود

سوال پنجم در مورد افزایش نرخ ارز برای نمایندگان قانع کننده نبود

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان